Noten: welke zijn het allergezondst?

Noten zijn gezond! En lekker. Elke dag een handje ongebrande en ongezouten noten als tussendoortje, of door de havermout, kwark of avondmaaltijd past heel goed in een gezond voedingspatroon. Maar welke voordelen hebben ze nu eigenlijk precies en welke noten zijn het aller gezondst?

Walnoten
Ze zitten vol vitaminen en mineralen en een handje per dag van deze rakkers is ontzettend goed voor je. Ze zouden zelfs helpen tegen stress en je imuunsysteem een boost geven. Walnoten passen prima in een gezond voedingspatroon en helpen hart- en vaatziekten en diabetes voorkomen. De oliën in walnoten helpen je aan een natuurlijke glow voor je huid, wie wil dat nu niet?!

Amandelen
Lekker actief? Amandelen zijn koolhydraatrijk en passen perfect in jouw sportvoedingsschema. Ze werken mee om je cholesterol naar beneden te krijgen en regelmatig een handje amandelen vermindert de kans op hart- en vaatziekten en diabetes, net als walnoten. Ze zijn goed voor je huid en echte brain food. Slimme keuze dus!

Cashews
Ook deze noten zijn goed voor je hart en cholesterol. Ze houden je bloeddruk op het juiste level en ook diabetes krijgt minder kans. Ze helpen zelfs tegen tandbederf, handig! Cashew noten zijn ideaal om te gebruiken in gezondere baksels, zoals ‘cheese’ cake of in pudding zoals deze heerlijke en gezonde mangopudding.

Pelpinda’s
Een lekkere en gezonde snack en dat pellen houdt je lekker bezig! De pinda (officieel geen noot maar een peulvrucht) zijn goed voor je hart, maar doen ook wonderen voor je uiterlijk zoals je huid en haar. Pelpinda’s zijn goed voedsel wanneer je zwanger bent en geeft een boost aan je geheugen. Wist je dat ze ook helpen tegen depressie?!

Pistache noten
Hmm, die pistaches zijn zo lekker smaakvol. Net als de andere noten zijn ook pistache noten goede bescherming voor je hart en houdt het diabetes op afstand. Ze helpen ook tegen bloedarmoede en ontstekingen. En deze groene nootjes helpen ook om je imuunsysteem een boost te geven.

Paranoten
Van deze grote noten kunnen 2 tot 5 stuks per dag al een positief effect kunnen hebben op je immuunsysteem, vruchtbaarheid en bij het voorkomen infecties. Paranoten zijn heel interessant voor sporters vanwege het hoge gehalte aan antioxidanten, vetten en eiwitten. Deze ware vitaminebommen bevatten meer seleen dan andere noten, waardoor ze vaak als kankerbestrijdend worden bestempeld. Seleen is erg belangrijk voor het gezond houden van weefsels en organen. Maar let op, té veel seleen is niet goed voor je. Eet er dus niet meer dan een stuk of 5 à 6 per dag.

Welke noten zijn jouw favoriet?

Pinda's

Lees ook:
Gezond eten? We zijn er nog niet!
Gezond eten met je gezin
Nee zeggen tegen ongezond eten. Zo doe je dat!
Koffie: bakkie gezond
Vet gezond: avocado

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
, , , ,

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *