Hoe eet je gezond als je geen keukenprinses bent

Niet iedereen wordt blij van potten, pannen, keukenmachines en nieuwe recepten proberen. Voor sommigen is een ei koken al een hele opgave. Gelukkig hoef je echt geen chef-kok te zijn om een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Hou je niet van koken, maar wel van gezond en lekker eten? Met deze 6 tips kom je een heel eind.

1. Ga voor groen
Vul je bord voor de helft met groente en je bent al op de goede weg. Verse groente hebben de voorkeur, maar je mag af en toe best een pak uit de diepvries grijpen. Olijfolie of kokosvet in de pan met ui, knoflook en groente naar keuze plus een snuf peper en zout, zilvervliesrijst of quinoa erbij en voilá, aan tafel!

2. Koop slim in
Heb je niet alleen een hekel aan koken maar ook aan boodschappen doen, koop dan slim in. Zilvervliesrijst, boekweitnoedels, quinoa en granen als gerst en spelt zijn lang houdbaar en kun je met van alles combineren. Hetzelfde geldt voor blikjes en potjes peulvruchten (linzen, kikkererwten, bonen) en vis (tonijn, sardientjes). Tuurlijk zul je voor verse groente en een vers stukje vis of vlees toch echt naar de winkel moeten, maar op dagen dat je écht geen zin of tijd hebt zet je snel een gezonde maaltijd op tafel.

3. Soep is makkelijk
Aan soep kun je niet gauw iets verpesten. Wat je nodig hebt: een pan en staafmixer of blender, water, knoflook, ui, en groenten die je lekker vindt (en die hoef je niet netjes te snijden). Kook een flinke pan en vries porties in, dan hoef je het de volgende keer alleen nog maar te ontdooien en op te warmen. Easy does it!

>> Soep inspiratie: meer dan 10 makkelijke recepten 

4. Salade 
Voor een salade heb je geen fornuis nodig en is zo klaar. Kies een slasoort en rauwkost die je lekker vindt, voeg een eiwitrijk ingrediënt toe zoals gerookte kip, tonijn, linzen of geitenkaas, even husselen en maak af met wat noten of zaden. Van olijfolie, citroen, peper en zout maak je een heerlijke healthy dressing.

>> Salade inspiratie: ruim 20 eenvoudige recepten

5. Improviseer
Check je koelkast en keukenkastjes en gebruik wat je in huis hebt. Oké, dit kan ook verkeerd uitpakken (pasta met augurken, anyone?). Maar meestal lukt het prima en je leert er beter van koken.

6. YouTube
Op YouTube vind je tutorials voor echt alles (ja, ook voor het koken van een ei). Leg je iPad op het aanrecht en ga gewoon aan de slag. Wie weet schuilt er toch een keukenprinses in je.

Heb jij nog een goede tip?

Wortelsoep3

Meer lezen:
Genieten én gezond eten op vakantie: 8 tips
Nee zeggen tegen ongezond eten, zo doe je dat
 8 tips om gezonder te eten
Gezond eten met je gezin

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *