Vragen die je krijgt als je voor een marathon traint

Als je voor een marathon traint stellen mensen in je omgeving verrassend leuke vragen. Vragen die heel logisch zijn maar waarover je zelf soms helemaal niet (meer) nadenkt. Hieronder de meest gestelde vragen (plus antwoorden!) die ik de afgelopen maanden kreeg.

  • Hoe ver is dat eigenlijk, een marathon?
    42 kilometer en 195 meter
  • Poeh. Heb je dat al vaker gedaan?
    Ja, één keer. In 2010 heb ik de marathon van Rotterdam gelopen.
  • Hoe lang deed je daar over?
    3 uur en 56 minuten
  • Loop je ook zo ver tijdens je trainingen?
    Je traint tot zo’n 32-35 kilometer. De laatste kilometers loop je dus eigenlijk op karakter.
  • Is dat niet saai, zo lang rennen?
    De lange duurlopen loop ik vaak samen met Madelon en dat is natuurlijk heel gezellig. En als ik een keer alleen loop vind ik dat soms juist fijn.
  • Waar denk je dan aan?
    Uh… Aan van alles. Aan werk, wat ik ga eten, wat ik ga doen die dag, hoe ver ik nog moet, of ik niet te hard of te langzaam loop en als het echt lekker gaat aan helemaal niets.
  • Neem je dan ook eten en drinken mee?
    Ik heb een speciale rugzak met daarin een waterzak. En ik eet sportgels voor extra energie.
  • Wat doe je als je moet plassen?
    Dan ga ik de bosjes in.
  • Je kunt nu zeker alles eten wat je maar wilt?
    Omdat je zoveel van je lijf vraagt is het juist belangrijk dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik ga dus vooral voor gezonde brandstof.
  • Val je dan niet onwijs af?
    Niet als ik genoeg eet. Ik let er op dat mijn gewicht stabiel blijft.
  • Eet je nu elke dag pasta?
    Nee.
  • Wat eet je dan?
    Veel groenten en fruit, peulvruchten, ei, noten, zaden, vis, havermout, rijst, zoete aardappel. En soms pasta.
  • En alcohol, drink je dat nog?
    Af en toe een wijntje bij het eten. Maar de laatste 4 weken voor de marathon doe ik dat niet meer.
  • Je moet jezelf wel veel ontzeggen hè, voor zo’n marathon?
    Dat voelt niet zo. Van hardlopen word ik ontzettend blij en de marathon van New York wil ik heel graag een keer meemaken. Bovendien vind ik het fijn om ergens naartoe te werken. Iemand zei eens: ‘Happiness is about achieving goals.’ Daar geloof ik wel in.
  • Welke tijd wil je lopen in New York?
    Ik wil vooral keihard genieten.
  • Doe niet zo flauw. Je hebt vast een tijd in gedachten.
    Het is best een zwaar parcours met veel bruggen, maar binnen de 4 uur moeten we denk ik wel kunnen redden.
  • We? Je loopt dus samen met Madelon?
    Ja. We hebben hier maanden samen naar toegewerkt en willen deze ervaring graag met elkaar delen en hand in hand de finish over.
Heb jij nog vragen? Stel ze gerust!
hardloopschoenen
Madelon en ik houden je wekelijks op de hoogte van onze weg naar de NYC marathon die we op 2 november lopen voor Stichting Het Vergeten Kind. Jullie reacties, likes en shares zijn onze motivatie en inspiratie. Thanks & stay tuned! Wil je ons sponsoren voor Het Vergeten Kind? Dat kan hier!
The following two tabs change content below.
Nienke Becker is fitness & health journalist en founder en editor in chief van Glow.
Tags from the story
, ,

7 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *