Mediteren kan iedereen leren

Meditatie is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij een druktemaker zoals ik. Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik een enorme stuiterbal ben. Het liefst ben ik de hele dag actief en druk bezig. Maar net als vele anderen heb ik zo nu en dan behoefte aan een moment van rust. Iets wat ik soms best lastig vind. Ik ben namelijk niet alleen actief op sportief gebied, maar ook op social media. Facebook, Instagram, Snapchat , YouTube en blogs lezen ik zou er een dag mee kunnen vullen. Al die prikkels maken mij onrustig in mijn hoofd en in mijn lijf. Maar de internationaal bekende meditatie leraar davidji zegt dat iedereen mediteren kan leren!

Ik heb haast, want ik moet nog mediteren
Wat ik van mensen in mijn omgeving hoor – en wat ook in mijn hoofd zat – is ‘wanneer moet ik dat dan doen’. Bij meditatie denken veel mensen al snel aan zitten op een kussen, kaarsjes aan en complete rust. Maar wat ik tijdens een workshop van davidji heb geleerd dat een meditatie van 16 seconden soms al genoeg is om even tot rust te komen. Maar 16 seconden? Dat zou toch moeten lukken.

Deze 16 seconden methode is bedoeld voor situatie waarin we stress ervaren. Bijvoorbeeld wanneer je baas onredelijk is, een vriendin je teleurstelt of iemand een nare opmerking maakt. Op dat moment stop je even met wat je aan het doen bent en observeer je wat je voelt. Dan adem je in 4 tellen in door je neus. Wanneer je lijf volledig gevuld is met lucht houd je je adem 4 tellen vast. Dan adem je in 4 tellen uit door je neus. Vervolgens wacht je 4 tellen voor je opnieuw inademt. In deze 16 seconden ben je alleen bezig geweest met je adem en niet met het nare gevoel, de persoon die je dat gevoel gaf, of hoe je hier op gaat reageren. Je was in het nu.

Natuurlijk is het effectiever om iedere dag een vast moment te hebben om te mediteren, maar als dat niet lukt, geniet dan van die momenten dat je wel kunt mediteren. Wanneer het wel lukt om iedere dag te mediteren, maak het dan onderdeel van je routine. Zo wordt het steeds normaler en slijt het in als gewoonte. Het is niet erg om een keer over te slaan, pak de draad daarna gewoon weer op.

Ik kan niet stoppen met denken
Dit was voor mij een bron van frustratie: ik probeerde tijdens mijn momenten van meditatie heel hard om aan niets te denken en me compleet te focussen op mijn ademhaling, maar steeds popten en weer nieuwe gedachten op in mijn hoofd. Van davidji leerde ik dat gedachten geen verstoring van een meditatie zijn, maar een deel zijn van je meditatie. Je hoeft ze niet tegen te houden, maar je hoeft er ook geen aandacht aan te besteden. Je herkent ze en gaat weer terug naar je ademhaling of mantra. Eigenlijk best relaxt toch?!

Verder lezen
Wil je meer weten over meditatie en davidji? Hij heeft 2 boeken geschreven over meditatie en omgaan met stress en is erg actief op social media en onder andere te volgen op Facebook. Zijn boek ‘Zonder stress’ kost €19,95 en shop je hier. Het boek ‘De geheimen van meditatie’ kost ook €19,95 en shop je hier.

Detox yoga

Meer yoga:
Welke vorm van yoga past bij jou?
Slimme pre-yoga snacks
Yoga: de Krijger II pose
Sterke triceps met de chaturanga

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *