Hoe sport een zwangere triatlete?

Ooit was ik die bloggende triatlete. Inmiddels heeft Madelon, die traint voor het WK in Rotterdam, die rol een beetje overgenomen. Hoe enthousiast kun je worden over triatlon? Ik begrijp haar volledig! De reden van mijn eigen blogstilte is een hele mooie. Ik ben zwanger!

Maar waarom was het dan zo stil? Dat had meerdere redenen. Allereerst was onze weg naar zwangerschap geen makkelijke. We waren door het dolle toen ik uiteindelijk zwanger bleek, maar ik had ook tijd nodig om het te beseffen. Net toen ik het durfde te geloven en durfde gelukkig te zijn, was daar de donderwolk die een zwangerschap met zich mee kan brengen. Tot en met week 11 was ik hondsberoerd. Hoewel die weken eindeloos leken, voel ik me nu al weer een hele tijd superfit en uiteraard ook heel gelukkig. Een klein wondertje: wauw! Toch is het zwanger zijn ook nog wel eens slikken. Mijn enorm fitte sportlijf is bezig een kindje te maken dus heeft minder energie voor sport, laat staan sporten op enigszins niveau. Hoe ik daar mee omga en toch probeer van het sporten te genieten? Dat lees je hieronder.

Sport als identiteit
Het klinkt wat zwaar, maar zonder sport ben ik echt zoekende. Dan ben ik niet mezelf, ben ik chagrijnig en kan ik mijn draai niet vinden. En dat terwijl er al zoveel verandert in je lichaam zodra je zwanger bent. Eén ding was voor mij dus snel duidelijk. Ik ben zwanger, maar ik ga komende negen maanden zeker naar een modus zoeken om te blijven sporten. Het geeft me energie en ik hou er gewoon van om fit te zijn. En inmiddels 35 weken onderweg ben ik nog steeds volop aan het sporten. Omdat ik denk dat het leuk kan zijn voor andere vrouwen om te lezen wat er zoal (niet) mogelijk is als je zwanger bent, deel ik het graag met jullie. Daarbij vind ik het wel heel belangrijk om te zeggen dat dit heel persoonlijk is. Wat voor mij (niet) gaat, kan voor een ander weer heel anders zijn. En oh ja, zwanger zijn en sporten is wel echt een onderwerp. Iedereen heeft er een mening over en vaker negatief dan positief. Deze zorgen zijn vaak goed bedoeld, maar soms ook een tikkie irritant. Ik heb inmiddels besloten me er niet te veel meer van aan te trekken. Het allerbelangrijkste is: luister continu naar je lijf. Twijfel je? Vraag dan een expert om advies.

Hoe sport ik tijdens mijn zwangerschap?
Triatlon bestaat uit drie sporten. Natuurlijk wil ik ze allemaal het liefste zo lang mogelijk blijven doen. En dat gaat verrassend goed! Hoe het komt dat dit lukt? Bovenal omdat ik sporten heel belangrijk vind en dus altijd zoek naar manieren waarop ik aan mijn beweging kom. In mijn hondsberoerde weken ging op mijn weekenddag al mijn energie naar een uurtje sporten. Ik had het er voor over dat dit betekende dat ik de rest van de dag alleen nog maar op de bank kon zitten. Misselijk en bekaf na het werk? Ik ging toch maar een heel klein stukje rennen. Wat bleek, ook al was het soms een mentaal gevecht om te gaan, tijdens het rennen werd de misselijkheid eerder minder dan erger.

Daarbij heb ik ook zeker geluk met hoe mijn lijf zich houdt. Dat heb je (zelfs als fitte sporter) niet altijd in de hand. Maar het allerbelangrijkste: ik luister iedere dag en ieder sportmoment naar mijn lijf en anticipeer daarop. En… om frustraties te voorkomen en het leuk te blijven vinden: ik heb (ook al was het even zoeken) de knop omgezet dat sporten niet meer gaat om tempo’s of afstanden, maar gewoon om lekker bezig zijn. Het is gek om niet meer een van te voren bedachte training af te werken of continue op je sporthorloge te kijken. En hoewel ik het ook vreselijk mis, het heeft ook wel iets ontspannends. Oké, wat doe ik nu zoal aan sport?

Lopen
Van triathlon is hardlopen mijn favoriete onderdeel (tegelijk ook mijn minste, dat is dan weer grappig). Het is een heerlijke work-out en ontspant perfect. Omdat van lopen bekend is dat veel zwangeren hiermee al vroeg moeten stoppen, heb ik vanaf het moment dat ik zwanger was geprobeerd dit in verhouding het meeste te doen. Tot week 20 liep ik (aangepaste!) tempootjes. Na week 20 voelde dit niet goed meer, maar de drie keer per week lopen bleef ik volhouden. Uiteraard ligt het tempo iets lager dan normaal en lange duurlopen doe ik ook al een hele tijd niet meer. Gaat het dan vanzelf? Het lopen op zich gaat niet perse zwaar, maar mijn ademhaling is heel hoog dus ondertussen kletsen is een no-go en verder kent ieder loopje minimaal 1 plaspauze. Het gekke is dat ik eigenlijk pas sinds een paar weken voel ik dat ik een buik heb tijdens het rennen (die is inmiddels ook huge!). Sindsdien gaat het wel iets minder soepel, maar nog steeds loop ik minimaal twee keer per week een klein duurloopje. Het zal wellicht niet lang meer gaan, maar ik geniet er volop van!

Fietsen
Al vanaf de eerste maand zwangerschap leverde ik enorm in op mijn fietssnelheid. Geen idee hoe het komt dat dit juist met fietsen zo goed merkbaar is, maar ik ben niet vooruit te branden. Daardoor heb ik er wel iets minder plezier in, maar toch stap ik nog iedere week minimaal één keer op de fiets voor een duurritje. Om dit vol te houden heb ik wel wat aanpassingen moeten doen aan mijn fiets. Waar ik tot week 20 nog op mijn tijdritfiets paste, ging rond week 23 mijn stuurpen subtiel omhoog en in week 26 wat minder subtiel om mijn buik genoeg ruimte te geven. Dus fiets ik nu, met mijn buik fier vooruit, rechtop op mijn racefiets, verre van aerodynamisch. Hoewel hard fietsen niet gaat, bleek tijdens mijn vakantie een paar weken terug dat klimmen nog wel gaat! Ook dit weer belachelijk traag, maar ik kwam boven. Wat een kick! Heel af en toe krijg ik signalen van het meisje in mijn buik dat ze het wel genoeg vindt zo dubbelgevouwen. Dan is het tijd voor een kopje koffie of lekker broodje onderweg. Of de kortste weg naar huis natuurlijk.

Zwemmen
Zwanger zwemmen kan perfect. Ook vrouwen die niet perse heel fanatiek sporten, gaan vaak zwemmen. Omdat dit vaak tot aan de bevalling mogelijk is, heb ik eigenlijk de eerste maanden vooral veel gelopen en gefietst. Van de drie sporten kon ik met zwemmen mijn niveau het langste behouden. Maar sinds een paar weken (toch weer dat gewicht?) lever ik ook daar qua tempo flink in en is het snelste baantje niet langer meer aan mij besteed. Meestal zwem ik zo rond de twee kilometer. Een prima afstand en veel langer zwemmen is ook saai als je bijna alleen maar borstcrawl zwemt en geen tempootjes meer doet. Benen zwemmen gaat niet, dat trekt teveel aan mijn buikspieren, en de combinatie pull buoy (dat is een beendrijver) met zo’n dikke buik vind ik maar gek. Bovendien lig je door de buik al heel hoog in het water. Schoolslag heeft een periode niet gekund doordat dit mijn bekken teveel belastte, maar inmiddels gaat ook dat weer. En de koprol die maak ik ook nog! Duiken daarentegen ben ik mee gestopt zodra ik een buik kreeg. De andere sporten ga ik vast niet kunnen doen tot aan het eind, maar hopelijk loop ik in mijn verlof de deur bij het zwembad plat.

En na de bevalling?
Tja, na de bevalling moet ik toch echt afkicken. De sportrust van zes weken heb ook ik als fanatieke triatleet te aanvaarden. Hopelijk valt het herfstweer mee en kan ik flinke stukken wandelen. Voor volgend jaar heb ik natuurlijk stiekem al weer mooie doelen bedacht. Er viel niks te plannen qua zwangerschap, maar qua triatlonseizoen valt hij uiteindelijk nog helemaal niet zo verkeerd. Ik hoef pas volgend jaar rond mei weer in shape te zijn. En ja, ik realiseer me heel goed dat ik me van alles in mijn hoofd kan halen, maar dat ik eerst nog de laatste periode van een zwangerschap door moet en natuurlijk de bevalling. De tijd zal het leren, maar het idee dat ik mogelijk volgend jaar weer ergens aan de start sta bij een triatlon maakt me heel, heel vrolijk!

Hopelijk volgt er over een paar weken nog een (sport)update. Ik ga in ieder geval mijn best doen om zo lang mogelijk in beweging te blijven en me fit te voelen!

The following two tabs change content below.

Tessa Linssen

Product Manager PowerBar op NutriSense
Tessa Linssen is triatlete en werkt als Marketing & Communicatie Manager bij de Johan Cruyff Foundation. Deze vrolijke en stralende iron woman heeft een doorzettingsvermogen waar je 'u' tegen zegt en geeft tips over haar favoriete sporten: hardlopen, fietsen en zwemmen.

Laatste berichten van Tessa Linssen (toon alles)

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *