Adem in – adem uit

Ademhalen. We doen het zo’n 20.000 keer per dag, meestal zonder dat we ons er bewust van zijn. Maar doen we het wel goed? Je ademhaling heeft namelijk een hele grote invloed op je fysieke en mentale gezondheid. Goed ademhalen kan stress verminderen, ervoor zorgen dat je makkelijker sport en geeft je immuunsysteem een boost zodat je beter beschermd bent tegen infecties. Verkeerd ademhalen kan leiden tot paniekaanvallen, slapeloosheid en depressie.

Een langzame, ritmische ademhaling helpt de stroom van zuurstof te reguleren. Je hartslag verlaagt en de zuurstof die door je lichaam gaat bevat de optimale hoeveelheid stoffen die je lichaam nodig heeft. Als je sport zorgt een bewuste ademhaling ervoor dat je spieren worden bijgevuld met de juiste hoeveelheid zuurstof. Dit betekent meer energie en dat betekent weer dat je het beter vol kunt houden!

Maar hoe doe je dat, goed ademhalen? Voor een goede ademhaling gebruik je je diafragma (middenrif): de grote platte koepelvormige spier met centraal peesblad tussen je borst en buikholte.

Ga op de grond liggen of rechtop op je stoel zitten. Leg je linkerhand op je borst en je rechterhand op je buik, in de ‘holte’ van je ribbenkast. Als je uitademt moet je linkerhand stil blijven en je rechterhand op en neer bewegen. Als je linkerhand beweegt, haal je oppervlakkig adem. Eén in- en uitademing is een cyclus. Probeer je ademhaling terug te brengen naar 6 ademhalingen per minuut. Wil je weten hoe vaak je ademhaalt? Hier vind je een handige online test en meer tips over een goede aanhaling.

yogafest_2

Bron: dailymail.co.uk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *