Gezonder eten, wanneer lukt het nou écht?

Gezond eten: wat voor de een een vanzelfsprekendheid lijkt blijft voor de ander een struggle. Laten we eerlijk zijn: we’re all human en altijd maar gezond eten is heus niet zo gemakkelijk. Op social media zie je de ene healthy smoothie na de andere groene salade voorbij komen, maar denk nu niet dat iedereen die dat post altijd zo eet. En dat hoeft ook helemaal niet. Maar wat nu als je graag gezonder wilt eten en het lukt telkens maar niet, hoe pak je dat dan aan? Gezonder eten, wanneer lukt het nou écht? Er is geen ‘wet’ of gegarandeerde aanpak, maar ik kan wel de tips met je delen die voor mij persoonlijk werken. Want als het mij op deze manier lukt, misschien heb jij er dan ook wel wat aan!

Focus op gezondheid en/of performance
Wat zou meer motiverend zijn: eten voor je gezondheid en prestatie in sport, of eten om een sixpack te krijgen? Ik denk dat de meeste mensen het antwoord wel weten, terwijl er toch super vaak gefocust wordt op het uiterlijk als het gaat om eten. Uit onderzoek blijkt echter dat mensen die puur focussen op esthetische doelen maar zelden tevreden zijn. Hmmm. Zonde toch? Ik heb gemerkt dat juist eten voor je gezondheid goed werkt. Ik had de afgelopen maanden vooral focus op voeden met de juiste voedingsstoffen voor een goede prestatie in de gym, plus een snel herstel na de training. En direct merkte ik resultaat. In mijn trainingen, in herstel, in mijn energielevels. En weet je wat? Als je daarop focust dan verandert je uiterlijk gelijk mee. Is gewoon een soort bonus!

Met advies en steun
Alleen is maar alleen. En natuurlijk eet je zelf het eten op en ben je ook zelf verantwoordelijk voor wat er naar binnen gaat. Maar dat neemt niet weg dat het heel fijn is om mensen om je heen te hebben die je kunnen adviseren (experts) en die je steunen (friends). Met professioneel advies krijg je een betere leidraad – vooral ook richting jouw doelen – en ook niet te vergeten een stok achter de deur voor wie dat nodig heeft. En met steun om je heen wordt het allemaal net wat makkelijker. Leg het dus ook gewoon uit aan je partner, vrienden en familie en vraag ze om er rekening mee te houden, omdat het voor jou belangrijk is. Zal je zien dat je daarmee gelijk nog een paar extra mensen motiveert om ook gezonder mee te doen!

Met een tracking app
Ja, leuk is het niet echt, maar het tracken van je eten geeft inzicht, het biedt een stok achter de deur en het zorgt ervoor dat je uit gaat vinden wat voor jou werkt. Door met de verhoudingen van je waardes te ‘spelen’ ga je vanzelf ontdekken wat voor jou werkt. Nogmaals, er is geen gouden regel of wet, eten is namelijk heel persoonlijk. Waar de een wat beter gedijt op een beetje meer carbs, moet de ander juist letten op voldoende onverzadigde vetten. Hoewel er zat ideeën over ‘ideale verdelingen’ bestaan is het toch voor iedereen een beetje anders. Door inzicht te krijgen en jezelf te trainen met behulp van een app kun je zo naar jouw ideale eetpatroon toewerken met behulp van alle data die je opbouwt. Ik gebruik My Fitness Pal, maar er zijn nog tal van andere tracking apps. En onthoud: alle begin is moeilijk… Ik vond het vreselijk om mijn eten te wegen en alles bij te houden en heb eerst 5 mislukte pogingen gedaan voordat het me echt lukte om het goed vol te houden. Nu ik er aan gewend ben, zit het in mijn systeem, houd ik het bij wanneer ik dat belangrijk vind en laat ik het los wanneer ik dat wil. Maar het inzicht en de kennis is er inmiddels!

Ga voor een lange(re) termijn doel
Gezondheid is geen korte termijn doel, maar een lange termijn doel… #lifegoals! En dat vraagt om een lange termijn commitment. Sterker nog, dat maakt het eigenlijk makkelijker. Ja, 12 weken heel goed eten voor een wedstrijd of event kunnen we misschien allemaal wel. Maar wat gebeurt er dan daarna? Precies! Dan krijgt menigeen het gevoel iets te moeten inhalen, of het idee dat het even helemaal niet uitmaakt. Restrictie leidt in vele gevallen tot rebellie! En voor je het weet is het gezonde eten helemaal naar de achtergrond verdwenen en is de motivatie ver te zoeken. Hallo vicieuze cirkel… Ga dus voor die lifegoals en ga voor de lange termijn. Alleen op die manier maak je er een way of life van!

De 80-20 aanpak
Als je Glow al langer volgt dan weet je dat de 80-20 aanpak hier volop uitgedragen wordt. Wanneer jij 80% van je tijd besteed aan een gezond eetpatroon, dan heb je prima die 20% ruimte voor sociale gelegenheden, spontane afspraken en dingen waar je soms gewoon zin in hebt! Op die manier kun je daar prima van genieten, zonder je schuldig te voelen en zonder door te slaan naar de andere kant. Voor mij werkt die aanpak al jaren meer dan prima!

Wat denk je, kunnen deze tips jou ook gaan helpen?

Beeld: Vivienne Magalie Photography

Meer healthy food:
De schijf van drie!
Preppen als een pro? Zo doe je dat!
Deze goedkope ‘superfoods’ zijn goed voor je portemonnee
5 redenen om meer plantaardig te eten
Gezond eten na de vakantie: zo ben je snel weer back on track!

Blijf up-to-date en volg Glow op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.