De kracht van kaneel

Ook zo dol op kaneel? Heerlijk in havermout en baksels, of wat dacht je van een kop chai thee, hmm! Kaneel is niet alleen lekker, maar ook supergezond. Kaneel bevat belangrijke mineralen zoals magnesium, ijzer, calcium, kalium, zink en mangaan. Maar ook de vitamines A, B1, B2 en C.

Kaneel versus cassia
Kaneel is de schors van de Cinnamomum Verum boom, deze boom groeide oorspronkelijk alleen op Sri Lanka dat vroeger Ceylon heette. Daarom heet de echte kaneel Ceylon kaneel. Daarnaast wordt er cassia verkocht als kaneel. Cassia is de schors van de Cinnamomum Aromaticum boom en deze boom groeit in onder meer China, Bangladesh, India en Vietnam. ‘Echte’ kaneel is zachter van smaak en minder bitter dan cassia. Er wordt beweerd dat Ceylon kaneel meer gezondheidsvoordelen geeft en dat cassia in grote hoeveelheden zelfs schadelijk kan zijn. Hoe je cassia van kaneel kunt onderscheiden? Een Ceylon kaneelstokje heeft een andere structuur, het lijkt een beetje op een rolletje perkament, en kun je makkelijk breken. Cassia heeft meer weg van een pijpje waar je doorheen kunt kijken en is een stuk harder en daardoor bijna niet te breken. Cassia is ook goedkoper. Gebruik je kaneelpoeder? Als er Ceylon op de verpakking staat dan weet je zeker dat het ‘echte’ kaneel is.

Kaneel en kanker
Van de combinatie kaneel en honing wordt beweerd dat het sommige vormen van kanker geneest. Maar je leest ook dat grote hoeveelheden kaneel juist kanker kan veroorzaken. Helaas is voor de eerste bewering nog onvoldoende bewijs. Bij de tweede bewering gaat het over het gebruik van cassia. Hierin zit het stofje coumarine dat in grote hoeveelheden voor leverschade kan zorgen. Daarom is de maximale hoeveelheid coumarine per dag vastgesteld op 0,1 milligram per kilo lichaamsgewicht. Strooi je elke dag een snuf cassia kaneel over je havermout dan hoef je je geen zorgen te maken. Pas als je meer dan 5 theelepels per dag eet, kom je in de gevarenzone.

Gezonde eigenschappen
Wat kan kaneel wél doen voor je gezondheid? Kaneel (de echte dus) dankt een groot deel van zijn eigenschappen aan de etherische oliën die ook zorgen voor de heerlijke geur. Deze oliën zijn extreem verwarmend en stimuleren je doorbloeding. We denken niet voor niets denken aan koude winteravonden, appeltaart en chai latte als we de geur van kaneel opsnuiven. Die verbeterde doorbloeding merk je ook in je buik. Aan de ene kant helpen de oliën bij de vertering van voedsel en aan de andere kant wekt het eetlust op. Je spijsvertering krijgt dus een boost. De betere doorbloeding stopt niet bij je spijsvertering, maar gaat ook verder down there. Kaneel wordt dan ook wel gezien als een afrodisiacum. Daarnaast heeft het een ontstekingswerende werking en is het een handig middeltje om je weerstand te verhogen bij griep of verkoudheid. Maar de meest heilzame werking is misschien wel de regulerende werking op je bloedsuikerspiegel. Het laat glucose beter opnemen in je cellen en verhoogt daarbij de insulinegevoeligheid van de cel. Als er meer glucose je cellen in gaat, betekent dit dat je minder insuline nodig hebt, wat weer resulteert in een stabielere bloedsuikerspiegel. Ben je een zoetekauw? Een snufje kaneel door je havermout of yoghurt ’s ochtends stilt zoete trek, of wat dacht je van deze heerlijke healthy snack met warme appel en noten.

Kaneel verricht dus geen wonderen, maar je kunt het wel gebruiken in een lekker drankje om op te warmen, om je spijsvertering en weerstand een handje te helpen, of gewoon omdat het zo ontzettend lekker is!

pompoensoep met appel
Fijne recepten met kaneel:
Kruidige quinoa met geroosterde groenten
Pompoensoep met appel en kaneel
Rijstepap met pruimen en kaneel
Spicy wortel dadelcake
Homemade pumkin chai latte

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *