Hardlopen: hoe is het met jouw mind, kracht & balans?

Hardlopen. Met mijn focus op CrossFit dit seizoen doe ik het iets minder vaak dan ik graag zou willen. De trainingen die ik dus doe zijn kort en intensief. Efficiënt zou je zeggen. Maar of je nu veel of weinig loopt, de efficiëntie van je run zit ‘m niet alleen in de intensiteit van je training. Hardlopen is zoveel meer dan hard lopen. Welke rol speelt de mind, jouw gedachte? Waar sta je als het gaat om kracht? En hoe is het met je balans? Ik leerde een paar mooie dingen tijdens de SuperHuman Academy; een speciaal event van Brooks, waarbij ‘mind, balance and strength’ behoorlijk getraind werden!

Mind
It’s all-in the mind, zeggen ze wel eens. Ja, je lichaam doet uiteindelijk het werk, maar waarmee stuur je dat lichaam aan? Precies. Nu heb je natuurlijk ook te maken met puur fysieke mogelijkheden, maar jouw gedachten spelen wel degelijk een cruciale rol. Zit je écht kapot op 5 km voor de finish, of kun je nog even door? Moet je écht gaan wandelen, of is dat je gedachte die tegen je praat?

Je kunt vaak veel meer dan je denkt, met de juiste mindset en de juiste focus. Tijdens de mind training van de SuperHuman Academy stond er wel een bijzondere mind challenge op het programma: 2 minuten in een ijsbad zitten. Onder begeleiding van ‘Iceman’ Wim Hof heb ik geleerd dat ik inderdaad 2 minuten in een ijsbad kan zitten als ik mijn gedachten daar toe zet. Dat ik zelfs heel even – met de juiste focus – de kou niet meer voel.

Je kunt dus heel veel sturen met je gedachten! Nu hoef je niet gelijk een ijsbad in te duiken, jouw gedachten kun je op veel manieren trainen. Als je me wat langer volgt weet je ook dat ik (bijna) dagelijks mediteer, maar je kunt bijvoorbeeld ook ademhalingsoefeningen doen, visualisatieoefeningen of anders soort mind(fulness) training die jou helpt om een betere loper te worden.

Strength
Ja hallo, dat kracht belangrijk is om lekker te lopen dat weten we wel toch? In de tijd dat ik voor mijn marathons trainde was mijn core kwartier meerdere malen per week een heilig momentje. Toch slaan veel lopers het nog steeds over. Why? Omdat de meeste mensen het simpelweg niet leuk vinden om hun core te trainen. Maar wat nu als je ervaart dat je er écht lekkerder van gaat lopen?

Core strength is voor mij cruciaal; niet alleen voor het lopen maar ook voor mijn CrossFit, zwemmen en yoga. Dat merkte ik dus ook wel toen we tegen een gebouw op gingen lopen (ja heus!) tijdens deze bijzondere ‘academie’. De aerial trainer voorspelde al dat we core spieren zouden voelen waar we ons niet van bewust waren en voor veel mensen was dit ook het geval. Ik merkte dat mijn prima core-basis een uitermate handig hulpmiddel was om deze challenge goed door te komen! Wat nu als je deze spierkracht kunt gebruiken tijdens het ‘normale’ hardlopen? Juist!

Dus, ga jij dat core kwartier toch ook eens invoeren? Het gaat je echt veel brengen als loper. Maar niet alleen als loper. Ook als zwemmer, fietser, yogi, CrossFitter of welke sport je ook doet. Sterker nog: een goede core helpt je eigenlijk in je hele dagelijkse leven.

Balance
Tijdens het hardlopen gaat 50% van je energie naar het lopen zelf, de beweging van het voortbewegen. En die andere 50%? Oké hou je vast: die gaat naar je balans, ofwel het ‘niet omvallen’. Say what? Maar liefst de helft van jouw energie gaat dus naar het overeind blijven… Daar staan we eigenlijk niet zo vaak bij stil!

Tijdens het event werd mijn balans getest met een koorddans challenge. De eerste stappen vond ik stiekem enger dan ik dacht! Maar toen ik eenmaal mijn core goed gebruikte (hallo strength!) en mijn ademhaling onder controle kreeg (hallo mind!) ging het ineens stukken beter. Stukken efficiënter!

Als je dus efficiënt wilt lopen, is het van belang dat het met jouw balans wel snor zit. Nu train je dat natuurlijk deels ook met het lopen zelf, maar verder? Je kunt allerlei oefeningen doen om dit beter te trainen. Ik train mijn balans tijdens yoga poses en in de CrossFit box met bijvoorbeeld pistol squats en spring oefeningen. Maar ook met de juiste core training werk je lekker aan je balans. En pak toch eens – rustig en met een goede concentratie – dat richeltje, stoepje, of randje om te kijken hoe het met jouw balans gesteld is.

Meer dan hard lopen
Kortom, hardlopen is écht veel meer dan alleen hard lopen. Dat weten we natuurlijk wel, maar doen we er ook wat mee? Ik kwam er achter dat ik eigenlijk al best op de goede weg zit als het gaat om training van mijn mind, kracht en balans om fijner te kunnen lopen. En jij?

Tijdens de SuperHuman Academy konden wij direct de nieuwe Brooks Levitate 2 testen. Voor mij zijn dat schoenen die prima zijn voor mijn korte en snelle runs. Ze zijn zacht, flexibel en het is alsof je op wolkjes loopt. De Levitate 1 gebruikte ik al voor mijn korte runs, de Levitate 2 is natuurlijk weer verbeteren. Toch geven deze schoenen mijn smalle en flexibele zwemmersvoeten te weinig steun voor als ik langer wil lopen. Voor mijn langere en stevigere runs blijf ik dus trouw aan mijn Brooks Glycerin!

Meer running:
Mijn favoriete intervaltrainingen
Waar let je op als je nieuwe hardloopschoenen koopt?
5 redenen om te rennen
Waarom je wél moet gaan hardlopen als het regent
Weinig tijd? Doe een 15 minuten run

Blijf up-to-date en volg Glow op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

Tags from the story
, , , , , ,

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.