Full training mode voor WK triatlon in Rotterdam

Alweer een jaar geleden is het dat ik al zwemmend, fietsend en lopend door hartje Rotterdam ging. En nu? Nu ben ik in full training mode om het dit jaar in september nog eens dunnetjes over te doen. Op 17 september sta ik namelijk aan de start van het WK triatlon voor agegroups. Juli en augustus staan voor mij daarom in het teken van de voorbereiding hierop. En dat betekent: veel trainen, goed eten en proberen ook voldoende rust te krijgen. Hoe ziet zo’n trainingsperiode eruit? Ik geef je een kijkje ‘achter de schermen’!

WK? Hoe dan?
Hoe zit dat nou eigenlijk met dat WK? Want nee, ik ben geen elite atleet zoals ze dat zo mooi noemen, maar toch mag ik meedoen aan een WK… Ik snapte dat zelf ook niet in het begin, dus een klein beetje uitleg hierover is wel op zijn plaats. Bij alle Europese en Wereldkampioenschappen voor triatlon bestaat de mogelijkheid voor atleten, die geen deel uitmaken van de nationale selectie (elite dus), om aan het evenement deel te nemen in de zogenaamde agegroup-categorieën. Per leeftijdsgroep van 5 jaar (20-24, 25-29, 30-34, enzovoort) zijn startplaatsen beschikbaar om Nederland te vertegenwoordigen. Voor het WK in Rotterdam kreeg je dat startbewijs niet ‘zomaar’ op basis van nationaliteit, maar was kwalificatie noodzakelijk. En omdat ik vorig jaar meedeed en best een prima tijd neerzette heb ik dat dus gedaan. En toen was ik als beginnend triatleet ‘ineens’ een agegrouper die zich voor het WK heeft geplaatst…

Structuur
En ja 17 september is al over 2 maanden en dat betekent dat er juist nu werk aan de winkel is! Niet dat ik normaal gesproken nogal stil zit, maar na maanden van veel CrossFitten, af en toe lopen, zwemmen vooral als hersteltraining en soms weer een rondje op de fiets, werd het tijd voor structuur! Iets waar ik overigens prima bij gedij, dus mij hoor je niet klagen.

En dat betekent?...
Structuur betekent in dit geval dat mijn geliefde CrossFit wat naar de achtergrond verschuift voor deze andere liefde. Dat er een whiteboard kwam in huize GraveBaans om alle trainingen per week op te zetten. Dat er een fietsgroepje werd geformeerd. En dat er serieuze trainingsschema’s kwamen.

Full training mode!
En hoe ziet zo’n ‘gemiddelde’ week in full training mode er dan uit, vraag je je wellicht af? Ongeveer zo!

  • Maandag – ochtend: lopen / avond: CrossFit WOD
  • Dinsdag – avond: CrossFit WOD
  • Woensdag – ochtend: zwemmen / avond: fietsen
  • Donderdag – RUST :-)
  • Vrijdag – ochtend: zwemmen of lopen / avond: CrossFit (rustige training, techniek)
  • Zaterdag – zwemmen of lopen of  CrossFit WOD
  • Zondag – koppeltraining (fietsen & lopen)

Dat is nogal wat… Ik tik met enige regelmaat 9 trainingen per week aan in de komende 2 maanden. De eerste week zit er nu op en dat verliep op rolletjes!

Don’t try this at home
En toch guys & girls: don’t try this at home! Ik ben er heel open over en laat graag zien wat erbij komt kijken als je voor zo’n doel aan het trainen bent. Maar let wel: dit is zeker niet standaard of gemiddeld en dit is ook niet een schema dat ik voor een langdurige periode doe. Bovendien ben ik als oud-topsporter gewend aan een belasting van 2 keer trainen per dag. Toch is dit ook voor mij – in combinatie met mijn (meer dan) fulltime werk – echt een ‘hell of a job’. Dus train je niet voor zo’n groot event, een bijzonder lange afstand van iets, of belangrijke wedstrijden? Hou het dan lekker wat normaler allemaal… ;-)

Road to WK-tri?
Vind je het leuk als ik een regelmatige update ga geven over mijn belevenissen en trainingen op weg naar het WK triatlon? Let me know! Laat een berichtje achter hieronder of op Facebook en wie weet deel ik dan alle ins en outs met je!

Lees ook:
3 tips om je zenuwen onder controle te houden op race day
Triatlon termen uitgelegd
Zo zorg je ervoor dat je zwembril niet meer beslaat
Waarom hardlopen in het buitenland zo leuk is

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

8 Comments

  • Yes leuk om te lezen! Mijn trainingsschema ziet er nagenoeg hetzelfde uit dus dan kunnen we elkaar de hand schudden :)

  • Ik ben heel nieuwsgierig naar je trainingsroutine en ervaringen in aanloop naar het WK triathlon! Leuk om inzicht te krijgen in je trainingen, want ik ben zelf ook aan het trainen voor een kwart triathlon

  • Normaal? Veel sporten is de nieuwe standaard ;-). Succes, ben nu al trots op je

  • Ben ongelooflijk geïnteresseerd in hoe je nou voor een triathlon zou moeten trainen ! Definitely will try this at home :p

  • Kom maar door madelon! 😉 Ook nieuwsgierig! Is toch voor OD afstand? Heb zelf de halve gedaan ook met baan en family/kids. Dus ben ook mn benieuwd hoe je omgaat met trainingen als je door werk/ andere verplichtingen ff een keer niet kan trainen (schuiven/skippen). En wat doet dat met je…ik had dat regelmatig…😉

  • Kom maar door, leuk hoe je dit beleeft.
    Doe dit spelletje al een tijdje, maar altijd benieuwd.

  • Leuk al jullie reacties!! Ik ga het zeker delen, ook op social media was het enthousiasme groot. Ik ga ongeveer wekelijks meer vertellen en laten zien over mijn trainingen. Stay tuned en thnx for the support!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *