30 plus? Ga toch liften!

Dit jaar word ik 40. Ja heus! En hoewel niet iedereen uitkijkt naar ‘the big four oh’, ben ik er eerlijk gezegd niet zo bang voor. Ja, er veranderen dingen als je ouder wordt. En op sportgebied bijvoorbeeld kun je niet altijd zoveel als je zou willen. Hoewel…. Je kunt daar zelf aardig wat invloed op uitoefenen. Sporten om fit en gezond te blijven wordt steeds belangrijker dan presteren. En weet je waar je echt fit en gezond van blijft naarmate je ouder wordt? Liften!

Gewichten optillen dus. Nog veel meer dan alleen in beweging blijven door cardio, bijvoorbeeld hardlopen, zwemmen of fietsen (wat super is!), is het naarmate je ouder wordt juist heel verstandig om óók krachttraining  te integreren in je sportpatroon. Waarom? Ik leg het je uit!

Elke tien jaar na ongeveer je 30e levensjaar daalt je spierkracht met 3 tot 8%. Spieren verbruiken meer energie dan vet (want ze verbruiken meer bloed en zuurstof) en dat zorgt ervoor dat je dus meer energie verbruikt naarmate je meer spieren hebt. Good!

Maar waarom is dat dan goed? Een betere spier-vet verhouding zorgt voor meer verbranding, strakker in je vel en meer kracht en gezondheid. Tenzij je je alles compenseert met eten uiteraard… ;-) #teamalwayshungry

Krachtworkouts – zeker op hogere intensiteit, zoals CrossFit, HIIT en Circuit Training, zorgen er bovendien voor dat je na de training lekker blijft doorverbranden, in tegenstelling tot een cardio workout. Je verbrandt in het eerste uur na de training zo’n 25% extra calorieën en ook in rust blijft je stofwisseling verhoogd tot wel 72 uur nadien. Oh ja en krachttraining kan ook helpen de bloedsuikerspiegel te regulieren, zeker type-2 diabetes patiënten.

Maar waarom nu deze loftrompet voor krachttraining? Behalve alles hierboven zorgt het ervoor – en dat is misschien wel het belangrijkste – dat je klaar blijft voor het leven. Dat je sterk genoeg bent om alles zelf te blijven doen, ook als je straks weer 20 jaar verder bent. Boodschappen in de auto zetten? No problem! Kinderen of de hond optillen? Doe je! En snel van dat bankje opstaan om een sprintje te trekken naar de bus? Tuurlijk. Bovendien – en dat is helemaal een mooie extra – blijkt uit onderzoek dat krachttraining ook een positieve invloed heeft op je humeur. Niet alleen gezond ouder worden dus, maar ook vrolijk!

Maar bovendien deze loftrompet omdat ik zelf ervaar dat ik in mijn 40ste levensjaar fitter en sterker ben dan ooit, sinds ik meer krachttraining ben gaan doen naast al die heerlijke cardio trainingen. Ik zit strakker in mijn vel, heb meer energie en weet dat ik zo lang mogelijk klaar blijf voor een gezond en fit leven. En dat is toch het minste dat je voor jezelf kunt doen?

So…. Let’s hi(i)t some weights?!

Lees ook:
Wat zijn de laatste sport trends
5 yogaposes voor bureauzitters
Zwemmen saai? Zo maak je jouw zwemtraining leuker!
10 tekenen dat je een hardloper bent
Hoe werk je toe naar een belangrijk sportdoel?

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

 

 

The following two tabs change content below.

Madelon Baans

Madelon is partner van Glow, zelfstandig communicatie professional op gebied van sport & gezondheid, oud olympisch zwemster en schrijft graag over haar passie voor sport, gezondheid en gezond & lekker eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *