Travel life & routines: hoe blijf je gezond als je veel reist?

Reis je veel, bijvoorbeeld voor je werk? Of omdat je gewoon extreem veel wanderlust hebt? Dan is het soms best moeilijk vast te houden aan je gezonde gewoontes. Een andere omgeving, andere cultuur, ander eten… Hoe blijf je gezond als je veel reist? Door zo veel mogelijk vast te houden aan routines en de drie-eenheid slapen-eten-bewegen veel aandacht te geven. Een paar tips!

Slapen

1. Gelijk in het ritme mee
Slapen is niet altijd gemakkelijk als je door tijdsbarrières heen reist. Vliegen, tijdsverschil en het doorbreken van je normale ritme zorgen ervoor dat je veel slaap kunt verliezen en we weten allemaal dat voldoende slaap belangrijk is voor je gezondheid. Probeer dus direct mee te gaan in de tijd van de plek waar je bent. Niet altijd gemakkelijk, wel doen!

2. Schermen op tijd uit
Het is verleidelijk om lang op je telefoon of tablet te blijven als je bijvoorbeeld alleen reist. Nog even appen met het thuisfront of social media checken… Maar juist die schermen zorgen ervoor dat je minder goed slaapt, Dus zet ze een half uur voordat je wilt gaan slapen echt even uit.

3. Kies je hotel zorgvuldig
Veel hotels van ketens werken er zo hard mogelijk aan om de hotels overal ter wereld zo hetzelfde mogelijk te laten zijn. Klinkt misschien saai, maar als je echt veel reist is dat juist heel handig. Daarmee creëer je namelijk voor jezelf toch een soort van bekende omgeving terwijl je weg bent.

4. Hulpmiddelen
Toch moeite om in het ritme te komen? Probeer dan wat hulpmiddelen om beter de slaap te vatten en makkelijker weer op te staan, zoals oordoppen, een speciale hoofdtelefoon met noise cancelling, lavendel spray voor in je kamer of een slaapmasker.

Eten

1. Prep je travel food
Vliegtuigmaaltijden… Tsja, hoewel je soms misschien blij bent met wat te eten is dat nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Daarbij komt dat reisdagen soms langer duren dan gepland, veel energie kosten en je soms geen tijd hebt om wat eten te halen. Dus prep je eten voor jouw reisdagen. Bananenbrood, pannenkoeken, rauwkost, fruit, home made repen, je kunt van alles meenemen om te zorgen dat je goed voorzien blijft op de reisdag.

2. Eet gezamenlijk
Alleen eten leidt vaak tot een heel snelle – en daarmee niet per definitie gezonde – hap. Of je belandt misschien met een bakje sla op je hotelkamer en dat zet ook geen zoden aan de dijk. Dus ben je ergens voor je werk? Probeer dan met collega’s te eten of schuif ergens aan. De kans is groot dat je een meer ‘normale’ en gezonde maaltijd tot je neemt.

3. Denk aan je vochthuishouding
Vergeet niet te drinken! Reizen doet namelijk behoorlijk wat met je vochthuishouding. Dus hoe aanlokkelijk die koffie of dat glaasje wijn ook zijn, let er vooral op dat je voldoende water en (groene) thee drinkt. Blijft de vochtbalans in ieder geval op peil!

4. Doe je huiswerk
Ken je de plek niet waar je naartoe gaat. Zoek dan thuis al uit waar de leuke healthy hotspots zitten. Door een lijstje klaar te hebben is de kans groot dat je daar ook echt terecht komt. Hoef je niet zo lang te zoeken naar een leuke tent (word je dus ook niet zo snel hangry ;-)) en ben vast verzekerd van een gezonde en lekkere maaltijd!

Bewegen

1. Train in de ochtend
Zelfs als je geen ochtendmens bent, is het aan te raden om op reis wel in de ochtend te trainen. Zeker als je voor je werk reist is de kans namelijk groot dat er de rest van de dag niets meer van komt. En als je ’s morgens gaat heb je het vast erop zitten. En heb je ook nog eens gegarandeerd energie voor de rest van de dag! Zo blijf je lekker in beweging en ook gezond als je veel reist.

2. Ontdek de buurt of lokale mogelijkheden
Hardlopen, fietsen of wandelen geeft je de kans de buurt te verkennen, handig! Op die manier weet je veel beter waar je je bevindt en hoe de wijk eruit ziet waar je verblijft. Ook is het slim om thuis al te zoeken of er een gym, CrossFit box, yoga school of zwembad bij jouw hotel in de buurt is. Hoef je daar niet meer op onderzoek uit, maar kun je er zo heen!

3. Maak tijd
Ja, het is druk. En ja, je moet al zo veel als je op reis bent. Maar zoals gezegd zijn juist die patronen en routines zo goed om aan vast te houden. het is goed voor je lijf, maar ook goed voor je geest. Dus maak tijd en gun jezelf dat uurtje beweging. Wedden dat je er blij om bent!

4. Take it easy
Hou even de rem erop als je op reis bent en ga niet direct volle bak. De verleiding is soms groot, zeker als je bijvoorbeeld lang in het vliegtuig hebt gezeten. Maar verstandig is anders. Doe het op reis wat rustiger aan qua trainingen, want de dagen daar vragen meer van je dan thuis. Dus bewaar die PR’s ook lekker voor thuis en focus vooral op lekker (en leuk!) trainen. Have fun!

hardlopen buitenland berlijn

Meer travel:
Welke bestemmingen staan op jouw travel wishlist?
Sportief Salland: voor nature lovers en buitensporters
Hoe vind je healthy hotspots op reis?
Waarom hardlopen in het buitenland zo leuk is
10x hippe healthy hotspots in New York

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *