Hardlopen in je lunchpauze: 7 tips

Je maakt lange dagen, hebt het druk op je werk, moet thuis nog allerlei dingen doen en wilt ook nog een sociaal leven. Soms lijkt het onmogelijk om je hardlooprondje nog ergens in je drukke schema te proppen. Herkenbaar? Probeer je lunch break eens te gebruiken voor een workout. Hardlopen in je lunchpauze is een fijne onderbreking zodat je daarna fris en energiek weer aan de slag kunt.

Op dagen dat je sport blijk je 23 procent productiever te zijn dan op de dagen dat je niet sport. Bewegen verhoogt de hoeveelheid zuurstof naar je hersenen, het verhoogt je energielevel en helpt om scherper te kunnen denken. Dit is nog eens een goed argument om van je lunch een ‘runch’ (running + lunch break) te maken. Hardlopen tijdens je lunchpauze lijkt misschien een hoop gedoe, maar met deze 7 tips lukt het vast.

1. Hou het kort
Hou je runs kort, zodat je voldoende tijd hebt om je op te frissen voordat je weer aan de slag gaat. Een rondje van 4 of 5 kilometer is prima als lunch run en geeft je een heerlijk actieve break.

2. Agenda
Plan je runch op dagen dat je agenda niet helemaal vol zit met afspraken. Het is niet prettig om te moeten stressen of je wel op tijd bij je volgende afspraak gaat komen. Bij die belangrijke klant wil je niet te laat al nazwetend aankomen toch?

3. Post running benodigdheden
Is er een douche op je werkplek? Mooi! Toch kun je met een paar slimme benodigdheden ook prima hardlopen tijdens je pauze als je niet onder de douche kunt springen. Wegwerp washandjes of natte babydoekjes zijn een uitkomst! Stop die in je sporttas, samen met een deo en wat make up om de boel weer bij te werken. Hupsa, weer fris en fruitig!

4. Werkkleding
Op de dagen dat je gaat hardlopen is het handig om soepele kleding naar je werk te dragen. We hoeven je niet uit te leggen dat een panty of superstrakke broek lastiger zijn om aan te trekken. Draag laagjes, zodat je iets uit kunt laten als je het nog warm hebt en weer aan kunt trekken als je eenmaal gaat afkoelen.

5. Weersvoorspellingen
Hou voor de hele week de weersvoorspellingen in de gaten en kies de meest koele en droge dag voor je lunch run. Een hoosbui of bloedhete dag is niet zo prettig als je daarna weer achter je bureau moet zitten.

6. Cool down
Wanneer je stopt met lopen gaat de zweetkraan meestal nog even extra open. Eindig je run dus met een goede cooling down. Wandel even een paar minuten uit zodat je kunt ‘uitzweten’ en doe een paar stretches. Door een goede cooling down wordt ook de overgang naar een werkruimte met verwarming of airco wat gemakkelijker.

7. Lunch
Leuk, dat rennen tijdens je lunch. Maar er moet natuurlijk ook gegeten worden. Neem je eigen lunch mee die je achter je bureau gemakkelijk kunt opeten. En zorg voor gezonde tussendoortje zoals een banaan, noten of gedroogd fruit.

Happy runching!

hardlopen

Meer korte workouts:
20 minuten full body kettelbell workout
ultrakorte 7 minuten workout
Touwtje springen: 15 minuten workout
7 minute HIIT-workout
15 minuten workout

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *