Koffie: bakkie gezond

Koffie! You love or hate it. Hou je van koffie, dan zit je goed. Want koffie heeft veel positieve eigenschappen. De cafeïne in koffie zorgt voor stimulatie van het centrale zenuwstelsel. En ook voor het sporten heeft het een paar fijne voordelen. Met koffie verhoog je de afgifte van adrenaline en het verhoogt de vetafbraak. Dat betekent dat je minder snel je glycogeenvoorraad hoeft aan te spreken tijdens het sporten. Schenk dus gerust af en toe een lekker ‘bakkie pleur’ in!

Vooral duursporters kunnen baat hebben bij koffie voor hun prestaties. Maar… Dat geldt voornamelijk als je in het dagelijks leven niet al teveel koffie drinkt. Verwacht er dus zeker niet te veel van als je al een koffieleut bent! En pas op, te veel koffie is natuurlijk niet goed voor je. Je kunt er hoofdpijn van krijgen of slechter door slapen. Zo’n drie tot vier kopjes per dag is prima.

Niet alleen voor het sporten kun je baat hebben bij koffie. Cafeïnehoudende koffie vermindert namelijk de kans op een veelvoorkomende vorm van huidkanker. Maar ook diabetes- en hartpatiënten kunnen gerust een bakje troost drinken, want drie kopjes per dag verlengt de levensduur van deze groep. Het lijkt er zelfs op dat koffie een gunstig effect heeft op het minder snel ontwikkelen van diabetes. Op dit moment wordt daar onderzoek naar gedaan.

Hier blijft het niet bij. Koffiedrinkers hebben minder kans op ontwikkeling van dementie. En dagelijks vier kopjes koffie schijnt ook nog eens de kans op een depressie met 10% te verlagen. Als dat geen goede reden is voor een kop!

Bovendien… een bakkie op z’n tijd is lekker en gezellig. Onze favoriet? De soja latte. Goede koffie met warme sojamelk en een lobbige laag schuim. En met een hartje erin maak je onze dag helemaal goed!

Wat is jouw favoriete bakkie?

Koffie_latte2

Bron: Topsporttopics.nl en diverse onderzoeken

Tags from the story
, ,

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *