6 tips voor je mentale instelling bij het hardlopen

Hardlopen is mentaal soms bijna net zo zwaar als fysiek. Vooral tijdens lange duurlopen kan je koppie je nog wel eens tegenwerken. Pfff, ik ben nog niet eens op de helft. Ik heb echt geen zin meer. Schijt, ik kort mijn rondje gewoon in. Néé, niet doen! Dit is hét moment om jezelf uit te dagen. Met deze 6 tips ga je de strijd aan met negatieve gedachten en wordt een zware run een walk in the park.

  1. Deel je run op. Als je een duurloop van 20 km opsplitst in 4 rondjes van 5 km, voelt de afstand ineens een stuk minder ver. Zo, dat waren weer 5 kilometers!
  2. Trakteer jezelf op een portie peptalk. Soms helpt het om tegen jezelf te praten als het niet gaat. Kom op! Gogogo!
  3. Bedenk een mantra. Repeterende woorden helpen negatieve gedachten te verbannen als je je wilt focussen op een positieve ervaring. De perfecte mantra is kort, positief, motiverend en energiek. ‘Ren relaxed, finish sterk’, bijvoorbeeld. Of onze favoriet: ‘Go and glow!’ Oefen je mantra tijdens je trainingen, hier kun je profijt van hebben als je het tijdens een wedstrijd zwaar krijgt.
  4. Focus op je techniek. Door goed op je techniek te letten, vergeet je even hoe zwaar je het hebt. Hoe zet je je voeten neer, houd je hoofd recht en boven je romp, zwaai je je armen goed mee? Dit kan ook helpen om het tempo wat op te voeren, want met een goede techniek is hardlopen minder vermoeiend.
  5. Maak plannen. Wat ga je na je training doen? Hoe ziet de rest van je dag eruit? En onze favoriet: wat wordt je post-run maaltijd en wat ga je de rest van de dag eten?
  6. Ren naar een doel. Trek je het die laatste kilometer écht niet meer? Kijk om je heen en kies een doel, die boom bijvoorbeeld of dat huis. Doel bereikt? Op naar die lantaarnpaal. Zo ervaar je dat je tóch nog energie hebt en voor je het weet ren je jouw straat in.

running

Meer hardlooptips:
Dit moet je weten als je een marathon gaat lopen
Hardlopen zonder muziek: 5 redenen om dat eens te doen
Rustig hardlopen: 6 tips
Veilig hardlopen met apps
Sneller hardlopen? 5 verrassende tips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *