In beweging blijven met een kantoorworkout

Als je een kantoorbaan hebt herken je vast het stijve gevoel in je spieren en gewrichten na een hele dag zitten. Geen fijn gevoel en te veel zitten op een dag is zelfs slecht voor je! Als je vaak lang achter elkaar zit, verhoogt dat zelfs de kans op onder andere diabetes, overgewicht en hart- en vaatziekten. Op een drukke dag zit je zo een paar uur non-stop achter je bureau, terwijl je eigenlijk elk uur even zou moeten staan of lopen.

Een goede reden om dus vaker een kopje koffie te halen of naar een collega te lopen op een andere verdieping. Na een tijdje heb je misschien genoeg koffie gehad en heb je alle collega’s wel gesproken. Dan kun je het zitten doorbreken door het doen van oefeningen! Natuurlijk kun je de trap nemen – nee niet de roltrap – in plaats van de lift, maar er zijn ook oefeningen die je gemakkelijk bij je bureau kunt doen. Acht oefeningen voor een kantoorworkout!

Desk Pushup (10 keer)
Plaats je handen op de rand van het bureau op schouderbreedte. Je voeten staan, afhankelijk van je lengte en hoogte van het bureau, zo’n anderhalve meter van het bureau af. Duw nu krachtig van je af en ga langzaam weer terug.

Side Lunge (10 keer per kant)
Neem een grote stap naar links. Je tenen wijzen naar voren en linker knie buig je. Je rechter been blijft recht. Stap terug met je linker been en doe vervolgens hetzelfde met je rechter been.

Desk Dip (10 keer)
Ga met je rug naar je bureau staan. Leun met gestrekte armen op de rand van het bureau. Buig vervolgens je ellebogen tot 90 graden en duw je zelf terug omhoog naar de beginpositie.

Standing Hip Extention (10 keer per voet)
Ga helemaal rechtop staan en houd je bureau of rugleuning van de stoel vast als steuntje. Breng je linkervoet met een gestrekt been naar achter en keer terug naar de beginpositie. Wissel na 10 keer van been.

Stand (10 keer)
Ga op het randje van je stoel zitten met je voeten op schouderbreedte. Hou je armen gekruist voor je borst. Sta op zonder je armen te gebruiken om af te zetten. Ga vervolgens weer zitten, ook zonder je armen te gebruiken.

Heb je liever oefeningen die je ongezien kunt doen? Kunnen we ons best voorstellen hoor. Deze oefeningen kun je ongezien en ongestoord uitvoeren:

Seat Squeeze (10 keer)
Ga rechtop in je stoel zitten en zet beide voeten op de grond. Span je bilspieren aan, houd dit tien seconden vast en laat dan los.

Seated Raiser (10 keer)
Ga rechtop op je stoel zitten en houd je knieën in een hoek van 90 graden. Til vervolgens je voeten van de grond en houd het tien seconden vast. Span je buikspieren aan. Deze oefening kan ook uitgevoerd worden met gestrekte benen.

Chair twist (10 keer per kant)
Heb je een stoel die kan draaien? Draai de stoel dan (met het onderlichaam) afwisselend naar links of naar rechts toe terwijl je je bovenlichaam stil houdt. Voor extra intensiviteit kan je deze oefening combineren met de Seated Raiser. Houdt bij het draaien dus je benen gebogen of gestrekt van de grond af.

Ga met de fiets!
Dit is geen echte oefening, maar het zorgt wel voor meer beweging op een dag. Vervang het zitten in de auto, trein of tram door de fiets! Is het door de grote afstand niet mogelijk om naar je werk te fietsen? Zet dan een fiets bij het station zodat je het laatste stukje naar je werk of huis kunt fietsen.

kantoorworkout

Lees ook:
7 musthave tools voor je workout thuis
Thuis workout
Trappen workout

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *