Zo kom je uit je sport-motivatiedip!

We hebben allemaal wel eens zo’n dag dat we geen zin hebben om te sporten. Dat je kijkt naar je sporttas of hardloopschoenen en al moe wordt bij de gedachte. De bank lonkt voor een avondje couch surfen… Dat is heel menselijk, maar wat als je hieraan toegeeft en het gebeurt daarna weer? En daarna weer? Voordat je het weet ben je je ritme kwijt. Dahàààg motivatie. Zo’n dipje kan gebeuren, maar wij sleuren je weer uit je motivatiedip met deze  tips!

1. Bedenk waarom je bent begonnen
Ooit ben je begonnen met hardlopen, fietsen, zwemmen, fitness, yoga, of wat dan ook. En daar had je een héél goede reden voor! Bijvoorbeeld fitter worden, gezonder leven, afvallen, die 5 kilometer aan één stuk rennen… We zijn geneigd te vergeten waarom we nu eigenlijk begonnen zijn met sporten. Dus lig je op de bank lekker te Netflixen? Bedenk dan eens waarom je er de eerste keer vanaf gekomen bent. Wedden dat je daar energie van krijgt?

2. Stel een nieuw doel
Voor de meeste mensen werkt het simpelweg om doelen te stellen. Zit je in een motivatiedip? Stel een nieuw doel! Ga bijvoorbeeld van 5 naar 10 kilometer trainen, of ga voor je snelste 5 kilometer ooit. Of werk er naartoe om een bepaald gewicht te liften. Wil je toch eens die 500 meter aaneengesloten kunnen zwemmen? Dan wordt dat je nieuwe doel. Iedereen kan een doel voor zichzelf bedenken. En je zult zien dat het ‘makkelijker’ wordt om daarvoor te gaan!

3. Schrijf je in voor een event
Meedoen aan events is niet alleen fun, maar werkt ook nog eens motiverend. Door jezelf in te schrijven voor die run, toertocht, triatlon, obstacle run of dat sportevenement creëer jij je eigen stip aan de horizon. Hier kun je heel gericht naartoe werken. Als je op de bank wilt gaan zitten, is er dan toch dat stemmetje in je hoofd dat zegt dat die mud race al erg dichtbij komt… Jouw inschrijving kan net die stok achter de deur zijn die je nodig hebt! Bovendien smaakt het na één event vaak naar meer en kom je extra gemotiveerd weer terug naar huis. Win-win.

4. Focus
Kies een duidelijke focus. Dat doe je al als je een doel stelt of je inschrijft voor een event, maar kies ook een specifiek verbeterpunt om aan te werken. Wil je graag je core versterken, of je hardlooptechniek verbeteren? Wil je nu eens die ademhaling goed onder knie krijgen tijdens het zwemmen of de techniek van je squat verbeteren? Focus gaat je helpen om aan jezelf te werken, om je doel te bereiken en om gemotiveerd te blijven.

5. Plannen
Ja, daar is ‘ie weer… Plan het in! Door het inplannen van je trainingen voor de hele week vergroot je de kans om daadwerkelijk te gaan. De “ik zie wel wanneer ik ga deze week” instelling is voor niet veel mensen weggelegd om vol te houden. Dus: pak je agenda maar vast en plan die workouts in!

6. Zoek een sportmaatje
Zit je echt even in een dip? Zoek hulp! Er zijn zat mensen die graag samen sporten. En als je met iemand afspreekt zeg je veel minder snel af. Dus spreek af met die vriend of vriendin, plan het samen in en bespreek wat voor training je gaat doen. Samen kom je er wel doorheen. Het is niet alleen motiverend, maar ook nog eens leuk om samen te sporten. En achteraf ben je blij dat je geweest bent.

7. Belonen. Of straffen?
Belonen werkt vaak motiverend, dus stel jezelf iets in het vooruitzicht als je je doel gehaald hebt. Wat dacht je van een dagje wellness, een lekkere sportmassage of die gave tight die al een tijdje op je verlanglijstje staat? Mooie beloning toch?! Maar wist je dat een soort ‘straf’ voor sommige mensen ook goed kan werken? Wat dacht je van 100 burpees (ouch!) als je niet komt opdagen voor de training? Of verplicht een Sally squat challenge (have fun…) als je de avond daarvoor op de bank bent blijven liggen?

8. Denk niet na
De laatste tip die we je kunnen geven is niet gemakkelijk. Maar wel ontzettend effectief… Denk niet na! Heb je geen zin? Geef het geen ruimte! Denk niet na over alle excuses die je kunt verzinnen. Analyseer en redeneer niet alles plat. Geen zin? Who cares? Ga gewoon! Zeker weten dat je achteraf héél blij bent dat je je verstand even op nul hebt gezet!

You can do this! Wat is jouw beste motivatietip?

glow2nyc

Lees ook:
Motivatie: De 10 minuten-regel
Zo krijg je de double unders onder de knie
Effectieve cardio workout? Ga roeien!
Kaartspel-workout

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *