Gezond eten? We zijn er nog niet!

Op social media vliegen de gym selfies, groene smoothies en suikervrij challenges over je scherm. Het lijkt alsof de hele wereld gezond eet en leeft. Dan zullen we ook wel met een tas vol gezonde producten uit de supermarkt komen. Of niet? Recent onderzoek wijst uit dat we juist minder groenten en fruit zijn gaan eten en méér frisdrank en producten met toegevoegde suikers zijn gaan kopen.

Verpakt voedsel, frisdrank en suiker
We kochten met z’n allen in ons land vorig jaar voor bijna net zo veel calorieën per dag verpakt voedsel en frisdrank als vijf jaar geleden. Van dat totaal kochten we zelfs meer frisdrank dan voorheen en de voorspelling is dat deze hoeveelheid blijft groeien de komende jaren. En dat terwijl wereldwijd de frisdrank consumptie daalt. Ook kochten we producten die maar liefst vier keer zoveel suiker bevatten dan de ‘aanbevolen hoeveelheid’ ons voorschrijft. Dat is veel, maar zorgwekkender is misschien nog wel dat ook dit verder toeneemt volgens de voorspellingen. In andere westerse landen eten ze juist minder suiker. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk wordt veel minder suiker gekocht. In de VS meer, maar daar neemt het af.

Groenten en fruit
Daarnaast zijn we minder groenten en fruit gaan eten. Juist de vitaminen, vezels en mineralen die zo hard nodig zijn krijgen we in Nederland dus onvoldoende binnen. Wel eten we relatief minder ijs, gebak, brood en kant- en klaarmaaltijden dan in de rest van West-Europa. Gezien de afnemende hoeveelheid groenten en fruit die we eten is er echter wel reden tot zorg.

#healthy
Gezond eten en sporten is hip. Je kunt niet op Instagram kijken zonder te stuiten op een perfect gestileerd kommetje havermout, superfoods liggen gewoon bij de Albert Heijn en Action in het schap en healthy hotspots schieten als paddestoelen uit de grond. We vergeten alleen vaak dat de mensen die zo bewust met hun gezondheid bezig zijn maar een heel kleine groep is in relatie tot de rest van Nederland.

80-20
Gezond eten, zo makkelijk is dat dus niet is. Wij geloven in de 80-20 ‘regel’. Suikervrij en koolhydraatloos eten mag dan ‘in’ zijn, maar bestaat in onze ogen niet. Suikers en koolhydraten zitten bijna overal in, ook in fruit en groenten. Bovendien heb je suikers –  en dus koolhydraten –  nodig. Vooral als je een gezond en actief leven wilt leiden, waarin je – want laten we dat vooral niet vergeten – voldoende beweegt. Een gezonde balans maakt je healthy & happy. Heb jij die gezonde balans al gevonden voor jezelf? Good for you! Hopelijk inspireer je daarmee anderen in je omgeving zoals wij dat ook hopen te doen. Maar die gezonde balans is niet altijd even makkelijk. Zelfs niet als je al veel met je gezondheid bezig bent. Daarom nog een paar tips om het met elkaar voor elkaar te boksen!

1. Eet veel groenten en fruit
Dit is natuurlijk dé open deur van dit artikel, maar wel de tip waar je veel ‘winst’ uit kunt halen. Groenten en fruit voorzien je van belangrijke voedingstoffen en vitaminen en zorgen dat je langer verzadigd bent. Probeer daarom bij elke maaltijd fruit en/of groente te eten. Eet bijvoorbeeld ‘s ochtends fruit bij je yoghurt of maak een groene smoothie, eet tijdens de lunch een bakje rauwkost bij je boterham of ga eens voor soep of een salade en schep ‘s avonds bij je warme maaltijd een flinke portie groenten op.

2. Prepping is everything
Zelf eten meenemen werkt goed om gezonder te eten gedurende de dag. Dit geldt voor je lunch, maar zeker ook voor tussendoortjes. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je altijd een klein zakje ongebrande en ongezouten noten of wat gedroogd fruit bij je hebt zodat je niet naar iets ongezonds hoeft te grijpen als je ineens trek hebt. Stop een appel in je tas of wat worteltjes. Bak bananenbrood en neem een plak mee naar je werk. Met gezonde tussendoortjes voorkom je een wandelingetje naar de snoepautomaat.

3. Drink!
En dan vooral water, kruiden- en groene thee en koffie. Water en thee zorgen dat je niet alleen goed gehydrateerd blijft, maar ook verzadigd. Wanneer je voldoende drinkt eet je minder. Neem een flesje water mee als je weggaat. Hou je niet van water? Voeg wat stukjes vers fruit of takjes munt toe om er een fris smaakje aan te geven.

Meer handige tips om gezond te eten vind je hier.

Wat is jouw beste tip voor een gezonde balans?

Lees ook:
Food trends 2015
Gezond eten met je gezin
5 tips om gezonder te eten

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *