Wordt dit jouw gezondste jaar ooit? 12 tips!

Ja hoor, het nieuwe jaar is alweer bijna een maand oud. Hoe staat het met je goede voornemens? Heb je ze na twee weken al overboord moeten gooien? Of heb jij baat bij dit artikel waarin we je helpen om je doelen te halen dit jaar? Hoe dan ook, veel mensen hebben zich voorgenomen om gezonder te gaan leven. Zoals je in het artikel al kon lezen, is het belangrijk om zo concreet mogelijke doelen te stellen en na te denken over de details hoe je het gaat aanpakken. Maar het is heus niet allemaal zo moeilijk. Met deze 12 tips wordt dit misschien wel jouw gezondste jaar ooit!

1. Prep je eigen lunch
Neem je eigen lunch mee naar je werk! Weet je al van tevoren dat dit je niet alle dagen lukt, of je dat niet volhoudt? Stel dan een realistisch aantal als doel. Werk je vijf dagen? Neem dan tenminste drie dagen je eigen lunch mee. Het scheelt geld en is veel gezonder! En met deze lunchinspiratie wordt het ook nog eens een fluitje van een cent.

2. Gebruik je ochtend goed
Het is makkelijker om je sportregime vol te houden als je ’s morgen sport. Dus start eens met een lekkere run of een workout thuis. Je gaat dan nog niet gelijk in de werkstand en wint tijd door je wekker wat eerder te zetten. Moe aan het einde van de dag? Jij hebt je workout mooi al gehad! Geen ochtendmens? Probeer dan eens rustig te zitten met een kop koffie of thee of een paar simpele stretches te doen. Rustig je dag beginnen scheelt een hoop stress. Ook hier geldt: maak het concreet. Dus start bijvoorbeeld met twee ochtenden per week en kijk wat het voor je doet.

3. Een gezonde voorraad
Een gezonde voorraad in je kast maakt het veel gemakkelijker om gezond te eten. Zorg dus voor voldoende havermout, rijst, gedroogd fruit en noten, maar ook voor potjes of blikjes groenten en vis. Dan heb je altijd iets voor een gezond ontbijtje of makkelijke maaltijd. Heb je écht geen zin om boodschappen te doen? Van een goede voorraad maak je vaak een prima gezonde maaltijd, zonder dat je uren achter het fornuis staat!

4. Drink meer water
Zeker in de winter vindt niet iedereen het makkelijk om voldoende te drinken. Maar ook dan is het belangrijk om goed gehydrateerd te blijven. Neem dus je eigen flesje mee en zorg dat je er een vast aantal van leeg probeert te drinken tijdens de werkdag. Krijg je een beetje trek? Drink dan eerst een glas water voordat je aan je (healthy?!) snack of tussendoortje begint. Vind je water te koud, zeker in de winter? Groene thee is een prima vervanger! Drink je een dag te weinig? No stress, morgen weer een dag en en dan drink je gewoon wél genoeg!

5. Probeer iets nieuws
Zit je vast in je workout routine? Zoek je een sport die je wél leuk vindt? Probeer iets nieuws! Proeflessen zijn vaak gratis, dus proberen kost niets, alleen een beetje tijd. Ben je echt toe aan een nieuwe uitdaging, probeer dan eens elke maand een nieuwe sport of workout. Wedden dat je iets vindt dat je daarna vaker oppakt?!

6. Eat your veggies
Dat groenten goed voor je zijn weet je wel. En toch eten we massal te weinig groenten in Nederland. Eet jij ook te weinig groenten? Probeer eens een tijdje uit of je bij elke maaltijd, of tenminste twee maaltijden van de dag, groenten kunt eten, méér dan gebruikelijk. Je zult zien dat de vitaminen en vezels hun werk doen!

7. Beweeg. Dagelijks!
Probeer elke dag te bewegen. Maak een lunchwandeling, ga ’s avonds een blokje om, loop de trap op naar de vijfde verdieping of pak de fiets naar een afspraak in plaats van de auto of OV. Stel jezelf ten doel tenminste 30 tot 60 minuten per dag te bewegen, het doet je goed!

8. Lach. Elke dag!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, toch? Kom jij een beetje smiles tekort? Een lach forceren helpt je – hoe onnatuurlijk het ook lijkt – om een beter humeur te krijgen. En dan lach je daarna vanzelf wel. Dus let er eens op en zorg dat je elke dag een paar keer een lach opzet. Koppel het aan vaste momenten, bijvoorbeeld als de telefoon gaat of als je opstaat van je bureaustoel. Op die manier komt het lachen vanzelf in je systeem en vergaat het je niet meer!

9. Wees lief
Niet alleen voor anderen, maar ook voor jezelf. Natuurlijk zijn we niet elke dag goed bezig, laten we de teugels weleens vieren, eten we toch die hele reep chocola op (oeps!), of blijven we op de bank zitten terwijl we ons eigenlijk hadden voorgenomen te gaan sporten. Wees niet te hard voor jezelf! Natuurlijk kun je deze dag niet meer terugdraaien, maar morgen heb je de kans om alles anders te doen!

10. Stretch it all out
Geef je spieren ook een beetje extra liefde dit jaar, zeker als je veel sport of zit. Je hoeft heus niet gelijk naar een zware hot yoga class als je dit niet gewend bent, maar pak een vast moment van de dag om wat rustige stretches te doen. Bijvoorbeeld voor het slapen gaan. TLC voor je spieren en slaapmiddel tegelijkertijd!

11. Rust
Ja. Dit jaar ga je het écht volhouden om eerder naar bed te gaan toch? Rust is heel belangrijk voor je gezondheid. Maar hey, we’re alle human en we gaan allemaal weleens te laat naar bed. Toch kan het werken om een vaste avond per week op tijd je bed in te duiken. Op die manier krijg je toch iets van routine en lukt het je uiteindelijk meestal ook om nóg iets vaker op tijd onder de wol te kruipen.

12. Naar buiten waar de vogels fluiten
De winter is geen enkel excuus om niet naar buiten te gaan. Buitenlucht is goed voor je gezondheid en een ommetje of even een lunchbreak op een bankje in het park doen je goed. Ga je te weinig naar buiten? Spreek dan af met vriendinnen of collega’s om een lunchwandeling te maken. Prik een vaste ‘strandwandelochtend’ of stap een halte eerder uit op weg naar huis. Een frisse neus zorgt voor een frisse geest!

Wat is jouw beste tip en wordt dit ook jouw gezondste jaar ooit?

IMG_0023

Bron: womensrunning.competitor.com

Meer lezen:
7 fabels en feiten over slapen
Stilstand in je workout? Zo doorbreek je het plafond!
Bestaan er ook succesvolle goede voornemens?
Zo krijg jij jezelf van de bank af
Waarom je van sporten gelukkig wordt

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *