Mountaibike tips voor beginners

Crossen door de bossen; ik heb inmiddels ontdekt hoe leuk ik het vind op de mountainbike. Ik heb nog maar drie trainingen ofwel tochtjes achter de rug, maar toch durf ik wel te zeggen dat ik het geweldig vind! De combinatie van sport, snelheid en natuur: zalig! Maar… de eerste keer op een mountainbike is ook best wel spannend. Je hebt geen mooie en overzichtelijke fietspaden, wel veel snelheid en de opdoemende bomen kunnen zorgen voor aardig wat spanning en sensatie. In het begin zat ik dus best een beetje stuntelen! Maar de derde keer vloog ik al door de bossen, met dank aan alle tips van de pro’s die mij leerden mountainbiken. En die tips deel ik dus graag met je.

#1 Remmen
Hoewel je graag gelijk gaat fietsen begon ik met een lesje remmen. Niet onbelangrijk op de mountainbike, want het is even andere koek dan op je stadsfiets of racefiets. Je bent namelijk vaker aan het remmen en op de onverharde paden moet je goed weten wat je doet. Zo moet je vooral niet klakkeloos je voorrem inknijpen (tenzij je ambitie hebt om een snoekduik te maken ;-)), gebruik je veel je achterrem en moet je leren om ‘pompend’ te remmen. Kortom: pak een remlesje voordat je op dat scheurijzer er vandoor gaat!

#2 Gewicht verdelen
Je hebt natuurlijk een zadel op de MTB, maar je zult ervan versteld staan hoe vaak je daar vanaf bent. Tijdens het mountainbiken is het namelijk heel belangrijk om je gewicht te verplaatsen. Ga je naar beneden dan ga je uit je zadel en plaats je jouw gewicht naar achter. Zo kun je beter gedoseerd remmen én gecontroleerd dalen. Met je voeten stevig op de pedalen, je gewicht naar achter en je derrière van het zadel af (en boven je achterband) heb je veel meer controle over je fiets en dat is key! Moet je stijgen? Dan gaat je gewicht juist naar voren, tot bij een steile beklimming wel op het puntje van je zadel of uit je zadel en op de pedalen!

#3 Schakelen for life
Ik zou mezelf geen goede fietser willen noemen, maar inmiddels heb ik door mijn triatlon avonturen toch best wat kilometertjes in de benen. Op de racefiets welteverstaan. En toch blijf ik altijd een beetje worstelen met het schakelen. Zit ik in de goede versnelling, moet ik op of af schakelen, en welk blad moet ik nu ook alweer gebruiken… Nou ja, you get the point. Met als resultaat? Dat ik soms in een verkeerde versnelling wegtrap. Op de mountainbike kom je daar echter niet mee weg. Daar moet je echt schakelen for life, anders kom je die ene heuvel echt niet meer op en kun je dat pad daarna echt niet meer aanhaken of doortrappen. Dus, zorg ervoor dat je – voordat je gaat starten aan je tocht – goed oefent met je versnellingen. Als schakelkoningin zal het je een stuk beter afgaan!

#4 Zelfvertrouwen kweken
Wil je fijn mountainbiken, dan is een beetje zelfvertrouwen wel een must. Door angst en twijfel wordt het eigenlijk alleen maar moeilijker. Maar op de MTB gaat het hard en dat zelfvertrouwen is er natuurlijk niet zomaar ‘ineens’, dat moet je opbouwen. Gun jezelf dus ook de tijd om te wennen aan de reactie van je fiets, de remkracht bij nat of droog weer en de werking van je versnellingen. Eenmaal wat meer durf? Dat helpt je enorm op de fiets!

#5 Need for speed
Langzaam rijden is moeilijker en ingewikkelder dan snel MTB’en. Dat klinkt misschien gek, maar is écht zo. Voor het mountainbiken heb je goede stuurkunsten nodig en je moet in staat zijn je evenwicht goed te bewaren. En dat laatste is nu eenmaal makkelijker als je wat sneller over de obstakels raast.

#6 Blik vooruit
Mijn gouden tip… Ofwel de tip die mijn mountainbike tochtjes een stuk fijner heeft gemaakt en me meer zelfvertrouwen en capaciteiten heeft gegeven: kijk vooruit! Ja nu hoor ik je denken: “duh, natuurlijk kijk ik vooruit.” Maar veel mensen kijken voor zich op de grond als ze starten op de MTB. Ze kijken naar de (onder)grond, de obstakels, de uitstekende wortels. Maar dé truc om beter te fietsen is verder vooruit kijken. Of zoals het mij zo mooi werd uitgelegd: dóór de bochten héén kijken! Als je in staat bent om goed te kijken waar je naartoe gaat registreren jouw hersenen namelijk al hoe je moet anticiperen en ga je een stuk beter fietsen. Voor mij was het een wereld van verschil. En die (onder)grond, obstakels en wortels? Die zie je heus wel en daar raas je toch lekker snel overheen!

Is dat crossen door de bossen ook wat voor jou?

Beeld: Vivienne Magalie Photography

Meer sport:
Hardlopen: mijn favoriete intervaltrainingen
Zo wordt zwemmen nóg leuker
Fit blijven tijdens vakantie? Ga wandelen!
10 geboden voor de beginnende CrossFitter

Blijf up-to-date en volg Glow op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.