Gezond eten met je gezin

Toen ik zwanger was wist ik precies hoe ik het ging doen. Ik zou mijn kind alleen maar gezonde voeding geven. Geen suiker, geen kant-en-klaar eten, geen snoep, frisdrank of andere chemische rommel. In het begin ging dat perfect. Ik gaf borstvoeding en daarna maakte ik alles zelf: ik kookte eten, pureerde het en vroor het in. Ik was erg trots op mezelf dat ik geen kant-en-klare potjes kocht.

Maar toen werd mijn zoontje groter en dan krijg je te maken met een buitenwereld die hier anders over denkt. Koekjes bij opa en oma, Danoontjes op de crèche, traktaties van buurtkinderen, noem maar op. En dan sta je te kijken en wil je niet zeuren. En langzaamaan laat je je principes steeds meer varen. Tegenwoordig hanteer ik de regel: thuis gezond, daarbuiten niet te moeilijk doen. En gezond moet natuurlijk ook lekker zijn, anders gaan de borden weer vol terug de keuken in.

Healthy junkfood
Daarom maak ik graag gezonde versies van junk food. Patat? Ja hoor! Dan eten we zoete aardappel frietjes uit de oven. Taco’s? Ik zet de tafel vol schaaltjes met natuurlijk gehakt, kaas, veel soorten rauwkost en een grote bak zelfgemaakte guacamole (avocado = powerfood). Shoarma? Prima, dan haal ik kipshoarma bij de Turk met volkoren pita’s en serveer er groenten bij. Kip- of fish nuggets? Die maak ik zelf met een korstje van havermout.

Groente en fruit gaan er alleen nog steeds niet echt goed in, dus die ‘verstop’ ik in andere gerechten, zoals in chocolademuffins met courgette, proef je niets van! En in onze all time favorite: pannenkoeken! Omdat dit gerecht zo’n topper is, hieronder het recept.

Recept: pannenkoeken met verborgen fruit en groenten
Deze pannenkoeken maak ik van boekweitmeel en havermout en heel veel eieren voor de proteïne. Bijvoorbeeld 10 eieren bij 500 gram meel/havermout, of 20 eieren bij 1 kg, als je toch bezig bent… Doe de eieren in de blender met (rijst- of amandel) melk en heel veel fruit (bananen, appels, peren, etc.). Roer het mengsel door de meel en havermout in een hele grote pan of schaal en voeg nog wat zaden (chia-, hennep-, lijnzaad) en bessen (bosbessen, gewelde gojibessen, etc.) toe. Het beslag is dikker dan bij ‘gewone’ pannenkoeken. Deze pannenkoeken worden ook kleiner en dikker dan je waarschijnlijk gewend bent. De havermout gebruik ik om het beslag de juiste dikte te geven, ik doe het op gevoel. Als het beslag meer lijkt op pap dan op melk is het goed. Bak de pannenkoeken, bijvoorbeeld in kokosolie, laat ze afkoelen en verpak ze per stuk in folie. Ik bak meestal met drie pannen tegelijk, dat schiet lekker op. Ik vries de pannenkoeken in en haal de avond van tevoren een pannenkoek per persoon uit de vriezer. Zo heb je elke ochtend een gezond, lekker en supersnel ontbijt. Doe er wat pindakaas, honing of suikervrije jam op, feest!

Je kunt allerlei variaties bedenken. Nu het herfst is, is zoete aardappel of pompoen ook heel lekker (schillen, koken en met de eieren en melk in de blender mixen), wat speculaaskruiden erdoor… Mmm! Ook heel handig om mee te nemen naar school of werk als lunch. Elk weekend bak ik een stapel. Mijn kleintje zit op het aanrecht en helpt mee. Het is een heel ritueel geworden. Toen hij nog niet zo goed kon praten noemde hij ze ‘pakkenpoeken’ en zo heten ze bij ons thuis nog steeds.

Meer inspiratie: koken voor kleine kinderen
Ook zoete traktaties als koekjes en taart kun je prima op een gezonde manier maken. Kijk bijvoorbeeld eens in het boek Zoete Zin. Leuk geschreven en makkelijke recepten. Aanrader! Ben je een keer niet zo druk en heb je zin om helemaal los te gaan met een healthy lunch voor je kinderen? Kijk dan hier voor leuke inspiratie!

Meer tips om gezond te eten vind je hier.

Hoe doe jij dat, gezond eten met je gezin?

pannenkoeken
pannenkoeken

 

Lees ook:
5 voordelen van sporten met je kinderen
Hoe word je een fitte moeder? 6 gouden regels
 8 tips om gezonder te eten

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

The following two tabs change content below.
Josine Gräfe is prenatal & postnatal fitness specialist. Zij heeft een baby, een kleuter en twee (bonus)pubers. Naast de trainingen die ze geeft probeert ze zelf ook zoveel mogelijk te sporten, vaak is dit met een baby in haar armen of een kleuter op haar rug. Josine werkt als Master Trainer & Projectmanager bij AALO Opleidingen BV en is Founding Mother van De EnergieBrigade.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *