3x goede stretches voor hardlopers

Als hardloper herken je het vast; stijve hamstrings, heupen, lage rug en soms ook enkels. Yoga is voor hardlopers een heel goede complementaire sport om te zorgen dat die stijfheid vermindert en je spieren lekker soepel blijven. Maar niet iedereen ziet dat zitten, zo’n wekelijkse yoga sessie. No worries! Stretchen kun je namelijk ook prima thuis op je matje. Deze 3 stretches zijn vooral voor hardlopers een aanrader.

Seated Straddle
Ga dwars op je matje zitten met je benen wijd, in een V-vorm. Zorg dat je benen helemaal gestrekt zijn en je tenen omhoog wijzen. Zit goed rechtop met een rechte rug en kom zo langzaam naar voren. Duw je navel richting de grond en houd je rug goed recht. Pak je grote teen vast als dit lukt om de beweging te begeleiden, of plaats je handen op je schenen of voor je op de grond. Houd deze positie minimaal 1 minuut vast en zoek tijdens het stretchen zo veel mogelijk ontspanning.

stretchen

Open Lizard
De lizard, ook vaak lunge genoemd, is een veelvoorkomende houding in yoga. Juist voor je heupen is dit een geweldige stretch. Kom op handen en knieën zitten en plaats nu je ene been in lunge houding naar voren en schuif je andere been zo ver mogelijk naar achter. Plaats je handen aan de binnenkant van je voorste voet op de grond en houd je rug recht. Heb je een fijne houding gevonden, draai dan nu je voorste voet naar buiten (je knie breng je dan ook iets naar buiten) zodat je op de zijkant van je voet rust. Houd ook deze pose minimaal 1 minuut vast; adem in, adem uit.

stretchen

Toe Breaker Pose
Voor de naam zou je deze stretch misschien achterwege willen laten en eerlijk is eerlijk, moeilijk is ‘ie ook! Maar oh zo goed als jij je voeten, enkels en kuiten flink op de proef stelt met al dat lopen. Ga op je knieën zitten en krul je tenen onder je zodat je als het ware op je tenen komt. Houd je rug recht, zodat je zo rechtop mogelijk zit en probeer nu langzaam met je billen op je hakken te gaan zitten. Sommige mensen komen helemaal met hun billen op hun hakken, maar de meeste mensen redden dit niet. Dus forceer niets en zoek de stretch die voor jou goed aanvoelt. Houd ook weer 1 minuut vast en probeer je te ontspannen.

stretchen

Op naar soepele hamstrings en heupen én een beter herstel na je hardlooptrainingen. Happy stretching!

Meer voor hardlopers:
Waarom hardlopen in het buitenland zo leuk is
Rustig hardlopen? 6 tips
Weinig tijd? Doe een 15 minuten run
Sneller hardlopen? Pas je training aan
Beginnen met hardlopen? 5 tips voor je eerste stap

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *