Masters TD finals: throwdown report

Meestal schrijf ik een race report. Van een run of een triatlon bijvoorbeeld. Van een CrossFit wedstrijd schreef ik nog nooit eerder een report. Maar na mijn eerste individuele finale kan ik bijna niet anders. Het is alleen zó anders dan een race dat ik bijna niet weet waar ik moet beginnen… Maar ik begin maar ergens en neem je mee in mijn verhaal: afgelopen weekend deed ik mee aan de Masters Throwdown in de categorie F40 en dit is mijn ‘throwdown report’!

Misschien is het goed om te beginnen bij de week voor de Throwdown. Het schoot maandag in mijn rug – lousy timing, I know! – bij een workout met roeien en deadlifts. Vrijdag besloot ik na een behandeling bij de osteopaat en de rest van de week rust toch te gaan deelnemen. Want ik zou misschien voor eeuwig spijt krijgen als ik het niet probeerde. Het plan? Van workout naar workout en stoppen als het niet meer gaat. Een verstandig plan. Maar kan ik me ook hieraan houden in the heat of the moment?

Zaterdagochtend gaat de wekker om 5:45 uur (I kid you not) en zit ik samen met Sander om 6:30 aan het ontbijt. Ik moet al om 7:00 uur in de Prodentfabriek zijn voor registratie (op zo’n moment ben je echt blij met je hotelletje om de hoek!) en met lange tanden werk ik wat naar binnen. Ik ben niet super zenuwachtig maar voel gezonde spanning. Twee dagen, zes workouts en negen mede competitors in mijn finale. Let’s go!

Wanneer ik binnen kom schiet er al van alles door mijn hoofd. Er hangen ringen. “Oh nee, we moeten ring muscle ups, die kan ik niet!” Ik zie roeiers, ik zie barbells, ik zie peg boards en even lijken mijn gedachten met me aan de haal te gaan. Maar na een kopje thee wacht ik rustig de briefing af voor het verlossende woord voor WOD1!

WOD1
De eerste workout bestaat uit een aantal rondes roeien, deadlifts en pistol squats. Op zich een workout waar ik me prima bij voel. Totdat ik het gewicht van de deadlifts hoor: 90 kg! Oh oh, een ‘klein paniekje’ maakt zich meester van me. Zwaar liften is een van de punten waar ik enorm aan moet werken en mijn rug gaat dit niet fijn vinden! In de warming up area krijg ik de 90 kg echter redelijk van de grond en dus ga ik met goede moed de workout in. Na de eerste 20 calorieën roeien loop ik naar de barbell. Ik trek mijn band strak om mijn middel, zet me schrap en til… Ik til en til, maar het gewicht lijkt niet van de grond te komen. Ik schrik, maar blijf tillen. En dan ineens komt er beweging in het gewicht. In elke ronde moet ik 4 herhalingen doen en dat wordt mijn focuspunt van de workout. Ik ben traaaaaag op de deadlifts maar met de pistol squats haal ik weer wat bij. Al met al kom ik zo de workout door en kan ik tot de 10 minuten timecap afloopt doorgaan. Met daarna een enorm verkrampte rug als gevolg. Dit was niet echt een prettige start, maar ik sta nog! One down, five to go!

WOD2
Na een massage (hulde voor de fysio die daar fantastisch werk staat te leveren!) maak ik me op voor workout nummer 2. Het is een bear complex (een move met diverse barbell bewegingen achter elkaar) waarbij je in 8 minuten zoveel mogelijk complexen moet doen. Elke keer als je de bar laat vallen: 25 double unders. Het gewicht is 45 kg. Dat is is voor mij best een behoorlijk gewicht om lang vast te houden en veel mee te bewegen. Ik besluit dus deze workout mijn rug zo veel mogelijk te sparen en kies voor korte sets en veel double unders. Survival mode on! Overleven is de focus en dat lukt. En nu maar hopen dat het barbell werk even achterwege blijft bij de volgende workout…

WOD3
De derde WOD blijkt mijn workout van de dag te worden, mijn no-barbell request wordt verhoord! Een chipper met veel herhalingen: allemaal bodyweight movements, alleen dan wel met een gewichtsvest aan van 6 kg. Dit is mijn ding! We beginnen met 50 squats en ik ga er ongebroken doorheen. Ik start met mijn 40 burpees. Dat is vrij vervelend met een gewichtsvest kan ik je verklappen… ;-) Het wordt alleen nóg vervelender want op een gegeven moment raakt mijn vest los. Ik probeer door te gaan, maar dat gaat niet. Mijn vest klapt op en neer en in mijn gezicht (dat zal er funny uitgezien hebben) en ik moet stoppen om hulp te vragen. Euhm, ‘vragen’ lukt op dat moment niet meer en terwijl ik gestopt ben schreeuw ik met mijn armen omhoog tegen de judge: “help me, help me!” Oh boy, laat dit ajb niet op camera staan, shame shame

Na een seconde of 20 – wat voor mij natuurlijk een eeuwigheid lijkt te duren! – maak ik mijn burpees af en ga ik door met de lunges, push ups, toes to rings en begin ik aan de volgende ronde. Wederom 50 squats: burn baby burn, mijn benen staan in de hens! Ik weet dat de tijd er bijna op zit dus ik probeer zo goed als mogelijk door te gaan. Na zoomer van de 10 minuten stort ik neer en duurt het even voordat ik weer in staat ben om op te staan. Oei, dit deed pijn! Hoewel ik baal van dat vest heb ik een goed gevoel over de workout. Na een keurige rep correctie vanwege het defect in mijn vest blijkt dat ik deze workout hoog ben geëindigd en kan ik terugkijken op een vermoeiende maar zeer geweldige dag!

WOD4
Dag 2! Ook vandaag beginnen we vroeg en ik heb een vermoeden dat de eerste workout een 1 Rep Max is. Not my cup of tea, maar ik blijf er redelijk rustig onder. Mijn vermoeden wordt bevestigd. We hebben 3 minuten voor een 1RM snatch en daarna 3 minuten voor… Pegboards! De pegboard poging telt alleen als je ‘m helemaal af kunt maken naar boven en beneden zonder loslaten, lukt dit niet, dan ben je ‘af’ en mag je het niet meer proberen. Spannend! Het pegboard is me thuis niet gelukt. Wat ik ook probeerde, ik kwam niet omhoog. Mijn doel van deze workout: een veilig gewicht snatch zeker stellen en 1x pegboard; alles of niks! Dit is de eerste keer in de wedstrijd dat ik zenuwachtig ben. Trillend als een rietje sta ik aan de barbell klaar voor mijn snatch. Een gewicht van 40 kg op de bar, een veilige start die ik niet kan missen. Tsja, dat had je gedacht Baansie! Ik mis maar liefst 2x mijn 40 kg en schiet van de zenuwen in de lach. De 3e keer lukt het: gelukkig een score! Ik gooi er gauw nog 5 kg bij in de hoop nog 1 lift te kunnen doen. En ja hoor: hij lukt! Ik ben super blij maar moet mijn focus terugvinden want het pegboard hangt te wachten op me.

Ik haal 3x diep adem en ga voor mijn ultieme poging. Na een paar gaten merk ik dat ik de stokjes niet goed vast heb en ik val met 1 arm eruit. Ik blijf aan de andere hangen en weet me hangend te houden. Ik probeer mijn grip aan te passen aan de stokjes (en hoor in gedachten ineens mijn coach zeggen: duim op de achterkant!) en daarna lukt het me om langzaam maar zeker omhoog te klimmen! Ik kijk bovenin voor de zekerheid nog even naar mijn judge en zet dan de terugweg in. I made it! Dit is voor mij nu al het hoogtepunt van de dag en zelfs misschien wel het hoogtepunt van mijn weekend. Letterlijk en figuurlijk!

WOD5
Death By Sandbag. De naam zegt eigenlijk al genoeg… Box step overs met een zandzak van 25 kg in je nek. Met een 10 minuten ‘running clock’ moeten we elke minuut 2 reps meer doen, startend bij 4, dan 6, dan 8, enzovoorts. Totdat je niet meer kunt, het niet meer haalt, of de zandzak laat vallen. Vanaf ronde 3 krijg ik veel pijn in mijn rug. Dit is zo’n moment waarop mijn gedachten alle kanten op gaan. Moet ik stoppen om mijn rug gezond te houden, of ga ik door en kan het wel? Dilemma, dilemma en in een split second moet ik een keuze maken! Dit is het enige moment in de wedstrijd waarop ik me niet aan mijn voornemen hou. Ik stap namelijk door en verbijt de pijn. Ondanks dat ik het er redelijk vanaf breng en tot in de 9e minuut kom, voel ik toch een lichte teleurstelling. In mezelf misschien wel een beetje…

WOD6
Voordat we aan de allerlaatste workout beginnen merk ik dat mijn lijf echt moe is. Niet zo gek natuurlijk! Maar het feit dat we er nog maar eentje te gaan hebben en dat ik zo ver ben gekomen geeft me moed om ook die laatste workout nog te doen! We krijgen een variant op Fran op ons bordje. Een omgekeerde, heavy en f*cked up variant als je het mij vraagt! Of misschien komt dat omdat de vermoeidheid is toegeslagen… 9-15-21 ring pull ups en thrusters met 35 kg. En thrust me (pun intended) dat die 35 kg geen grapje is als je al 5 workouts in je lijf hebt zitten. De timecap is 5 minuten dus ik weet dat ik de workout niet af krijg. Dan maar in 5 minuten zo ver mogelijk gaan. Laatste keer! De pull ups gaan prima, hoewel ze in ronde 2 al erg zwaar beginnen te worden. De thrusters gaan in ronde 1 nog goed, maar bij ronde 2 begin ik daar al over te struikelen. Voor het eerst deze wedstrijd heb ik het gevoel dat ik niet meer door de verzuring heen kan. Ik doe mijn uiterste best maar loop echt tegen een aantal grenzen aan nu. Dolgelukkig ben ik als de zoomer gaat terwijl ik met mijn derde ronde pull ups bezig ben; de tijd zit erop!

Na de laatste workout geven we elkaar een dikke group hug en is de ontlading te voelen! Dit typeert volledig hoe het weekend is geweest met de mede competitors: gezellig, fijn, warm en een avontuur waar we samen in zaten. Nederland, Frankrijk, Zwisterland, Portugal, Duitsland, we kwamen overal vandaan en hebben allemaal ons eigen verhaal. Maar al met al stonden we hier samen in de finale. Ik heb als sporter veel meegemaakt, maar zoveel ‘sports(wo)manship’ heb ik zelden ervaren!

Ik kan niet onbeschreven laten dat het een geweldige organisatie was! De passie en toewijding spatte er vanaf. Mijn grote dank gaat uit naar de drie meiden van de organisatie (Claudia, Lonneke & Kim), de vele judges en vrijwilligers, de verzorging, alle mede competitors, m’n coach, mijn supporters langs de kant én online en naar Sander die het hele weekend aan mijn zijde was. Het was een weekend van vallen en opstaan, mindere momenten en hoogtepunten, pijn en power. Maar vooral was het een weekend vol plezier in dat wat ik het liefste doe. Ik heb genoten!

Beelden met naam: Mark Zanderink Fotografie

Meer over CrossFit:
6 tips van CrossFitters om gezonder te eten
CrossFit tijdens de zwangerschap: ja of nee?
Daarom doe ik mee aan de ‘CrossFit Open’
Met CrossFit beginnen maar durf je niet? Dag drempel!
CrossFit: wat heb je nodig?
Wat niemand je vertelt over CrossFit (sh*t I peed my pants)

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

2 Comments

  • Wauw!! Zo vet en zo goed van je.
    De fysieke en mentale power spat van het scherm af!
    Vette complimenten voor deze Finals! (Finals met hoofdletter he…)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *