Hoeveel water moet je drinken?

Dat voldoende water drinken belangrijk is voor je gezondheid weet je vast. En dat als je gaat sporten met warm weer je meer moet drinken vast ook. Maar hoeveel water moet je drinken? En hoe zit dat als  je zwanger bent of borstvoeding geeft? En hoeveel moeten kinderen drinken?

Eerst een aantal water weetjes:

  • Je lichaam kan tot wel 2,5 liter water verliezen per uur.
  • Je lichaam kan maar 850 ml water opnemen per uur.
  • 60% van je lichaam bestaat uit water: 80% van je hersenen bestaat uit water, 75% van je spieren bestaat uit water en 92% van je bloed bestaat uit water.
  • Water draagt nutriënten en zuurstof naar alle cellen in je lichaam en helpt om voedsel om te zetten in energie.
  • Water reguleert je lichaamstemperatuur (zweten).
  • Als je beter gehydrateerd bent zal je meer voldoening en resultaat uit je sport krijgen.

Symptomen dehydratie
Wat gebeurt er als je te weinig drinkt? Dan kan het zijn dat je uitgedroogd raakt. De symptomen van dehydratie zijn misselijkheid, hoofdpijn, flauwvallen, verminderde concentratie, licht in het hoofd voelen, verminderde coördinatie van spieren, uitputting en/of overgeven.

Hoeveel water moet je drinken?
Hoeveel vocht je nodig hebt, hangt af van hoeveel vocht je verliest. Dat verschilt per persoon en hangt af van de omstandigheden waarin je verkeert. Als je veel sport of sport bij een hogere temperatuur, heb je dus meer nodig. Je kunt de volgende richtlijnen aanhouden:

  • als je zwanger bent: 1,5 tot 2 liter water
  • als je borstvoeding geeft: 2 tot 2,5 liter water
  • als je intensief sport kun je wel 1 tot 2 liter vocht per uur verliezen, dit moet je aanvullen
  • als het warm is: drink 2 liter vocht op een warme dag, anders droog je uit

Hoe drink ik 2 liter water op een dag?
Misschien denk je: hartstikke leuk die 2 liter water op een dag, maar hoe ga ik dat doen? We zijn allemaal druk en vaak on the go, dus het kan wel eens een uitdaging zijn. Met deze tips maak je het jezelf makkelijker:

  1. Zet een kan water op je bureau. Vul de kan met 1,5 tot 2 liter water en laat het op kamertemperatuur komen. Met een kan voor je neus word je er constant aan herinnerd dat je nog water moet drinken. Voordat je het door hebt is de kan leeg. Dat moet toch op z’n minst voor het einde van je werkdag lukken?
  2. Zorg dat je altijd een flesje water bij je hebt. Natuurlijk kan je voor een plastic wegwerp exemplaar gaan, maar je kunt ook investeren in een mooie duurzame waterfles die je met veel plezier een lange tijd gebruikt.
  3. Maak water drinken leuk door lekkere dingen aan je water toe te voegen. Denk aan schijfjes komkommer en citroen, verse muntblaadjes of bevroren fruit zoals frambozen en blauwe bessen.
  4. Begin je dag met water. Maak er een gewoonte van om als je uit bed komt en gaat ontbijten meteen een glas water in te schenken. De eerste centiliters zitten er dan al in!

Kinderen
Ook kinderen kunnen bij extreme hitte meer vocht gebruiken, maar iets minder dan volwassenen. Let erop dat je kinderen regelmatig naar het toilet gaan. Wanneer ze donkere urine plassen, moeten ze meer drinken. Kinderen die braken of erg vaak naar het toilet gaan, kunnen te veel water hebben gedronken. Geef dan vochtige voedingsmiddelen, zoals zuivel, groente en fruit.

Kortom: drink bij hitte over de hele dag ongeveer 2 liter water, neem een fles water mee naar je training en drink na je workout ook voldoende. Maar overdrijf het niet! Want teveel water is ook weer niet goed.

water met citroen en munt
Lees ook:
7 tips voor sporten in de zon
Must try zomersporten
Gratis sporten bij The Hague Beach Stadium
Sporten tijdens je zwangerschap

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Door Josine Gräfe, Programmamanager Mommies bij The Bootcamp Club.

Tags from the story
, , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *