7 tips voor hardlopen op het strand

Ga je deze zomer naar een zonnig strand en neem je je hardloopschoenen mee? Goed idee! Hardlopen op het strand is een goede workout met als bonus een geweldig uitzicht. Het is alleen een stuk zwaarder dan hardlopen op asfalt. Als je nooit op het strand loopt en te hard van stapel gaat, bestaat de kans dat je met een blessure naar huis gaat. En dat is natuurlijk niet de bedoeling! Lees deze tips voordat je je running gear in je koffer gooit.

>> Waarom hardlopen in het buitenland zo leuk is

  1. Blijf zo dicht mogelijk bij zee. Als het eb is, is het zand langs de waterlijn vlak en stevig. Dat loopt een stuk makkelijker dan op droog, mul zand. Ben je gewend om op het strand hard te lopen en wil je je training wat uitdagender maken? Begin dan met korte intervals van 2-3 minuten op droog zand, afgewisseld met 5-6 minuten op stevig zand langs de waterlijn.
  2. Vermijd de drukte en hitte. Je hebt natuurlijk geen zin om over zandkastelen te springen en om badhanddoeken te slalommen. Ga daarom vroeg in de ochtend of rond zonsondergang. Op deze tijdstippen is het bovendien minder heet.
  3. Doe rustig aan. Hardlopen op het strand is zwaarder en vraagt meer van je voeten, enkels en onderbenen. Begin met een beach run van 15 tot 20 minuten in een rustig tempo en bouw dat langzaam uit met steeds een paar minuutjes.
  4. Op blote voeten. Het strand is een goede plek om barefoot running een keer te proberen. Weer geldt: take it easy! Wissel een paar minuten hardlopen af met wandelen. Draag je liever schoenen? Je kunt prima je gewone hardloopschoenen aantrekken.
  5. Trek lichte kleren aan. Een shortje en een tanktop van functioneel materiaal bijvoorbeeld. In lichte kleuren blijf je koeler dan in donkere.
  6. Smeer je goed in. Kies een zonnebrand met tenminste SPF 15 en smeer elk plekje blote huid een half uur voordat je naar buiten rent in. Voor je gezicht is een stick vaak fijn, als je begint te zweten drupt dit minder snel in je ogen.
  7. Drink voldoende water. Drink een paar glazen water voordat je weggaat en als je beach run erop zit. Neem een flesje water mee als je langer dan een half uur op pad gaat.

>> Hardlopen op vakantie? 7 tips

hardlopen strand2

Meer running:
Hardlopen op vakantie? 6 inpaktips!
Hoe ga je om met kritiek op jouw liefde voor hardlopen?
Rustig hardlopen? 6 tips
Weinig tijd? Doe een 15 minuten run
Sneller hardlopen? Pas je training aan

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *