Hardlopen tegen de griep

Wist je dat hardlopen goed werkt tegen verkoudheid en griep? Het versterkt je afweersysteem en verhoogt je weerstand tegen infecties. Maar dan moet je wel extra goed voor jezelf zorgen. Hoe je dat doet? Met deze 5 tips.

  1. Kleed je warm aan
    Trek verschillende laagjes aan van functioneel materiaal. De meeste functionele sportkleding is gemaakt van synthetische stoffen, maar je ziet nu ook steeds vaker sportkleding van natuurlijke materialen zoals wol en een mix van katoen en synthetisch materiaal. Al deze materialen nemen zweet snel op en voeren het ook weer snel af, zodat je droog en dus lekker warm blijft. Is het echt koud? Trek een thermoshirt aan en zet een muts of pet op.
  2. Take it easy
    Als je maximaal traint ligt een infectie juist wel op de loer. Kwestie van doseren dus.
  3. Neem voldoende rust
    Plan je trainingen zo dat je tijd hebt om te herstellen en kruip op tijd onder de wol. Een power nap doet ook wonderen.
  4. Eat healthy
    In de herfst en winter is het extra belangrijk dat je voldoende vitamine C, D en ijzer binnenkrijgt. Eet je buikje rond met fruit en groenten in alle kleuren van de regenboog en ga twee keer per week voor vette vis.
  5. Have fun
    Ja, het regent soms dat het giet. En ja, het is soms zo koud dat je denkt dat je kont bevriest als je in je tight naar buitengaat. Maar hé, het is goed voor je humeur, je lijf en je algemene gezondheid. En dat gaat een stuk beter als je geniet. En je mag jezelf af en toe best belonen voor je doorzettingsvermogen. Met een bezoekje aan de sauna bijvoorbeeld. Een relaxte zweetsessie is namelijk ook goed tegen gesnotter.

hardlopen

Lees ook:
Winters hardlopen: 7 tips
6 tips voor het verbeteren van je hardlooptechniek
Sneller hardlopen? Pas je training aan!

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *