De kracht van kruiden

Kruiden geven je eten niet alleen meer smaak, ze helpen je lichaam ook om het eten goed te verteren. Bovendien hebben veel kruiden een heilzame werking. Niet voor niets worden kruiden van oudsher gebruikt ter bevordering van de gezondheid. Een overzicht van onze favoriete kruiden, hun gezonde eigenschappen én welke gerechten je ermee op smaak brengt.

Basilicum
Deze smaakmaker wordt ook wel koningskruid genoemd. Het heeft een ontstekingsremmende werking en bevat veel antioxidanten waardoor het je immuunsysteem versterkt. Handig bij griep en verkoudheid dus. Hoewel je dit kruid vaak tegenkomt in de Italiaanse keuken en het goed smaakt in Mediterrane gerechten, komt het oorspronkelijk niet uit Italië maar uit India.

>> Pasta met avocado roomsaus

Bieslook
Heeft een wat meer verfijnde smaak dan ui en bevat veel vitamine C. Het heeft een vochtafdrijvende werking, een positieve invloed op de bloedsomloop en stimuleert je spijsvertering en eetlust. Lekker in soepen, salades, dressings en gerechten met ei.

>>Fritatta met spinazie en tomaat

Dille
Dille heeft een licht anijsachtige smaak. Het heeft een anti-bacteriële werking en helpt bij buikkrampen. Dit kruid wordt veel gebruikt in de keukens van de Scandinavische en Baltische landen, Duitsland, Polen en Rusland. Populair voor soepen en sauzen, wij vinden de combinatie met zalm altijd fijn.

>> Quinoasalade met gerookte zalm

Gember
In de Chinese geneeskunde staat gember al eeuwenlang bekend om de positieve werking op de maag en de spijsvertering. Het helpt tegen misselijkheid, maar ook tegen ontstekingen en het heeft een positief effect op je immuunsysteem. Handig bij griep en verkoudheid dus, maar ook ter bevordering van je herstel als je fanatiek sport. Zet een kop verse gemberthee met citroen of voeg vers geraspte gember toe aan stoofschotels, curry’s en soepen.

>> Supersnelle wortel gember soep

Kardemon
Dit kruid is familie van gember en wordt in Aziatische landen gebruikt als traditioneel medicijn. Kardemon is rijk aan ijzer en mangaan en wordt vooral veel gebruikt bij spijsverteringsproblemen. Het is een van de belangrijkste ingrediënten van chai thee maar ook van speculaaskruiden. In India wordt het gebruikt in verschillende gerechten, vooral curry’s worden ermee op smaak gebracht. Wij gooien het ook in onze havermout.

>> Kruidige havermout

Kaneel
Misschien wel onze grootste favoriet. Kaneel werkt tegen misselijkheid en helpt bij spijsverteringsproblemen. Daarnaast heeft het een gunstig effect op je bloedsuikerspiegel, bloeddruk en chloresterol. Het werkt bij verkoudheid, darmklachten en vermoeidheid. Heerlijk in baksels en pap!

>> Rijstepap met pruimen, rozijnen en kaneel

Koriander
Sommige mensen houden er écht niet van en vinden het naar zeepsop smaken. Dit heeft niets te maken met het feit dat je een moeilijke eter bent, uit recent onderzoek blijkt namelijk dat dit aan je genen ligt. Koriander bevat veel vitaminen en antioxidanten, het gaat zwellingen tegen en is goed voor je spijsvertering. Lekker in Aziatische gerechten.

>> Aziatische salade

Kurkuma
Kurkuma of geelwortel wordt ook wel “Het heilige kruid” genoemd, omdat het bekend staat om de reinigende werking voor je lichaam. Het werkt ontstekingswerend en weerstand verhogend en beschermt de lever tegen gifstoffen. In het boek Het echte anti-kankerdieet noemt professor David Kayat, autoriteit op het gebied van kanker en kankerpreventie, kurkuma als een van de belangrijkste voedingsmiddelen bij kankerpreventie. Heerlijk in curry’s, maar wij strooien het ook graag in soepen en smoothies.

>> Spruitjessoep met avocado

Laurier
Dit kruid zal je niet snel opeten, omdat het niet zo lekker is. Bovendien is het lastig om op te kauwen en daardoor moeilijk te verteren. De blaadjes worden meegekookt om het eten zo smaak te geven en je profiteert dan ook van de gezonde stoffen. Vooral voor je darmen kan laurier een heilzame werking hebben. Kook een blaadje mee in soepen, sauzen en stoofschotels en vis het blaadje voordat je het eten opschept eruit.

>> Peer pastinaak soep

Oregano
Oregano wordt ook wel wilde marjolein genoemd en heeft een pittige, kruidige smaak. Het bevat anti-oxidanten, stimuleert de spijsvertering en verdrijft misselijkheid. Dit kruid wordt vooral veel in de Italiaanse en Griekste keuken gebruikt en is heerlijk in gerechten met tomaat, kaas, aubergine, courgette, pasta of kip.

>> Gevulde aubergines uit de oven

Peterselie
Peterselie wordt veel gebruikt als garnering en daarom vaak zo hups opzij geschoven. Maar je kunt het echt prima in je mond te stoppen, want dit kruid zit bomvol voedingsstoffen zoals de vitamines A, B, C en K en mineralen als ijzer en kalium. Het werkt ontstekingsremmend, vochtafdrijvend, ondersteunt de spijsvertering, brengt je hormonen in evenwicht en door de anti-bacteriële werking helpt ook tegen een slechte adem. Handig dus om te eten na een maaltijd met veel knoflook. In de Hollandse keuken wordt peterselie gebruikt in soepen en sauzen en bij aardappel-, groente- en vleesgerechten. Maar ook Italianen en Grieken gebruiken het kruid graag, bijvoorbeeld in groenteschotels en bij visgerechten.

>> Patato hash

Knoflook
Geroemd om de smaak en berucht vanwege de geur. Deze populaire smaakmaker bevat heel veel goede stofjes die goed zijn voor je weerstand. Het werkt niet alleen ontstekingsremmend, maar ook bloedverdunnend en bloeddrukverlagend en het bevordert je spijsvertering. Smaakt goed bij bijna elk hartig gerecht.

>> Risotto van parelgort met geroosterde bloemkool

Munt
Dit frisse kruid heeft een kalmerende en pijnstillende werking bij buikpijn en hoofdpijn. Je kunt er natuurlijk verse muntthee mee maken en samen met een schijfje citroen geeft het een glas koud water extra smaak. Maar je kunt munt ook verwerken in diverse gerechten.

>> Groene salade met feta en munt

Tijm
Dit mediterrane kruid heeft een sterke smaak, het is fris én kruidig tegelijkertijd. Het werkt slijmoplossend bij hoest en wordt daarom ook veel verwerkt in hoestdrank. Tijm wordt vooral gebruikt in de Franse, Italiaanse en Marokkaanse keuken. Lekker in tajines of stoofschotels met aubergine, portobello, tomaat en bij geroosterd vlees.

>> Gevulde portobello met geitenkaas en quinoa

Wat is jouw favoriete kruid?

kruiden 2

Meer lezen:
Zo gezond is kurkuma
Gember voor herstel
Vitamine D: alle feiten op een rij
Wat je moet weten over magnesium
Het anti-stress dieet
10 tips voor meer energie

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *