Deze hardloopfabels kun je beter niet geloven

Hardlopen. De voor- en tegenstanders van de sport vallen soms over elkaar heen met nieuwe onderzoeken die aantonen dat het ofwel geweldig voor je is, ofwel dat je het beter niet kunt doen. Hoewel het gevoel dat hardlopen je geeft vele malen belangrijker is dan een wetenschappelijk onderzoek, is het natuurlijk interessant om zulke bevindingen te volgen. Dat je je fitter, sterker en vrolijker kunt voelen door hardlopen kan bijna geen loper ontkennen. Maar een paar hardnekkige fabeltjes blijven altijd rondzoemen op het internet. Wij leggen uit waarom je deze hardloopfabels beter maar niet kunt geloven!

Van hardlopen gaan je borsten hangen
Al dat gestuiter met de boobs, dat kan vast niet goed zijn, toch? Onzin, zeggen de experts! De op- en neergaande bewegingen tijdens het rennen zorgen voor stevigere en sterkere spieren in je borstgebied. Met sterke spieren zorg je er juist voor dat je borsten een natuurlijke ondersteuning krijgen. Een goede sport beha is wel belangrijk, niet om te voorkomen dat je hangers krijgt, maar om het hardlopen comfortabeler te maken. En dat willen we wel, toch? Kijk, de tand des tijds zijn we heus niet allemaal te slim af; hoe ouder we worden, hoe meer de borsten naar beneden zakken. Maar blijven sporten voor het verstevigen van de spieren vertraagt de zwaartekracht wel een beetje. Hoe dan ook, van hardlopen krijg je geen hang-boobies!

>> Met deze 4 tips koop je de perfecte sport beha

Hardlopen is slecht voor je knieën
En hardnekkige fabel, hardlopen zou slecht zijn voor je kraakbeen en artrose veroorzaken. We halen er toch maar een onderzoek bij: in 2013 deden meer dan 90.000 mensen mee aan de studie om dit te onderzoeken. Wat bleek uit een van de uitkomsten? Hardlopers hadden half zoveel kans op artrose. Hardlopen versterkt namelijk de knieën en verstevigt het kraakbeen. Bovendien kan hardlopen helpen bij gewichtsverlies, waardoor er structureel minder druk en gewicht op de knieën komt. Win-win!

>> Waarom je van sporten gelukkiger wordt

Van hardlopen ga je er oud uitzien
Van hardlopen voel je je jong, maar ga je er oud uitzien? Sommige mensen geloven dat de ‘runners face’ bestaat; een oude, slappe en gerimpelde huid als gevolg van de op- en neergaande beweging bij het lopen. Yeah right! En nu hoe het echt zit: als je veel buiten loopt krijgt je huid aardig wat te verduren door de Uv-straling. Goede zonnebrand, een bril en petje kunnen ervoor zorgen dat je huid goed beschermd blijft en vertragen de tekenen van het ouder worden. Bij mensen die gewicht verliezen door het hardlopen vallen rimpeltjes en dergelijke meer op, omdat ze óók gewicht verliezen in hun gezicht. In dat geval is het dus niet het hardlopen, maar het gewichtsverlies dat zorgt voor een wat oudere uitstraling.

>> Met deze suncare producten blijf je optimaal beschermd tijdens het sporten

Elke hardloper moet ‘stapelen’
De avond voor je 5 kilometer race… Moet je een berg spaghetti eten? Een stapel pannenkoeken? Koolhydraten zijn belangrijk in de voeding van een hardloper, maar dat geldt ook voor eiwitten en vetten. Het is dus vooral belangrijk om het hele jaar door gevarieerd te eten en alles binnen te krijgen. En koolhydraten zitten niet alleen in pasta, brood en pannenkoeken, maar bijvoorbeeld ook in groenten en peulvruchten. Dus: gevarieerd eten tijdens je trainingen en de avond voor een race vooral iets bekends eten waarvan je weet dat je er ‘lekker op loopt’. Als dat je favoriete pasta is, dan is dat dus prima. Net zo goed als iets anders dat voor jou werkt. Zo lang je geen marathon loopt, hoef je heus niet dagen lang borden macaroni en talloze boterhammen naar binnen te werken…

>> Dit is de ultieme herstel smoothie

Je moet competitief zijn om aan een race mee te doen
Racen is voor competitieve mensen! Of toch niet? Het mooie aan hardlopen is nu juist dat iedereen mee kan doen aan een race. Ongeacht geslacht, leeftijd of snelheid. Duizenden mensen doen mee voor hun plezier, de gezelligheid, om hun eigen tijd te verbeteren, het gestelde doel te volbrengen van een bepaalde afstand, of gewoon om te finishen. Een doel – wat dat ook is – helpt je in je trainingen en het houden van plezier en focus tijdens het werken naar dat doel toe. Dus waar wacht je nog op? Het is jouw eigen doel dat ertoe doet!

>> Met deze 10 tips ben je ready for race day

Hoe jij je voelt door het lopen is eigenlijk al dat telt. Welke hardloopfabel heb jij graag de wereld uit?

hardlopen sport

Meer over hardlopen:
Slechte hardloopgewoonten. Hoe doorbreek je ze?
Rustig hardlopen? 6 tips
Weinig tijd? Doe een 15 minuten run
Hardlopen in je lunchpauze: 7 tips
Sneller hardlopen? Pas je training aan
Beginnen met hardlopen? 5 tips voor je eerste stap

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *