Langer zwemmen? Dat doe je zo!

Veel mensen die zwemmen willen uiteindelijk sneller kunnen zwemmen. Maar ook verder! Jij ook? Het zwemmen langer volhouden is vaak zo’n doel, maar hoe pak je dat aan? We gaven je al tips om sneller te zwemmen, maar we hebben natuurlijk ook tips om langer te zwemmen. Go for it!

Bouw het langzaam op
Oké, misschien is een no brainer, maar langzaam opbouwen van afstand gaat je natuurlijk helpen om uiteindelijk steeds langer te zwemmen. Net als bij andere sporten is een geleidelijke opbouw aan te raden om je duurvermogen steeds verder op te bouwen. Ken je de 10% regel die oorspronkelijk uit het hardlopen komt? Die kun je ook prima op jouw zwemtrainingen toepassen! Bouw op met maximaal 10% in afstand per week.

Investeer in een goede les/training
Zwemmen is een technische sport en dat betekent dat uit een goed techniek veel te halen is. Heb je problemen met de techniek? Investeer dan zeker in een goede zwemles of techniektraining. Een goede techniek lijkt in het begin veel vermoeiender. Maar door je techniek te verbeteren ga je uiteindelijk ‘gemakkelijker’ zwemmen en veel minder energie verspillen. Met als resultaat? Dat je het langer kunt volhouden!

Werk aan je algehele fitheid
Je algehele fitheid heeft een belangrijk effect op wat je doet in het zwembad. Het is natuurlijk sportspecifiek en je zult ook dat sportspecifieke duurvermogen moeten opbouwen, maar hoe fitter op de kant, des te gemakkelijker bouw je het op in het water. Dus blijf lekker lopen, fietsen, wandelen en afwisselen van sport om je duurvermogen in het water sneller en beter op te bouwen.

Doe ook interval trainingen
Wat voor andere duursporten geldt, is voor zwemmen ook het geval: van interval training wordt je beter. Je wordt er niet alleen sneller door, maar ook sterker. En uiteindelijk zorgen die kracht en snelheid ervoor dat je langer en gemakkelijker kunt zwemmen. Dus met alleen maar duurtrainingen ga je op een gegeven moment een plafond tegen komen. Hop, sprintjes en tempo’s toevoegen!

Bouw kracht op buiten het water
Techniek, duurvermogen en tempo’s zijn dus allemaal belangrijk. Maar waar je uiteindelijk ook écht beter van wordt? Krachttraining ter ondersteuning van het zwemmen. Door te werken aan core kracht, armkracht en beenkracht ga je veel beter zwemmen en het uiteindelijk ook langer volhouden. Dus doe je core werk, ga naar de gym, pak die CrossFit lessen mee en til regelmatig die gewichten op. Sowieso belangrijk, maar als je beter en vooral langer wilt gaan zwemmen ontkom je er niet aan! Oh en trouwens: hartstikke leuk ter afwisseling!

Heb jij een leuk zwemdoel? Deel het met ons!

Beeld: Vivienne Magalie Photography

Meer zwemmen:
Zo gaat je zwemkleding langer mee
Zwemmen saai? Zo maak je jouw zwemtraining leuker!
5 tips om sneller te zwemmen
Beter zwemmen? Doe dan deze oefeningen in de gym!
Zwemmen: een HIIT sessie
Zwemmen en etiquette: 8 tips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

2 Comments

  • Deze tips komen precies op het goede moment, zit nl net te denken dat ik die 1500m nooit met borstcrawl ga halen. Gewoon blijven oefenen!

  • Natuurlijk Jessica! Net als bij alles: het kost tijd en oefening baart kunst. Er is geen quick fix, we konden ook niet ‘ineens’ 10km hardlopen. Met jouw inspanningen en doorzettingsvermogen komt het helemaal goed. Dus lekker blijven trainen, zet ‘m op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *