Te streng voor jezelf? Kijk uit voor een burn-out!

Je moet van alles. Een goede baan, regelmatig sporten, een bruisend sociaal leven, een goed figuur, een leuke relatie, een gezellig gezin… Ga zo nog maar even door. Voel jij ook in de huidige maatschappij die druk van zoveel moeten? Dan ben je niet de enige! Want uit onderzoek blijkt dat veel jonge vrouwen opgebrand raken omdat ze te hoge eisen stellen aan zichzelf. Met als gevolg: een (beginnende) burn-out. Wil je dit voorkomen? Wees dan vooral niet te streng voor jezelf!

>> Moet jij ook zoveel van jezelf? Zo stop je ermee!

Cosmopolitan deed een onderzoek onder 7800 Nederlandse vrouwen en de resultaten liegen er niet om. Zo ligt 60% van de onderzochte vrouwen 1 tot 3 keer per week wakker van stress en heeft 49% van de jonge vrouwen last van chronische vermoeidheid. Ook zegt slechts 4% van de vrouwen niets aan zichzelf te willen veranderen. Minder perfectionistisch worden staat het hoogst op de wensenlijst.

Herken jij ook het gevoel van veel moeten, weinig energie en wakker liggen van stress? Ben jij heel streng voor jezelf? Wil je altijd maar presteren? (En ja, wij kennen dit gevoel ook, you are not alone!) Dan hebben we een paar tips voor je!

  • Luister
    Een van de belangrijkste tips die we kunnen geven: luister. Luister naar je lichaam, it knows best! Het is zo makkelijk om signalen te negeren (guilty!) maar zo onverstandig. Dus ben je al lange tijd moe? Neem gas terug. Kamp je met allerlei pijntjes? Zorg goed voor jezelf. besteed aandacht aan de signalen die jouw lichaam je geeft.
  • Praat
    Heb je het te druk, maar weet je niet welke activiteiten je kunt schrappen? Weet je niet wat je van je to-do-list kunt laten gaan, of heb je geen idee hoe je dingen anders kunt organiseren zodat je minder druk voelt? Praat erover met iemand! Diegene vindt jou echt niet raar (trust us!) en bekijkt ‘jouw’ dingen vanuit een ander perspectief. Dit kan je enorm helpen om te prioriteren en dingen te laten gaan die dus heus niet zo belangrijk zijn als jij zelf denkt.
  • Het plannen van niets doen
    Vind jij niets doen zonde van je tijd? Heb je altijd het idee dat je iets nuttigers kunt doen? Voel jij je schuldig als je niets doet? Dan komt dat vaak omdat je er op dat bepaalde moment niet bewust voor kiest. Dus kies elke week (ja elke week!) een moment voor jezelf. Een moment waarop je alles even helemaal kunt laten. Is dat Heel Holland Bakt kijken? Prima! Even wegdromen met een boek? Good for you! Avondje naar de sauna? Doen! Alles is prima, het namelijk jouw tijd!
  • Nee is ook een antwoord
    Het klinkt zo makkelijk maar is in de praktijk zo lastig: nee zeggen. Je baas aan je bureau om nog die extra taak op te pakken? Je man die vraagt of je ook nog even die boodschappen wilt doen? Een vriendin die toch echt graag wil gaan eten in die week dat jij het net zo druk hebt? Zeg eens nee! Jouw omgeving is altijd op zoek naar de grenzen en jij bent de enige die ze kan bewaken. Je zult zien dat er niet alleen begrip is als je nee zegt, maar dat er ook altijd een andere oplossing is.
  • Beweeg
    Bewegen geeft energie en kan je helpen om gezond te blijven, dat weet je vast. Maar bewegen moet je vooral ook doen voor je plezier. Omdat je het leuk vindt, omdat je je hoofd even leeg kan maken en omdat je even met andere mensen gezellig bezig kunt zijn. Kortom: dat bewegen hoeft niet altijd om sneller, beter en sterker te zijn dan gister. Merk je dat je er geen positieve energie van krijgt maar alleen bezig bent met de prestatie of de resultaten? Ga dan eens voor rustig bewegen in plaats van je vaste workout. Bijvoorbeeld een wandeling; ben je toch in beweging, maar zonder ‘moeten’ en zonder prestatiedruk.
  • Don’t give a sh*t
    Uit onderzoek blijkt dat vooral jonge vrouwen zich zorgen maken over wat de omgeving van hen vindt. Of zich laten leiden door sociale druk, wat collega’s van ze denken of perfecte Instagram posts. Weet je wat? Er is maar een handjevol mensen in ieders leven écht dichtbij. Jouw collega’s, buurvrouw en Insta-volgers zijn niet zó belangrijk dat jij je onzeker hoeft te voelen door of voor ze. Dus steek eens de figuurlijke middelvinger op. Dat kan zo bevrijdend werken. Try it!

Hoewel er nog een behoorlijk taboe rust op het onderwerp herkennen we misschien allemaal wel dingen, in grote of kleinere mate. Zullen we allemaal wat minder streng worden voor onszelf?! Wat is jouw beste tip?

Cosmopolitan is naar aanleiding van het onderzoek een online burn-out dossier gestart waar je meer informatie kunt vinden over een burn-out, de klachten en je stress level kunt testen. 

sporten

Lees ook:
Is perfectionisme goed of slecht?
Waarom 15 minuten eerder opstaan je dag (of leven!) verandert
7 fabels en feiten over slapen
Bestaan er ook succesvolle goede voornemens?

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *