Goed herstellen als je regelmatig sport

Als je veel sport, is het ook belangrijk om goed te herstellen. Je lichaam moet immers elke keer weer ‘klaar’ zijn voor de volgende training. Herstelmomenten inbouwen in je schema is daarom hartstikke belangrijk. Niet altijd gemakkelijk, zeker niet als je voor een groot of lang sportdoel traint. Hoe wij dat doen? Zo!

Rust
Rust inbouwen in het trainingsschema is belangrijk, daarom zijn er ook rustdagen gedurende de week. Zo heb ik bijna altijd op donderdag een volledig ‘sport vrije’ dag en vaak heb ik ook nog zo’n dag in het weekend. Maar rust zit ‘m ook in je slaap! Zeker in zware periodes proberen we ruim voldoende te slapen, iets dat niet altijd gemakkelijk is. Lukt het niet? Een powernap doet ook wonderen!

Actief herstel
Rusten betekent niet altijd dat je ‘niets’ moet doen. Heel rustig bewegen kan je herstel namelijk ook bevorderen. De zwemtraining leent zich daar bijvoorbeeld prima voor en zo gebruik ik ‘m zeker af en toe. Maar ook van een yogasessie, of lekker even rustig fietsen of wandelen herstel je prima.

Gear
Wat sportkleding met herstel te maken heeft? Sinds ik (jaaaaaren terug) geteisterd werd door shin splints ben ik niet alleen aan mijn looptechniek en opbouw gaan werken, maar heb ik ook mijn gear onder de loep genomen. Sinds die tijd loop ik met compressiesokken en dat scheelt een berg! Ik heb snel last van stramme en ‘volle’ kuiten bijvoorbeeld en dat is enorm verminderd sinds ik de sokken draag. Maar niet alleen tijdens het lopen zelf, ook de speciale recovery socks gaan regelmatig aan op de bank of op kantoor om de doorbloeding te verbeteren. Zo kan ik de volgende dag weer fris en fruitig aan mijn volgende training beginnen!

Massage
Goed voor je lijf zorgen in fysiek zware tijden is belangrijk om het vol te houden. Structureel een massage inplannen zorgt ervoor dat je spieren soepel blijven en het melkzuur niet zo ver ophoopt dat het tot blessures kan leiden. In mijn triatlon voorbereiding ga ik 2x per maand naar de masseur. En denk nu niet dat dit een lekkere massage is hoor, het is pijnlijk! Maar daarna voelt mijn lijf weer soepel aan en kan ik er weer tegen.

Eten & drinken
Voldoende eten en drinken is nu eenmaal een must als je veel traint. Als je veel vocht verliest tijdens het vele trainen moet je zorgen dat je dit weer aanvult. Neem die waterfles dus maar overal mee naartoe! Ben je meer gaan trainen? Dan moet je simpelweg ook meer eten (tenzij je enorm af wilt vallen). Voor mij staan er daarom meer carbs op het menu, let ik goed op mijn eiwitten voor herstel en eet ik nog vaker per dag. Of eigenlijk de hele dag door… #teamalwayshungry

Verzorging
Iets dat vaak wordt overgeslagen, maar verzorging van je body is ook belangrijk. Je voeten krijgen bijvoorbeeld veel te verduren bij een sport als lopen, dus een beetje extra TLC is niet verkeerd. Houd je teennagels goed kort (anders gaan ze pijn doen) en smeer je voeten regelmatig in. Maar ook de rest van je lijf heeft een beetje extra aandacht nodig, want je bent veel buiten en staat ook vaker dan gebruikelijk onder de douche. Smeer je goed in met zonnebrand als je buiten traint en verzorg ook je lijf met fijne producten voor tijdens en na het douchen.

Ontspanning
Rust… Dat is niet alleen niets doen en slapen. Dat is ook tijd maken voor ontspanning. En ja, dat betekent soms alleen maar stil liggen op de bank met je favo Netflix serie, maar juist iets ontspannends doen is ontzettend goed om jezelf weer op te laden voor de nieuwe week of nieuwe training bijvoorbeeld. Plan dus elke week iets leuks, bijvoorbeeld naar de bios, uit eten, een wandeling op het strand, of waar je ook maar blij van wordt!

Op naar een goed en happy herstel. Zet ‘m op!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met STOX Energy Socks

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *