Hoe sporten je slimmer maakt

Sporten is niet alleen goed voor je fysieke gezondheid, maar ook voor je geest. Je kunt even ontladen, je werk vergeten of juist creatieve denkprocessen in gang zetten. Maar met sporten kun je ook brein trainen. 7 voordelen van sporten voor je koppie!

1. Een besluit graag!
Om je hersenen te laten werken hebben ze zuurstof nodig. En wat blijkt? Bij mensen die sporten stroomt meer zuurstof door de anterieure frontale gebieden van hun hersenen, het gebied waar onder andere de besluiten worden genomen. Besluiteloos over iets? Ga lekker sporten!

2. Kaartlezen? Geen probleem!
Hoezo kunnen vrouwen niet kaartlezen? Door te moeten nadenken over hoe je moet bewegen over een veld of door een gebied, om je tegenstanders heen of om bepaalde voorwerpen heen, verbetert je vermogen om ‘mentale rotaties’ uit te voeren. Oftewel, je ruimtelijk inzicht verbetert. Dit helpt je bij het lezen van kaarten, navigeren door het verkeer en ja, zelfs bij het in elkaar zetten van Ikea kastjes!

3. Focus
Sporten vereist focus. Vooral het uitvoeren van krachtoefeningen vereist veel concentratie: hoe voer ik de oefening goed uit? Hoe krijg ik dit gewicht nog omhoog? Hoe maak ik mijn set af? En dat naast andere puffende en zwetende sporters. Hoe vaker je gerichte krachtoefeningen uitvoert, des te beter je jezelf voor afleidingen van buitenaf kunt afsluiten. Óók buiten de gym!

4. Stick to the plan
Vooral duursporten verbeteren het vermogen van om lange taken te volbrengen. Sport je langer dan een uur, dan train je vooral ook je geest. Je wilt misschien eigen iets anders gaan doen en raakt afgeleid, maar toch zet je door en maak je de training af. Die training van je geest en de overwinning op jezelf helpen je ook in je werk of studie met lange termijn plannen en doelen.

5. Boost je geheugen
High impact en snelheidstrainingen verbeteren je leervermogen. En dan vooral op het gebied van je geheugen. Tijdens sporten op hoge intensiteit nemen de hoeveelheden BDNF (een eiwit dat de groei en overleving van je hersenen zenuwcellen bevordert), dopamine en adrenaline allemaal toe, volgens onderzoekers de stoffen verantwoordelijk voor een boost in het geheugen.

6. Sneller denken
Van yoga weten we dat het goed is voor de geest omdat je mindful bezig bent. Met slechts 20 minuten yoga verbetert je vermogen
om informatie snel en accuraat te verwerken. Na je yogasessie ben je in staat om sneller te denken. Huh, think again!

7. Productiviteit up up up!
Oké, niet sporten omdat het te druk is op je werk is vanaf vandaag geen goed argument meer. Je blijkt namelijk 23 procent (dat is bijna een kwart!) productiever te zijn op de dagen dat je sport. Ook hier geldt: bewegen verhoogt de hoeveelheid zuurstof naar de hersenen, dit verhoogt je energie en stelt je in staat om scherper te denken.

Trek maar gauw je workout gear aan, want deze voordelen zijn allemaal wetenschappelijk bewezen. Let’s get smart and have some fun!

sporten maakt slim_2

Lees ook:
Trainen en eten op basis van je DNA. Werkt dat?
Thuis trainen? 4 online platforms op een rij
10 redenen om yoga te doen
6 fitness mythes ontrafeld

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Bron: Fitnessmagazine.com

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *