7 tips voor goed herstel na de bevalling

Al jaren train en coach ik vrouwen tijdens de zwangerschap en na de bevalling. Ik blijf het fantastisch vinden om te zien hoe vrouwen tijdens de zwangerschap langzaam transformeren en na de bevalling terugkomen als trotse moeder. Hoe uniek en bijzonder een zwangerschap ook is, veel vrouwen lopen tegen dezelfde dingen aan, en weten dit vaak niet van elkaar. Daarom hier een overzicht met tips om je na de bevalling snel weer fit en energiek te voelen.

#1 Give yourself a break!
Je bent net bevallen: je hebt een kind gebaard en bent moeder geworden. Geef jezelf ruim de tijd om hiervan bij te komen. Denk niet dat je meteen weer opgemaakt achter je designer kinderwagen door het park moet gaan wandelen. Blijf de eerste dagen lekker in bed en laat je verzorgen. Herstel is je grootste prioriteit.

#2 Goed eten
Om aan te sterken heb je goede voeding nodig. Hoe aantrekkelijk het ook is om tijdens deze hectische tijd kant en klaar dingen te halen, doe het niet. Je lijf heeft behoefte aan puur en gezond eten met veel vitaminen en voedingsstoffen en zo min mogelijk belastende dingen als suiker en e-nummers. Kook vooruit en gooi je vriezer vol met soep, verse pastasaus en bananenbrood en vraag visite ook gerust om verse dingen mee te nemen.

#3 Water water water
Water is essentieel om afvalstoffen en vocht af te voeren. Zeker wanneer je borstvoeding geeft moet je heel veel extra drinken. Dus zorg dat je een aantal mooie waterflesjes in huis hebt en zet die overal neer. Naast je bed, in de woonkamer en in je tas.

nachtvoeding borstvoeding baby kraamtijd newborn moeder newmom

#4 Zzzzzzz
Bij een baby horen nachtvoedingen en dus gebroken nachten. Daarom moet je overdag en ‘s nachts echt ieder kwartiertje slaap pakken dat je kunt krijgen. Blijf zo veel mogelijk in je bed, weg met die telefoon, en iedere keer dat je kindje in slaap valt doe je ook je ogen dicht.

#5 Beweeg
De eerste dagen mag je al wat kraambedoefeningen doen. Als je er klaar voor bent kun je ook weer gaan bewegen. Start met wandelen; de beste manier om je conditie weer op te bouwen! Na een aantal weken kun je ook weer gaan trainen. Doe dit niet zelf of onder begeleiding van iemand die hiervoor niet specifiek is opgeleid. Better safe than sorry! Op www.zwangerfitdocenten.nl vind je bijvoorbeeld gekwalificeerde en betrouwbare trainers door het hele land.

#6 Wees kritisch en trek aan de bel
Niet iedereen is altijd happy de peppy na de bevalling. Misschien valt het je tegen, ben je onzeker, heb je pijn of andere ellende? Benoem dit, praat er over en trek aan de bel. We hebben hele goede specialisten in Nederland die je graag willen helpen maar jij moet je wel zelf melden. Je kraamhulp, verloskundige en huisarts kunnen je doorverwijzen zodat je de juiste begeleiding krijgt.

#7 High five!
Wat jij hebt gedaan is groots! Je hebt een mens gemaakt en op de wereld gezet. En daar mag je trots op zijn. De rest van je leven gaat er heel anders uitzien. Zorg naast je kindje ook goed voor jezelf. En kijk om naar andere moeders om je heen. Dus zie je een moeder met een huilend kind of donkergrijze wallen, geef haar geen kritiek maar een high five en laat haar weten dat ze het goed doet. En doe dit ook bij jezelf. Go girl!

geboorte bevalling baby moeder zwanger newborn

Meer voor moms (to be):
Hoe werk en kinderen prima samen gaan
5 redenen waarom jonge moeders niet sporten
Havermout voor eigenwijze babies
Vegetarisch eten tijdens je zwangerschap
Sporten tijdens je zwangerschap

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

The following two tabs change content below.
Josine Gräfe is prenatal & postnatal fitness specialist. Zij heeft een baby, een kleuter en twee (bonus)pubers. Naast de trainingen die ze geeft probeert ze zelf ook zoveel mogelijk te sporten, vaak is dit met een baby in haar armen of een kleuter op haar rug. Josine werkt als Master Trainer & Projectmanager bij AALO Opleidingen BV en is Founding Mother van De EnergieBrigade.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *