Is de Tacx je nieuwe wintervriend?

Fietsen in de buitenlucht is heerlijk. Flink trappen, je gezicht in de wind en genieten van de frisse lucht. Ook tijdens zomerse avondtrainingen is dit 100% genieten; heerlijk in korte broek en volop zicht. Fietsen in het donker kan echter ook best leuk zijn en met een paar goede tips is het misschien ook voor jou een goede optie. Maar wat doe je als het echt bar en boos buiten is? Ook daar is een oplossing voor: de Tacx!

Slecht weer… en nu?
Helaas zijn winteravonden soms heel nat of erg koud. Of wellicht vind je het stiekem toch wel wat eng alleen in het donker. Dat betekent heus niet dat je een streep hoeft te zetten door je (avond) fietstrainingen. Zo kun je gaan spinnen bij een sportschool. Deze lessen zijn binnen en duren vaak maar een klein uurtje. Je zult het geen seconde koud hebben en door de pittige intervaloefeningen, kun je ook in een uurtje tijd goed moe worden.

Easy ride
Helaas zijn sportschoolabonnementen vaak wel duur. Daarbij moet je er nog steeds de deur voor uit. Het kan nog makkelijker: met een Tacx! Eigenlijk is het niets meer dan een standaard waar je je racefiets in kunt zetten. Je hebt ze in allerlei soorten en maten en innovatieve foefjes, maar een simpele standaard doet genoeg.

Get ready
Het meest ideaal is als je de Tacx in een ‘verloren’ kamertje, op zolder of in de schuur zet zodat je hem lekker kan laten staan. Zo maak je de stap om te gaan fietsen nog kleiner. Zorg verder dat je niet teveel kleren aan doet en een handdoek en bidon bij de hand hebt. Na een kwartier Tacxen, zul je namelijk het gevoel hebben dat je bij 30 ̊C aan het fietsen bent.

Training
Ga je lekker lostrappen? Heerlijk! Omdat je natuurlijk geen uitzicht hebt, zou ik wel zorgen voor wat vermaak op de achtergrond. Denk er daarnaast aan dat je trapfrequentie hoog blijft (in alle eerlijkheid is dit een tip van mijn man, die vaak naast me komt staan: ‘trapfrequentie Tes!’).

Interval
Wil je wat power toevoegen? Fiets dan eerst een kwartier in en doe daarna een intervalblok zoals 5×5 min, 3×10 min of een piramide van 1-2-3-4-3-2-1 minuten op pittig tempo, iedere keer met circa 2 minuten rustig tempo tussendoor. Vergeet niet daarna nog even uit te fietsen.

Boring!
Als ik heel eerlijk bent moet ik toegeven dat ik Tacxen zelf eigenlijk behoorlijk saai vind. Ik mis de frisse lucht en het om me heen kijken. Ik zoek dus altijd wel manieren om de Tacxtrainingen toch leuk te houden. Een paar tips!

Tip 1. Zoek leuke documentaires op die je altijd al eens hebt willen kijken, maar nooit de tijd voor had (oké, Heel Holland Bakt of een heerlijke vrouwen serie mag ook)

Tip 2. Breek je training op in kleinere blokjes en doe na ieder blokje een serie buikspieroefeningen

Tip 3. Houd een mooi doel voor ogen (bijvoorbeeld een bepaalde wedstrijd waar je naar toe traint)

Tip 4. Bedenk dat saai Tacxen altijd beter is dan niet sporten. Have fun!

Tessa Tacx 2

Meer triatlon:
Off season; wat is dat?
O she glows: Tessa Linssen
Fietsen in het donker: tips & tricks
5 tips voor triatlon newbies

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

The following two tabs change content below.

Tessa Linssen

Product Manager PowerBar op NutriSense
Tessa Linssen is triatlete en werkt als Marketing & Communicatie Manager bij de Johan Cruyff Foundation. Deze vrolijke en stralende iron woman heeft een doorzettingsvermogen waar je 'u' tegen zegt en geeft tips over haar favoriete sporten: hardlopen, fietsen en zwemmen.
Tags from the story
, , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *