Geen goede voornemens, wel nieuwe rituelen

Het nieuwe jaar is net begonnen en veel mensen zijn bezig met hun goede voornemens. Meer sporten, afvallen, elke dag smoothies drinken, stoppen met ongezonde gewoontes… Herkenbaar? Veel mensen hebben na een paar dagen hun goede voornemens ook alweer overboord gegooid. Waarom? Omdat het vaak onrealistische doelen zijn waarbij niet duidelijk is wat er allemaal aan het dagelijks leven moet veranderen om ze te halen én wordt de vooruitgang onvoldoende bijgehouden. Nee, dat zijn niet mijn woorden, het blijkt uit onderzoek. Ik doe sowieso niet aan goede voornemens. Als ik iets wil veranderen probeer ik het direct en wacht ik niet tot 1 januari. Why wait? Wat overigens wel werkt? Kleine nieuwe rituelen aanleren. En laat dat nu iets zijn waar ik mee aan de slag ben. Geen goede voornemens voor mij, maar dit zijn mijn nieuwe rituelen die ik mezelf wil aanleren.

#1 Elke dag mediteren
Dit klinkt gelijk heel zwaar, maar dat is het niet. Het mag namelijk ook een meditatie van 3 minuten zijn of zelfs een ademhalingsoefening van 1 minuut. Hoe dan ook zal mijn meditatie zelden langer zijn dan 10 minuten. Waarom? Omdat ik weet dat dat een te grote stap voor me is. Ik wil alleen elke dag even de tijd nemen om een bewuste pauze in te lassen. Ik ben nu aan paar dagen op weg en so far so good!

#2 Elke week wat lezen
Ik hou van lezen maar gun mezelf hier te weinig tijd voor. Elke dag lezen zou voor mij een onrealistische doelstelling zijn, maar elke week iets lezen lijkt me haalbaar en fijn. Gevaar in een wekelijks moment is dat het eigenlijk te weinig structuur biedt en daardoor moeilijker een ritueel zal worden. Toch vind ik het zo belangrijk dat ik het wel in mijn lijstje heb opgenomen. Er ligt al een stapeltje boeken klaar. Ready… Set… Read!

#3 Elke avond de telefoon in de kamer achterlaten
Mijn grootste uitdaging: minder tijd op mijn telefoon spenderen. Hoe graag ik het ook wil, ik blijf het lastig vinden. Een tijdje liet ik mijn telefoon in de woonkamer achter waardoor ik 1) vroeger ging slapen, 2) vaker iets las, 3) rustiger naar bed ging en 4) niet gelijk op mijn telefoon zat als ik wakker werd. Alleen maar positieve uitwerking dus! Het voelde heel rustig en prettig. Toch is het er weer ingeslopen dat de telefoon weer op mijn nachtkastje belandde. Nu is het dus tijd om dat weer te veranderen. Mijn telefoon blijft weer in de kamer in de hoop dat dit nieuwe ritueel me zoveel brengt dat ik niet anders meer wil!

Begin klein
Psychologen en onderzoekers zeggen: zet die grote eenmalige voornemens overboord en creëer liever kleine dagelijkse rituelen die je eraan herinneren wat jou voldoening brengt. Dat kan zijn van elke dag een paar minuten mediteren tot elke dag een dagboekje bijhouden of een wandeling maken van 10 minuten waarbij je bewust stilstaat bij de dingen die jij belangrijk vindt. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn en ook niet lang te duren. Juist eenvoudige en kleine dingen gaan namelijk helpen om de rituelen echt onderdeel te maken van je dagelijkse leven. Het is aan jezelf wat die rituelen zijn, maar het advies van gedragswetenschappers is even simpel als de rituelen zelf: begin realistisch, en dus klein!

Heb jij ook nieuwe rituelen waar je mee aan de slag gaat?

Beeld header: Vivienne Magalie Photography

Lees ook:
Mijn sportieve doelen voor 2018
Wat kwam er terecht van mijn sportieve doelen?
Door deze funny quotes begint de dag met een lach
Kan iedereen een sportliefhebber worden? 5 tips!

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

4 Comments

  • Mijn telefoon in de woonkamer achterlaten doe ik ook, werkt heel goed!

    Ik zou ook wel wat meer willen mediteren, maar wandelen of stretchen waardoor ik rust in mijn hoofd krijg is ook al goed. Iets waardoor ik even uitzoom!

  • Ja fijn he! Ik heb wel Headspace als hulpmiddel hoor, dat is toch een beetje een stok achter de deur :-)

  • Op 1 staat minder wijntjes drinken. Dus niet meer standaard 1 voordat ik ga slapen en ook niet meer het standaard koude biertje na het sporten. Dat laatste schijnt erg slecht te zijn. Dus alleen nog maar 1 of 2 wijntjes op de dagen dat ik niet sport (en dat is dus alleen op vrijdag haha). Verder wil ik ook echt meer lezen. Ben daar mee begonnen maar ben nog niet tevreden. Als laatste veeeeeeeel minder tijd op de sociale media. Gewoon 2x per dag even alles doorlopen moet voldoende zijn en zo heb ik meer tijd voor een fijn boek.

  • Mooie nieuwe rituelen Brenda! Een biertje of een wijntje moet natuurlijk kunnen, maar als het een dagelijkse gewoonte wordt is het eigenlijk geen traktatie meer. Je zult zien dat je er veel meer van gaat genieten als je het juist minder doet. Lezen is ook echt rustgevend, heerlijk. Ik wens je een paar mooie boeken toe in 2018! :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *