Het echte anti-kanker dieet

hetantikankerdieetNiet zo’n gezellige titel, maar wel reuze interessant. Ongezonde voeding is (na roken) de belangrijkste vermijdbare oorzaak van kanker. Maar liefst 20 procent van alle kankergevallen is te verklaren door een ongezond eetpatroon. Best shocking toch? Professor David Khayat, autoriteit op het gebied van kanker en kankerpreventie, geeft in zijn boek Het echte anti-kanker dieet praktische adviezen op basis van 30 jaar wetenschappelijk onderzoek. Khayat is diensthoofd van de afdeling Oncologie in het befaamde ziekenhuis Pitié-Salpérière in Parijs en kreeg in 2011 de Destinguished Achievement Award voor zijn levenslange strijd tegen kanker.

Khayat legt in Jip en Janneke-taal uit hoe kanker ontstaat. Hij geeft de rol van genen aan, dat kanker niet onvermijdelijk is en legt het verband tussen voeding en kanker uit. Vervolgens geeft hij per productgroep aan wat goed voor je is en wat je beter kunt laten staan. Een korte samenvatting:

Vis is gezond, maar het maakt wel degelijk uit welke vis je eet. Vervuilde vis kan gevaarlijk zijn. Tonijn kun je bijvoorbeeld beter vermijden: deze vis is erg vervuild en bovendien een bedreigde diersoort. Ook met zalm moet je oppassen vanwege de hoeveelheid metalen. Khayat geeft aan dat de angst voor rood vlees ongegrond is, maar waarschuwt voor vleeswaren. Die kun je beter met mate eten, en als je ze koopt kun je het beste naar een ambachtelijke slager gaan. Dat chips niet goed voor je is weten we, maar het is meer dan ‘niet goed’. Vanwege het hoge gehalte aan acrylamide is het slecht voor je gezondheid. Hetzelfde geldt voor beschuit en zoute koekjes. Vruchtensiroop en diksap geven we graag aan kinderen, maar dat is vanwege het hoge suikergehalte niet verstandig. Groenten en fruit leveren een belangrijke bijdrage aan je gezondheid, dat weten we. Net als dat variatie belangrijk is. Khayat gaat nog iets verder: het is ook van belang wanneer je welke kleur eet. Zo kun je witte groenten en fruitsoorten de hele dag door eten, ’s ochtends het beste oranjegeel en oranje fruit en ’s avonds is het beter om paarsrode en donkerblauwe groenten en fruit te laten staan en groene soorten te kiezen. Ook wijst Khayat erop dat het belangrijk is om groenten en fruit goed te wassen.

Achterin het boek staat een overzicht met verschillende voedingsmiddelen, hun eigenschappen en een indicatie met betrekking tot het risico op kanker. Tot slot geeft hij regels en tips. Hij maakt hierin ook onderscheid tussen mannen en vrouwen.

De vijf gouden regels om het risico op kanker te verkleinen:
1. Niet roken
2. Variatie in je voeding
3. Kook met diverse bereidingswijze (gestoomde en gestoofde bereidingen zijn beter)
4. Kies bij voorkeur voor ambachtelijke, streekgebonden en duurzaam geteelde producten
5. Zorg voor een goede energiebelans (eet niet meer dan dat je verbrandt)

Top 10 van voedingsmiddelen en leefgewoonten die essentieel zijn bij kankerpreventie:
1. Granaatappelsap (sap uit een pak heeft een sterkere anti-oxidante werking dan vers sap)
2. Kurkuma (wij strooien dit in onze smoothies en curry’s)
3. Groene thee
4. Wijn (mannen maximaal 2 glazen per dag, vrouwen 1)
5. Seleen
6. Tomaten (het liefst gekookt, tomatensaus of tomatensap)
7. Voedingsvezels
8. Knoflook en ui
9. Quercetine (kapperjes, cacao, Spaanse peper)
10. Lichaamsbeweging

Producten en gewoonten die je beter kunt vermijden:
1. Zalm, zwaardvis, blauwvintonijn en heilbot (eet met mate vanwege kans op besmetting met zware metalen en pcb’s)
2. Melk, kaas en yoghurt (goed voor vrouwen en kinderen, mannen van 50+ doen er goed aan het gebruik te matigen in verband met het risico op prostaatkanker)
3. Bètacoreen: vermijd deze stof als je rookt, of hebt gerookt
4: Vitamine E: vooral mannen kunnen deze vitamine beter vermijden in verband met het risico op prostaatkanker
5. Sterke drank
6. Houd je gewicht en dat van je kinderen in de gaten
7. Arseen, nitrieten en nitraten (in water en industriële vleeswaren)
8. Bloed in vlees
9. Vetten rijk aan meervoudige onverzadigde vetzuren (koolzaad-, perilla en hennepzaadolie, zeker bij hete temperaturen)
10. Barbecues, gegrild vlees en wokgerchten: pas deze zeer hete bereidingswijze toe bij uitzondering

Het echte anti-kanker dieet is een handig naslagwerk voor als je door de bomen het bos niet meer ziet over de zin en onzin die beweerd wordt over voeding en kanker.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *