Handstand walk: get upside down met deze drills

Elke sport heeft zo zijn lastige moves of technische uitdagingen. Nu is CrossFit een sport met zóveel verschillende moves dat er diverse bewegingen zijn die ik moeilijk vind om onder de knie te krijgen. Eén van die moves? De handstand walk. Had ik voor het afgelopen jaar als doel gesteld om 10 meter op mijn handen te kunnen lopen zonder omvallen, lukt me dat nog niet. Per dag is het heel verschillend hoe het gaat. Maar… (hand)stapje voor (hand)stapje gaat het wel steeds ietsje beter. Met dank aan deze oefeningen!

Handstand hold
Hoe langer en beter je op je handen kunt staan, des te comfortabeler word je uiteindelijk ondersteboven. Ik oefen dit tegen de muur met handstand holds. Je kunt dit doen door (net als vroeger op het schoolplein) je benen op te gooien en met je hakken tegen de muur aan te leunen. Maar nog beter is het om eerst een wall walk te doen. Start in plank positie met je voeten bij de muur. Loop nu met je voeten naar boven tegen de muur en je handen en gezicht naar de muur toe. Hoe dichterbij je kunt komen, des te beter!

Shoulder taps
Als je op je handen wilt kunnen lopen moet je ook balans hebben terwijl je (heel even) op één hand staat. Shoulder taps zijn perfect om dit te oefenen. Je moet leren om met je gewicht en balans te spelen en hoe fijn is het als je voeten nog even tegen de muur mogen leunen, het is tenslotte al moeilijk genoeg ;-) Doe een wall walk en loop zo dicht mogelijk met je handen naar de muur. Probeer nu je gewicht te verschuiven en één hand kort van de grond op te tillen. Repeat aan de andere kant. Gewicht naar de andere kant en andere hand omhoog. Wordt het optillen comfortabeler, kijk dan of je je schouder aan kunt tikken. Om en om, tik-tik-tik-tik.

Hip touches
Master je de shoulder taps? Ga dan een stapje verder. Breng nu je hand in een halve cirkel beweging helemaal naar je heupen. Dit betekent dat je langer op je ‘standhand’ moet staan en vereist dus een enorme controle en balans. Ik kan maar één ding zeggen: core, core, core. Oh dat waren er drie. #grapje. Spanning op je core is een cruciaal onderdeel om dit voor elkaar te krijgen. Oh en vergeet niet dat je ook nog adem moet halen!

Walk aways
Ready voor de laatste stap? Doe een wall walk tegen de muur, zorg dat je zo dicht mogelijk bij de muur komt en…. tijd om los te laten! Geef jezelf een klein duwtje van de muur af, zoek de ‘valbeweging’ die je nodig hebt in je handstand walk en loop met je handen achter die valbeweging aan van de muur weg. Controle en balans!

Handstand walk is voor velen moeilijk om onder de knie te krijgen. Gymnasten of professionele CrossFit atleten laten het lijken alsof het een eitje is, maar niets is minder waar. Niet vergeten, op je handen staan en lopen brengt risico’s met zich mee. Safety first! Dus zorg voor een veilige omgeving, dat je zacht kunt landen in geval van vallen en push het niet te ver.

Ik oefen voorlopig nog even door om hopelijk ooit die 10 meter aan te tikken. Welke move oefen jij op om onder de knie te krijgen?

Beelden: Vivienne Magalie Photography

Meer sport:
Deze sporten kun je prima in de winter doen
Zo zorg je goed voor je hardloopschoenen;
Goggles guide: welke zwembril moet je hebben?
Nu het triatlon seizoen voorbij is
Let’s go outside: deze workout doe je lekker zelf!

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.