De laatste week voor je race: 7 tips!

Hoera, het is bijna voorjaar! De temperaturen lopen op, de dagen worden langer en die ene race waarvoor jij je hebt ingeschreven komt nu wel heel dichtbij. Leuk! Wat doe je in de laatste week voorafgaand aan dat event? Met deze 7 tips houd jij je hoofd koel!

1. Don’t freak out
Je gaat iets leuks doen en je hebt hiervoor getraind. Komt goed dus! Vertrouw op het werk dat je hebt verricht, you got this! Bovendien ga je niet voor een Olympische kwalificatie voor Rio 2016, dus de wereld stort niet in als het even wat minder gaat. Er zijn races genoeg!

2. Plan je week extra goed
Deze week is het belangrijk om rust in je hoofd én je lijf te creëren. Plan je werk zorgvuldig, ga op tijd naar huis, plan je laatste (korte!) trainingen in en zet ook in je agenda wanneer je even niets doet en hoe laat je naar bed gaat. Een schema geeft houvast om je plannen ook daadwerkelijk uit te voeren.

3. Check het weer
Zet de plaats van de race in je weer-app en houd het een beetje in de gaten, zodat je ongeveer weet wat je aan moet trekken. Dan kun je nét nog even dat fijne shortje wassen. De weersvoorspellingen heb je niet onder controle en het weer heeft minder invloed op je prestatie dan je denkt. Dus rain or shine, dat maakt voor jouw race niet uit joh!

4. Check het parcours
Bijna alle events hebben een kaartje van het parcours op hun site. Het is handig om de route even goed te checken. Zo weet je een beetje wat je te wachten staat, op welke kilometer die scherpe bocht zit en of je rekening moet houden met een grote ronde of meerere stukken over hetzelfde kleinere rondje.

5. Spreek af met je supporters
Als je dan toch het parcours checkt, zoek dan een mooi plekje uit waar jouw supporters je makkelijk kunnen aanmoedigen. Spreek een plek met ze af zodat je weet waar ze staan. Geloof ons, het kan heel fijn zijn als jij jouw supporters spot aan de kant. Als jullie van tevoren allemaal weten wat de afspraken zijn, hoef jij je daar op race day niet meer mee bezig te houden.

6. Eet wat je lekker vindt
En nee, dan bedoelen we niet elke dag een patatje met, of een pak koekjes. ;-) Jij hebt vast jouw favoriete healthy meals waarvan je weet dat jij je er goed bij voelt. Is die zoete aardappel stamppot jouw favoriet? Zet ‘m dan op het menu in de week voor je race! Die pasta met avocado roomsaus jouw favo pre race food? Plan die dan de avond van tevoren. Maak nog zo’n lekker bananenbrood of een osawacake zodat je er de hele week nog van kunt genieten. Net zoals jij je week plant, plan je ook je maaltijden erbij!

7. Een rode wijn? Ja hoor, kan best!
Ben je toch wat nerveus de avond van tevoren? Schenk dan bij je favo maaltijd gerust een glaasje rood in. Het helpt je ontspannen en lekkerder slapen zo de nacht voor je wedstrijd. Let wel, eentje hè, eentje!

Heb je deze tips al gelezen voor voor de dag zelf?

new york marathon

Meer running:
6 tips voor je mentale instelling bij het hardlopen
Dit moet je weten als je een marathon gaat lopen
Hardlopen zonder muziek: 5 redenen om dat eens te doen
Rustig hardlopen: 6 tips
Sneller hardlopen? 5 verrassende tips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *