Natuurlijke vitamine bommen

Je weet dat het belangrijk is om voldoende vitamine en mineralen binnen te krijgen, toch? Als je goed oplet wat je eet kun je ervoor zorgen dat je veel verschillende vitamines binnen krijgt. Daarvoor hoef je niet allerlei moeilijk verkrijgbare producten te zoeken hoor. Welnee, de vitamines vind je gewoon in alledaags voedsel. Het is dus een makkelijke manier om te zorgen dat die vitamine levels op peil blijven. Lekker variëren en happen maar!

Vitamine C
Deze weerstandsbooster vind je bijvoorbeeld in rode paprika, broccoli en aardbeien.

>> De top 7 vitamine C bommen

B12
Voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goed zenuwstelsel heb je B12 nodig, dat je alleen vindt in dierlijke producten, zoals vlees, melkproducten, ei en vis. Vooral sardientjes, zalm, mosselen en andere schelpdieren zijn echte B12-bommetjes!

Magnesium
Sporters opgelet! Het mineraal magnesium heb je nodig voor botopbouw en opbouw van lichaamseiwit. Ook is het van belang voor het goed functioneren van je spieren. Belangrijk dus! Magnesium zit bijvoorbeeld in graanproducten (hallo quinoa!), maar ook in groenten zoals – daar is ‘ie weer – spinazie.

IJzer
Dat ijzer in vlees zit weet je misschien wel. Maar dit mineraal dat je nodig hebt voor gezond bloed en je stofwisseling vind je ook in groene groenten zoals broccoli en sperziebonen.

Vitamine A
Goed voor je huid en ogen én ook voor je weerstand en zoal te vinden in zoete aardappel, wortels, spinazie en boerenkool. Mjam!

Vitamine E
Vitamine E is een antioxidant en beschermt je cellen, celwand, bloedbaan en weefsel. Snoep lekker van zonnebloem pitjes of amandelen en eet regelmatig spinazie.

Calcium
Met tofu, sardien­tjes, yoghurt en kaas werk je aan sterke botten en een stevig gebit.

Vitamine D
De zon is de allerbelangrijkste manier om vitamine D op te doen. Je hebt deze vitamineonder andere nodig om de calcium uit je voeding op te kunnen nemen. Zo veel mogelijk buiten zijn (ook als de zon niet schijnt is dus sowieso een goed plan. Qua voeding vind je vitamine D vooral in vette vis zoals forel, zalm en makreel.

amandelen

Lees ook:
10 plantaardige proteïne bronnen
Dit kun je beter niet eten voor je training
Minder eten, toch een verzadigd gevoel: 7 tips
Met gezond verstand is gezond eten minder moeilijk dan je denkt

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
, , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *