Zo gezond is kurkuma

Kurkuma is niet alleen het perfecte kruid voor curry’s en andere Aziatische gerechten, het is ook supergezond. Kurkuma of geelwortel wordt ook wel “Het heilige kruid” genoemd, omdat het bekend staat om de reinigende werking van het lichaam. Het kruid hoort bij de gemberfamilie en wordt al eeuwenlang in de oosterse geneeskunde toegepast.

>> Gember voor herstel

De heilzame kracht van kurkuma
Kurkuma is sterk ontstekingswerend en weerstand verhogend, verzacht pijn, koorts en verstopte luchtwegen en wordt gebruikt bij huidontstekingen, eczeem, droge huid, artritis, reumatische aandoeningen, problemen met de spijsvertering, spierpijn, kneuzingen en menstruatieproblemen. Kurkuma en in het bijzonder de stof curcumine die in het kruid zit, krijgt steeds meer belangstelling vanuit de westerse medische hoek. Uit onderzoek blijkt dat curcumine een breed scala van gunstige effecten heeft op kanker en in de preventie van Alzheimer.

Dagelijkse dosis
Je koopt kurkuma in poedervorm bij de supermarkt. Hoeveel kurkuma je moet eten om van de voordelen van het gele kruid te profiteren is nog niet bekend, maar geschat wordt dat ongeveer een gram per dag nodig hebt. Je kunt kurkuma strooien over je gebakken aardappelen, roerei en toevoegen aan curry’s, stoofpotjes, smoothies, soepen en zelfgemaakte kruidenthee. Recepten met kurkuma vind je hieronder. Voeg altijd een beetje zwarte peper toe, dit zorgt ervoor dat je lichaam de gezonde stoffen beter kan opnemen.

andijviesmoothie

Heerlijke recepten met kurkuma:
Aziatische salade
Groene smoothie met andijvie, banaan en citroen
Boerenkool zonder worst
Spruitjessoep met avocado
Mexicaanse sla wraps

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
, ,

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *