Hardlopen zonder muziek: 5 redenen om dat eens te doen

Hardlopen met muziek werkt voor veel mensen motiverend. Terwijl je de beats in je oren hoort stamp je de (kilo)meters weg. Op het ritme van de muziek loop je straat na straat, stoep na stoep, veld na veld. Maar zonder muziek lopen is ook fijn. En soms ook heel goed voor het lopen. Vijf redenen om je muziek echt eens thuis te laten!

1. Eén met de natuur
Wanneer je ’s morgens vroeg loopt hoor je de krekels in het park en de vogels in de bomen. Ja echt, ook in de stad hoor je vogels en allerlei andere natuurgeluiden. Bovendien wordt je totale palet aan zintuigen meer geprikkeld als je ook je oren open hebt, de beleving wordt completer. Je geniet dus meer van bijvoorbeeld een prachtige zonsondergang, je ruikt het gras dat net gemaaid is of de houtachtige geur van regen die in de lucht hangt. Zonder muziek kun je bewuster genieten van al het moois dat jouw route te bieden heeft.

2. Het is veiliger
Je hoort meer om je heen, dus ook het verkeer hoor je beter. En dat is een stuk veiliger. Zeker als je door de stad loopt of op tijden dat het druk is met verkeer, is het belangrijk dat je alles goed kunt horen. Ook in het donker is dat extra van belang. Je moet er niet aan denken dat je die ene brommer, fietser of auto net niet aan hoort komen terwijl je de bocht om draait. Luister dus wat er om je heen gebeurt en loop veiliger je kilometers.

3. Je kunt je ademhaling beter controleren
Ademhaling is bij veel sporten van belang, zeker als je moe wordt. Zonder muziek kun je je beter concentreren op je uit- en inademing. Door te tellen, bijvoorbeeld op het ritme van je stappen (2 in, 3 of 4 uit), kun je je adem beter controleren en ook effectiever gebruiken als de kilometers erin beginnen te hakken. Zo’n ritme in adem werkt vaak goed als je voor een lange duurloop gaat of als je bijvoorbeeld versnellingen in je training doet. Breathe in, breathe out!

4. Het is socialer
Oké, als je samen gaat lopen dan laat je misschien je muziek sowieso thuis. Lekker kletsen tijdens je lange duurloop, of gewoon even niets zeggen, maar weten dat je samen en met aandacht de training aan het volbrengen bent. Lopen zonder muziek is niet alleen socialer voor je loopmaatjes, maar ook voor anderen op straat. Let maar eens op dat je een tegemoetkomende loper of fietser eerder aankijkt als je geen muziek op je oren hebt. En kijken betekent ook vaak groeten. Een knikje, hand omhoog, ‘goedemorgen’, of praatje bij het stoplicht zijn simpel, maar geven je een blij en sociaal gevoel.

5. Je kunt je beter concentreren
Je loopt bewuster, kunt je beter op je ademhaling focussen, maar ook je techniek krijgt meer aandacht zonder beats. Je kunt je eigen stappen beter volgen en hoort het dus gelijk als je ‘te zwaar’ gaat lopen of gaat ‘sloffen’. Door bewust je pas te ‘verlichten’ en weer meer op je voor- en middenvoet te landen, krijgt je techniek weer een boost. Ook loopscholing lukt beter zonder muziek omdat opperste concentratie hierbij vereist is. Of probeer eens tempowisselingen of techniekstukjes in je training. Zonder headset werk je die beter en geconcentreerder af!

Natuurlijk kun je prima met muziek lopen als je dat fijn vindt. Maar probeer het eens, laat af en toe je oortjes eens thuis voor een specifieke training. Happy running!

Nog meer running:
Rustig hardlopen: 6 tips
Veilig hardlopen met apps
Sneller hardlopen? 5 verrassende tips
7 tips voor hardlopen op het strand
Hardlopen op vakantie? 7 tips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *