Gezond eten na de vakantie: zo ben je snel weer back on track!

De vakantieperiode is een heerlijke periode, maar staat vaak ook in het teken van ritme en structuur loslaten en een beetje ongezonder eten. Dikke prima, want balans is key en af en toe loslaten en lekker genieten van de lokale hapjes en drankjes is goed voor ieder mens! En toch is het dan soms moeilijk om de draad van gezond eten weer op te pakken als je eenmaal uit het ritme bent. Hoe graag je misschien ook wilt. Maar met deze tips ben je zo weer back on track!

#1 Maak tijd voor boodschappen
Plan genoeg tijd in om uitgebreid boodschappen te doen. Maak een meerdere-dagen-plan, denk de receptjes uit en neem de tijd om lekker op je gemak door de winkel(s) te gaan. Van gehaast boodschappen doen (of eten) wordt het namelijk meestal niet gezonder. Dus plan het in voor een aantal dagen, haal de gezonde producten in huis en stick to the plan!

#2 Prepping is everything
Gezond eten is meer dan alleen het avondeten. Zorg dus in ieder geval voor een zelfgemaakte lunch, dat scheelt enorm op de kant en klaar broodjes uit de kantine of de snelle supermarktlunch on the go. Veel mensen denken dat preppen ingewikkeld is, maar dat valt reuze mee. Zo prep jij ook als een pro!

#3 Think veggies
Op vakantie eten we vaak minder vitamines en vezels. En laten die nu uitgebreid aanwezig zijn in groenten. Dus denk na je periode van loslaten vooral weer in groentes! Probeer eens elke maaltijd groenten te eten – ja ook bij het ontbijt. Je kunt een heerlijke smoothie maken, ei muffins (deze zijn met fruit, maar voor een hartige twist neem je groenten!), of wat dacht je van deze carrot top? Kies ook eens een groente die je normaal niet zo gauw eet om wat nieuws te proberen!

#4 Eet thuis
Thuis eten is bijna altijd gezonder dan buiten de deur. In restaurants gebruiken ze nu eenmaal meer volle producten om het eten op smaak te brengen, zoals room, olie en boter. Ook zijn de porties vaak ruim, of je eet net even wat meer dan je van plan was. Thuis eten helpt je om weer in dat ritme te komen. Dus maak het thuis gezellig, ga lekker aan tafel zitten en neem de tijd voor je zelfbereide maaltijd!

#5 Track your food
Mij helpt het enorm om na een periode van loslaten mijn eten weer te ‘tracken’. Precies bijhouden wat je eet kan je helpen om in balans te komen en te blijven. Je wordt namelijk precies met je neus op de feiten, euhm je eten, gedrukt. Door alles bij te houden krijg je enorm veel inzicht in wat je binnen krijgt en wordt het makkelijker om bepaalde verleidingen te weerstaan. Het bijhouden van je eten kan eenvoudig met apps. Ik gebruik My Fitness Pal, maar ook Lifesum (in de betaalde versie staan veel recepten!) en FatSecret zijn prima apps om je eten te tracken.

#6 Pak je sportritme weer op
Huh, het ging toch over eten? Ja en toch helpt het om je sportritme ook weer op te pakken. Veel mensen eten namelijk gezonder als ze ook lekker aan het sporten zijn. Iets met ritme… Wanneer je fijn aan het trainen bent vind je het vaak belangrijker om goed te eten en de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.Win-win dus!

Lekker loslaten once in a while is prima, want het gaat allemaal om de balans! Maar struggle je een beetje om je ritme (weer) te vinden? Dan helpen bovenstaande tips jou hopelijk ook weer back on track!

Beeld header: Vivienne Magalie Photography

Meer goeds voor je gezondheid:
6x lekker zomerse recepten
Deze goedkope ‘superfoods’ zijn goed voor je portemonnee
Slaap lekker; 10 tips voor een goede nachtrust
5 redenen om meer plantaardig te eten
10 redenen om 10 minuten per dag te mediteren
Stress of onrust? Adem het weg met deze oefening!

Blijf up-to-date en volg Glow op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.