Zo blijf je gezond op kantoor

Dat heel de dag zitten niet goed voor je is, weet je best. Maar met een kantoorbaan is het lang niet altijd makkelijk om minder te zitten. Het lunchaanbod in de kantine houdt niet echt over en met al die collega’s is er altijd wel ergens een volle snoeppot of traktatie te vinden. Herkenbaar? Je kunt natuurlijk af en toe een kantoor workout doen om een beetje in beweging te blijven gedurende de dag. Maar er zijn ook kleinere dingen die je kunnen helpen gezond op kantoor te blijven!

Zit rechtop
Het is je vast vaker gezegd en het is ook heel belangrijk voor een gezonde werkhouding. Rechtop zitten zorgt niet alleen voor een actieve houding, maar is ook veel beter voor je rug. Je zit minder passief en hebt dus minder last van de nadelige effecten van het zitten. Moeite om rechtop te zitten op je bureaustoel? Pak af en toe eens een kruk zonder rugleuning voor de afwisseling of ga een half uurtje staand werken.

Beweeg je benen
Beweeg regelmatig je benen. Lukt het je niet om hieraan te denken, zet dan een wekker of een reminder in je agenda. Ga even op je tenen staan, je hakken en beweeg je benen heen en weer. Goed voor de doorbloeding! Oh en ben je toch aan het bewegen, sta dan ook even op van je stoel.

Haal zelf koffie
Heel collegiaal hoor, voor iedereen koffie halen. Maar eigenlijk niet zo goed! Dit betekent namelijk dat je allemaal minder vaak opstaat. Dus spreek gerust met je collega’s af dat je zelf je koffie of thee haalt. Wil iemand graag wat meebrengen? Leg dan uit dat je graag zelf even naar de koffieautomaat loopt om in beweging te zijn. Geef je gelijk het goede voorbeeld!

Geen thermoskan
Zie jij ze ook staan of heb je er zelf misschien eentje? Een thermoskan vol warm water, want de automaat staat zo ver weg. Onder het mom ‘dan drink ik genoeg’ is het effect helaas ‘dan loop je te weinig’. Dus weg met de thermoskannen en lekker dat stukje wandelen naar de koffieautomaat!

Luchten
Een kantoorruimte is vaak niet zo’n gezonde omgeving qua lucht. Zet dus regelmatig een raam open om wat meer zuurstof binnen te laten. Je blijft alerter en de ruimte blijft een stuk frisser. Snel koud? Breng een trui of vest mee zodat je toch af en toe even kan luchten.

Bring your own
Eten op kantoor, het is lang niet overal goed geregeld. Met een beetje voorbereiding kom je toch heel gezond de dag door. Je kunt niet alleen je eigen lunch meebrengen, maar denk ook aan lekkere en verantwoorde snacks, zoals fruit, ongebrande noten of zelfgebakken healthy goodness. Als je hier eenmaal aan gewend bent wil je niet anders!

Drinken
Voldoende vocht tot je nemen is altijd belangrijk, maar zeker als je heel de dag op je werk zit. Zorg dus dat je naast de dagelijkse dosis cafeïne (yes, we all need that!) voldoende water binnen krijgt. Tap regelmatig een glas water of schenk een kop thee in. Geen lekkere thee op je werk? Dan neem je toch lekker je eigen thee mee!

Hoe blijf jij gezond op kantoor?

kantoor

Lees ook:
Waarom cardiotraining en krachttraining wél samengaan
Actief herstel. Trainen om te herstellen
Slim snacken voor je workout
Onze 5 favoriete oefeningen voor een sterke core

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *