Hoe sport een hoogzwangere triatlete?

Negendertig weken zwanger. Ik weet niet vanaf wanneer je jezelf hoogzwanger mag noemen, maar ik denk dat ik deze titel inmiddels wel mag dragen. Ik voel me in ieder geval wel zo, haha. Want hoewel ik in mijn vorige update vertelde dat ik me superfit voelde en nog volop aan het sporten was, is dat intussen wel wat veranderd. Maar, don’t get me wrong, ik ben alleen maar heel dankbaar, want het ‘superfitte sterke gevoel’ en het beoefenen van alle 3 de triatlonsporten, heb ik vol kunnen houden tot en met week 37! Als je me dat aan het begin van mijn zwangerschap had verteld, had ik je denk ik niet geloofd. Ik ben dus echt heel gelukkig dat ik mijn zwangerschap zo fit en al sportend ben doorgekomen!

Verlof
Met 36 weken ging ik met verlof. Ik vond het fijn want de lange dagen, het vroege opstaan en de autoritjes gingen niet meer helemaal vanzelf. Natuurlijk voelde het ook wel gek. Ik ging van een hardwerkend bestaan met de nodige overuren ineens naar een agenda zonder verplichtingen. Zeker de eerste week had ik behoorlijk wat ontwenningsverschijnselen. Ik kon er maar moeilijk aan wennen en had continue het idee dat ik aan het spijbelen was. Gelukkig had ik een enorme to do lijst af te werken. Ook leuk was dat ik mezelf de eerste twee weken van mijn verlof nog enorm goed voelde. Door de extra rust had ik redelijk wat energie, zeker in de ochtend. Dus begon ik de dag vaak met een uurtje sporten. De duur van mijn hardlooptrainingen bouwde zich zelfs weer langzaam uit. Ik genoot me suf als ik met mijn dikke buik in een praktisch leeg bos liep. Ook heb ik nog gezwommen in de zee en hardgelopen in Wales, waar mijn man een hele triatlon deed. Een uniek en heel bijzonder gevoel. Wederom was ik enorm dankbaar dat ik dit nog mee kon pakken met de mini in mijn buik.

De grote omslag
En toen, zo gedurende week 37, kwam de grote omslag. De gebroken nachten die ik al bijna mijn hele zwangerschap heb, werden nog een beetje erger en als logisch gevolg ging mijn energieniveau omlaag. Bij het hardlopen merkte ik op dat mijn bilspier heel stijf werd en ook met rekoefeningen kreeg ik die niet meer los. Tijdens mijn laatste keer hardlopen kreeg ik bovendien steken aan de zijkant van mijn buik. Een paar dagen later kreeg ik steeds vaker harde buiken, die ik eigenlijk in de rest van mijn zwangerschap maar zelden heb gehad. En zo voelde ik me eigenlijk binnen een week van top fitte zwangere (met echt wel de nodige kwaaltjes, trust me) een echte hoogzwangere vrouw. Een gekke gewaarwording, maar ook één waar ik helemaal vrede mee heb. Moeder natuur regelt immers maar mooi dat het lijf zich klaar maakt voor de naderende bevalling: ook topsport!

Helemaal geen sport?
Op dit moment geef ik mijn lijf alle rust die het nodig heeft. Wat betekent dat ik minder op een dag plan, veel aan het koken en bakken ben en zelfs tijd op de bank doorbreng. Maar voor iemand die leeft van beweging is het natuurlijk ondenkbaar om helemaal niet actief te zijn. Dus ga ik meerdere keren per week naar het zwembad voor een korte zwemsessie, liefst op de stadsfiets. Daarnaast probeer ik alle boodschappen die ik haal of afspraken die ik heb staan, sowieso op de fiets te doen en probeer ik iedere dag een korte wandeling te maken in het bos. Ook al voel ik me niet meer topfit, het zorgt er wel voor dat ik me energieker voel, mijn spieren voelen fijner en frisse buitenlucht is natuurlijk altijd goed. En daarnaast hoop ik natuurlijk stiekem ook dat het me nog een beetje fit houdt voor de enorme inspanning die me te wachten staat.

Hoewel ik voor nu prima kan leven met deze meer lazy modus, die zorgt voor wat extra rust, versterkt het mijn nieuwsgierigheid ook enorm. Het grote aftellen is begonnen en ik kan niet wachten tot het moment waarop we ons meisje in ons leven mogen verwelkomen!

Meer voor moms (to be):
Hoe sport een zwangere triatlete
CrossFit tijdens de zwangerschap, ja of nee?
7 tips voor goed herstel na de bevalling
5 redenen waarom jonge moeders niet sporten
Vegetarisch eten tijdens je zwangerschap

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

The following two tabs change content below.

Tessa Linssen

Product Manager PowerBar op NutriSense
Tessa Linssen is triatlete en werkt als Marketing & Communicatie Manager bij de Johan Cruyff Foundation. Deze vrolijke en stralende iron woman heeft een doorzettingsvermogen waar je 'u' tegen zegt en geeft tips over haar favoriete sporten: hardlopen, fietsen en zwemmen.

Laatste berichten van Tessa Linssen (toon alles)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *