Mindful in een kwartier: 5 tips!

Meer aanwezig zijn in het alledaagse leven, minder op de automatische piloot doen en minder oordelen. We hebben allemaal een druk leven met lange to-do-lists waarin een beetje mindfulness niet verkeerd is. Heb je het gevoel geen tijd te hebben voor mindfulness? Dan heb je het juist nodig! ;-) En het hoeft niet altijd veel tijd te kosten. Je kunt namelijk al mindful worden in een kwartier met deze vijf tips!

#1 Mediteer
Nee mediteren is écht niet alleen maar 30-60 minuten zitten en ‘niets’ doen. Mediteren kan al in 10 minuten en het kan een heerlijke reset in je dag zijn, of een perfect rustige start van de dag. Met behulp van een app (ik hou van Headspace!) kun je in 10 minuten kalmeren en bewust worden van jezelf en alles om je heen. Dus behoefte om je hoofd even te klaren? Zoek een rustig plekje en laat Andy je begeleiden door ‘the clear blue skies’.

#2 Koester je ontbijt
Hoe vaak drink jij je eerste koffie of thee terwijl de laptop al open staat, je de eerste mails beantwoordt, door social media kanalen heen scrollt of de agenda van de dag bekijkt? Precies. Neem juist zo aan het begin van de dag even een kwartiertje de tijd om te genieten van je ontbijt. Ga zitten, eet bewust, begin de dag wat langzamer en enjoy the moment. Rennen kan nog lang genoeg vandaag!

#3 Wandel 
Drukke werkdag? Onderbreek deze dan juist even bewust en ga een rondje rond het blok wandelen. Heb je een fijne omgeving: lucky you! Maar laat je ook niet weerhouden door een minder mooie buurt om doorheen te lopen. Laat je telefoon achter en wandel even een kwartiertje naar buiten. Kijk om je heen; wat zie je? Wat ruik je? Wat voel je? Besteedt eens aandacht aan elke stap die je zet; je hak op de grond en de afrol van je voet. Wedden dat je in een kwartier tijd weer good to go bent voor de rest van de dag?!

#4 Stretch it out
Stress kan ervoor zorgen dat je niet alleen mentaal maar ook fysiek vast gaat zitten. En andersom werkt het dus ook als je fysiek flexibeler bent, word je ook mentaal meer ontspannen. Stretchen helpt je te relaxen. En ja, je kunt ook best even bij je bureau stretchen, of in het toilet als je echt niet gezien wilt worden… ;-) Doe een milde nek stretch zijwaarts, rek je schouders en twist je rug. Met een minuutje of 10 voel je de spanning zakken en kun je wat meer ontspannen weer over tot de rest van de dag.

#5 Adem
In de hectiek van de dag vergeten we wel eens goed en diep in en uit te ademen. En dat terwijl het zo belangrijk is om rustig en ontspannen te blijven. Neem dus even een momentje voor jezelf (in een vergaderkamer, of ja weer in dat toilet ;-)) om een aantal keren bewust in en uit te ademen. Leg je hand eens op je buik en adem er naartoe. Niet te snel. Adem in en adem langer uit. Tel je ademhalingen. Tel tot 10 en begin nog een keer opnieuw. Heb je echt iets heel belangrijks voor de boeg waar je zenuwachtig van wordt? Doe dan de 4-7-8 ademoefening. Hiermee verlaag je op een natuurlijke manier je stresslevels.

Meer lezen:
Stress of onrust? Adem het weg!
Te streng voor jezelf? Kijk uit voor een burn-out
Waarom 15 minuten eerder opstaan je dag (of leven!) verandert
7 fabels en feiten over slapen

Blijf up-to-date en volg Glow op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.