Met gezond verstand is gezond eten minder moeilijk dan je denkt

De nieuwe Schijf van Vijf is er. En uiteraard (ja uiteraard) gaat de presentatie daarvan niet zonder enige discussie. Is het nu een goed advies? Of hebben tegenhangers van de nieuwe schijf toch gelijk? Weet je wat wij vinden? Het gaat niet om gelijk. Het gaat om gezond verstand. En met gezond verstand is gezond eten een stuk minder moeilijk dan het allemaal lijkt.

Voldoende energie
Als je ons al langer volgt weet je misschien waar wij voor staan. We hopen ook je daarom telkens terugkomt als lezer. Want met puur eten, zoveel mogelijk verse groente en fruit, onverzadigde vetten en complexe koolhydraten heb jij voldoende energie voor een gezonde en actieve levensstijl, vol fun en beweging.

Gezond eten in een druk leven
Dat alles gieten we in makkelijke recepten die snel op tafel staan en voor iedere kok met twee linker handen zelfs geen problemen opleveren. Waarom? Omdat gezond eten óók – of misschien wel juist – in een druk (gezins)leven met werk, sport en sociale gebeurtenissen past.

Gezond verstand
We weten allemaal dat verse groente gezonder is dan een patatje met. Dat een stuk fruit beter is dan een stuk gebak. Dat heet gezond verstand. En met dat gezonde verstand kom je echt een heel eind!

Snacken
En natuurlijk willen we allemaal wel eens snacken. Nu kan snacken ook lekker én verantwoord en dus maken we baksels met pure producten. ‘Gezonder’ snacken dus. Ook die recepten vind je hier. Maar dat neemt niet weg dat die échte carrotcake zo af en toe heus op ons bordje prijkt. En ja, ook dat patatje met.

Jij kunt het ook
En weet je, zo lang je nadenkt over wat je binnen krijgt – je gezonde verstand gebruikt – en een balans vindt in de gezonde keuzes in eten, voldoende sporten en bewegen en af en toe snacken, is het heus allemaal geen hogere wiskunde. Dus jij kunt het ook!

Ben je benieuwd naar een paar van onze tips om gezond eten nog makkelijker te maken?

  • Eet zo puur en vers mogelijk.
  • Probeer in elke maaltijd groente of fruit te verwerken.
  • Kies voor onverzadigde vetten zoals ongebrande noten, avocado of vette vis.
  • Probeer pakjes en zakjes en toegevoegde suikers zoveel mogelijk te beperken.
  • Kies voor de complexe koolhydraten zoals volkoren en meergranen producten, zilvervliesrijst en havermout.
  • Bereid zelf je maaltijden; je eigen lunch is echt gezonder dan het kantine-aanbod.
  • Houd de recepten eenvoudig en snel, zodat koken op een drukke dag geen ‘opgave’ wordt (we hebben voldoende inspiratie voor je!)
  • Leer etiketten lezen; weten = gezonder eten.
  • Zoek en vind de balans die voor jóu werkt!

koken

Meer tips over gezond eten?
8 tips om gezonder te eten
Gezond eten met je gezin
Nee zeggen tegen ongezond eten. Zo doe je dat.
Genieten én gezond eten op vakantie? 8 tips.

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

 

2 Comments

  • Met gezond verstand kom je inderdaad ver! Dit geldt natuurlijk niet alleen voor het volgen van een gezond eetpatroon, maar eigenlijk met alles ;)

  • Helemaal waar Marvin! Hopelijk zien steeds meer mensen dat in. Vooral gezond eten wordt vaak moeilijk gemaakt, maar het valt allemaal best mee. En wij denken dat iedereen het kan! :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *