Hoe geniet je optimaal van een triatlonwedstrijd?

Tessa Linssen triatlon wedstrijd

Het triatlonseizoen is inmiddels in volle gang. Toch hadden jullie er, in mijn serie triatlonblogs, nog 1 van mij tegoed, namelijk ‘wedstrijdtips’. In de blog ‘wat heb je nodig voor een triatlon’ stonden tussen de regels door al behoorlijk wat handige tri-tips. Daarom wil ik me in deze blog vooral richten op de vraag ‘hoe geniet je optimaal van je triatlonwedstrijd?’ Het meedoen aan een triatlon zorgt namelijk vaak voor nogal wat zenuwen. Zonde! Met onderstaande tips en voorbereiding, zorg je dat je ontspannen aan de start staat en volop kunt genieten.

Trainen, trainen, trainen
In een van mijn eerste blogs gaf ik aan dat een triatlon voor (bijna) iedereen mogelijk is. Ja, echt waar! Als je sportief bent aangelegd en gemotiveerd, is het finishen van een triatlon heel haalbaar. Probeer in aanloop naar je wedstrijd wel consequent en frequent te trainen. Een schema volgen is niet nodig, maar probeer wel alle sporten te onderhouden. Geef indien nodig je minste onderdeel wat extra aandacht.

Goede voorbereiding op de wedstrijd
Het grootste deel van de zenuwen bij een triatlon komt van angst voor het onbekende. Verdiep je daarom van te voren goed in de volgende punten:

  • Programma van de wedstrijd Meestal krijg je enige tijd voor de wedstrijddag het programmaboekje toegestuurd. Bekijk de genoemde tijdstippen goed, dat voorkomt stress. Is er een briefing? Hoe laat moet je je fiets inleveren? Hoe laat start jouw serie?
  • Parcoursen Vaak staan de zwem-, fiets-, en loopparcoursen in het programmaboekje of op de site van de wedstrijd. Hierop kun je niet alleen zien wat de exacte afstanden zijn, maar ook hoeveel ronden je aflegt met ieder onderdeel en of er bijvoorbeeld scherpe bochten in zitten of een keerpunt.
  • Voeding Denk van te voren na of je nog wat wilt gaan drinken of eten tijdens je wedstrijd. Bij een sprint triatlon is het eigenlijk niet nodig om te eten. Een paar slokken sportdrank kan eventueel wel. Vanaf een kwart triatlon is het wel noodzakelijk om te eten. Je bent dan namelijk langer dan anderhalf uur onderweg en aanvullen van koolhydraten is dan essentieel. Het is belangrijk dat je dit van te voren oefent zodat je weet hoe je daar op reageert (ook dat geeft weer rust). De meeste triatleten kiezen voor sportdrank en gels, maar dat hangt ook van je persoonlijke voorkeur af. Heb je besloten wat je gaat drinken en eten? Bedenk dan ook vast wannéér je dit gaat doen. Hier lees je alles over voeding tijdens een lange race.
  • Leg je spullen tijdig klaar Gebruik de triatlon checklist en zorg dat je de dag voor de wedstrijd alles klaar hebt liggen.
  • Kom op tijd! Omdat je alles nog even wil verkennen is het handig om op de wedstrijddag ruim op tijd aanwezig te zijn. Zelf houd ik meestal anderhalf uur aan. Dan hoef je niet in paniek te raken als je toch iets bent vergeten of als het bijvoorbeeld onoverzichtelijk druk is (je bent niet de enige die alles nog even wilt verkennen).
  • Parc fermé Zorg dat je vroeg genoeg aanwezig bent op de wedstrijddag zodat je het parc fermé kunt verkennen. Waar kom je er in na ieder onderdeel en waar ga je er weer uit? Als je dat overziet en in gedachten al een keer doorloopt, zal je daar in the heat of the moment ook rustiger onder zijn!

Uitrusten de dagen voor de wedstrijd
Hoewel trainen belangrijk is, is rusten dat ook. Probeer in de week voor je wedstrijd geen extreem intensieve trainingen meer te doen. De laatste 3 dagen mag je gerust nog wat bewegen, maar dan geldt zeker: alleen op lage intensiteit. Eventueel inclusief wat korte sprintjes om je hartslag even omhoog te werken, maar that’s it! Je echte training zit er al op. Wat je deze week doet heeft niet meer zo veel effect. Probeer verder ook in andere dingen wat rust te pakken en goed te slapen.

Relax
Als je bovenstaande punten oppakt, leef je waarschijnlijk al een stuk meer ontspannen naar de wedstrijd toe. Heb je toch nog stress? Probeer dan te bedenken dat het toch écht maar een hobby is. Iets wat je superleuk vindt om te doen. Hoe gaaf is het dat je lekker mag sporten in de buitenlucht en na al je (losse) trainingen eindelijk mag tonen dat je het ook nog eens achter elkaar kan?! Probeer ook als de wedstrijd gestart is zoveel mogelijk te ontspannen en te genieten van het sporten, de wedstrijd vibe en het publiek. Hier heb je het allemaal voor gedaan!

En wij zelf… hoe blijven wij ontspannen?
Ben ik dan nooit zenuwachtig? Natuurlijk wel! Eigenlijk iedere wedstrijd weer (vraag mijn teamgenoten en man maar). Maar als die zenuwen te erg worden, probeer ik het ontspannen te bekijken, me goed voor te bereiden en bovenal te bedenken hoeveel ik houd van deze sport. Vaak lukt het me dan om mijn zenuwen te bedwingen. En het allermooiste is: zodra het startschot klinkt, ben je vaak alle zenuwen kwijt! Nog een reden om je vooraf niet te veel zorgen te maken… ;-)

Maar niet alleen ik ben ervaringsdeskundige. What about onze new born tri-girl Madelon, die was toch ook best zenuwachtig voor haar triatlon in Rotterdam. Hoe heb jij proberen ontspanning te vinden Madelon?

Tessa Linssen triatlon wedstrijd

Lees ook:
Vijf tips voor triatlon newbies
Tips voor snelle triatlonwissels 
Waarom steeds meer vrouwen fietsen
Tips voor zwemmen in open water

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

The following two tabs change content below.

Tessa Linssen

Product Manager PowerBar op NutriSense
Tessa Linssen is triatlete en werkt als Marketing & Communicatie Manager bij de Johan Cruyff Foundation. Deze vrolijke en stralende iron woman heeft een doorzettingsvermogen waar je 'u' tegen zegt en geeft tips over haar favoriete sporten: hardlopen, fietsen en zwemmen.
Tags from the story
, , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *