Mediteren wil je leren

Mediteren is hartstikke goed voor je. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat het goed is voor je hersenen en lijf om af en toe helemaal op pauze te staan. Gelukkig is mediteren de afgelopen jaren uit de zweverige hoek gekomen. Het is zelfs helemaal hip. En het mooie: iedereen kan leren mediteren. Voor een meditatiesessie hoef je heus niet bij een boeddhabeeld op de harde grond te zitten. Mediteren kan ook prima op je comfy couch, onder de douche of op een rustig plekje in de natuur.

Doordat we allemaal maar steeds druk en gehaast zijn en de hele dag worden blootgesteld aan prikkels zoals social media, mails en telefoontjes staat ons brein constant op de vluchtmodus. Dat is niet zo best voor je creativiteit en productiviteit. Bedrijven als Google en Nike snappen dit ook en hebben ruimtes met meditatiekussentjes voor hun medewerkers waar ze kort de stilte kunnen op zoeken.

De voordelen van mediteren
Als je mediteert breng je je brein tot rust waardoor de linker- en rechterhelft beter gaan samenwerken. Na 8 weken dagelijks mediteren kun je zelfs de structuur van je hersenen verbeteren. Hersenscans van mediterende mensen tonen aan dat de grijze massa in de hippocampus, het gebied van de hersenen dat wordt gerelateerd aan leren en het geheugen, sneller in omvang toeneemt.

Door te mediteren verlaagt je hartslag en stabiliseert je autonome zenuwstelsel. Je bent kalmer, kunt je beter concentreren, hebt meer energie, bent productiever én creatiever. Ook ben je minder snel geneigd om toe te geven aan slechte verleidingen zoals ongezond eten. Door je hoofd af en toe rust te gunnen kun je beter relativeren en meer genieten van alles. Niet gek dus dat mensen die dagelijks mediteren gelukkiger zijn. Oké, waar wacht je nog op?

Zo leer je mediteren
Door te mediteren zorg je ervoor dat je lichaam en geest zich volledig ontspannen. Er zijn verschillende technieken, maar het basisprincipe is focus en aandacht. Eigenlijk betekent mediteren je gedachten en gevoelens aan je voorbij laten gaan en het moment volledig accepteren zoals het is. Deze 5 tips helpen je om mediteren onderdeel van je dagelijkse routine te maken.

1. Kies een vast moment. ’s Ochtends als je net wakker wordt bijvoorbeeld of ’s avonds voordat je naar bed gaat. Door een vast moment te prikken maak je er een gewoonte van, net zoals je tanden poetsen.

2. Begin met 5 minuten per dag. Als je wilt kun je dat geleidelijk opbouwen naar 10 of 15 minuten – of langer. Zelfs een paar minuten per dag is genoeg om je rustiger te voelen in je hoofd en lijf. Zet een wekker op het aantal minuten dat je wilt mediteren en….

3. Zet alle media om je heen uit. Ja, ook je telefoon!

4. Zoek een rustig plekje. Ga ergens zitten waar jij je prettig voelt. Het liefst rechtop op een stoel of op de bank, met je beide voeten op de grond. Op de grond mag natuurlijk ook. Je kunt gewoon in kleermakerszit gaan zitten, of kiezen voor de Birmaanse houding of lotushouding. In de Birmaanse houding (rechter illustratie) leg je je ene hiel dicht tegen je lichaam aan en het andere been ervoor. In de volledige lotushouding (linker illustratie) rusten je beide voeten boven op je bovenbenen in een gekruiste positie. Je voetzolen wijzen naar boven. In de halve lotushouding (middelste illustratie) ligt één voet kruislings op het andere bovenbeen en ligt de andere op de grond net als bij de Birmaanse houding of onder de andere dij. Voor deze houdingen moet je behoorlijk flexibel zijn, voelt het oncomfortabel kies dan een houding die wel prettig voelt.

meditatie houdingen

5. Volg je adem. Sluit je ogen en luister naar je ademhaling. Volg hoe je ademhaling door je neus binnenkomt en door je keel en via je luchtpijp naar je longen gaat. Voel hoe je borst en buik zich uitzetten. Volg je adem weer naar buiten en voel hoe je buik en borst weer zakken. Tel tijdens je inademing 1, 2, 3 – houd even vast – en tel tijdens je uitademing van 3, 2, naar 1. Probeer je gedachten bij je ademhaling te houden. Je zult merken dat je gedachten steeds afdwalen. No worries! Je gedachten zullen namelijk nooit ‘stoppen’, maar door middel van meditatie kun je ze wel beter in de hand houden. Als je mediteert hoeft het niet per se stil te zijn in je hoofd, het gaat erom dat je de tijd neemt om te onderzoeken wat er in je geest omgaat en daar afstand van neemt.

Aan tafel of onder de douche
Is stilzitten niks voor jou? Je kunt ook korte meditatiesessies inbouwen tijdens het eten of onder de douche. Neem in ieder geval 1 keer per dag écht de tijd voor een maaltijd. Dek de tafel, leg de krant weg, zet de TV en je telefoon uit. Ga rustig zitten en concentreer je op elke hap die je neemt. Kauw en slik bewust en wacht even voordat je de volgende hap neem. Je zult merken dat je meer van je eten geniet én je sneller en langer verzadigd voelt. Sta je onder de douche? Sluit een minuut je ogen en concentreer je op de warme stralen op je lijf. Of was met volledige aandacht je haar en trakteer jezelf op een fijne hoofdmassage. Wedden dat je je relaxter voelt!

Handige apps en sites
Hulp nodig? De app Headspace helpt je op weg met een gratis 10 dagen programma. Op donothingfor2minutes.com kun je 2 minuten bijkomen terwijl je luistert naar brekende golven bij zonsondergang. Zit je liever aan een meer in de bergen? Op de site en app calm.com selecteer je je favo omgeving, een stilte of begeleide meditatie en hoe lang je wilt mediteren. Ook kun je een 7 dagen mindfulness programma volgen.

Mediteer jij wel eens?

mediteren

Lees ook:
Yoga etiquette: 10 do’s en don’ts
Zo houd je je aandacht op de mat: 4 relax tips
Start je dag met een zonnegroet
5 yoga poses voor hardlopers
10 redenen om yoga te doen

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).


Illustratie: mediterenleren.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *