Nee zeggen tegen ongezond eten. Zo doe je dat.

Je hebt het vast wel eens meegemaakt: je bent op een verjaardag en je slaat het gebakje bij de koffie af. Vervolgens krijg je vragen en opmerkingen als ‘Ben je aan de lijn?’, ‘Neem nou maar, jij kunt het makkelijk hebben’, ‘Doe niet zo ongezellig’ of ‘Dat sport je er morgen toch zo weer af.’ Niet onbeleefd willen zijn en sociale druk kunnen het lastig maken om iets af te slaan. Nee zeggen is immers een stuk moeilijker dan ja. Hoe sla je iets af zonder jezelf of een ander een rotgevoel te geven?

Natuurlijk hóéf je niet iets af te slaan. In een gezond en gebalanceerd eetpatroon is ruimte om af en toe een taartje, bitterbal of patatje te eten. Maar als er op je werk bijna dagelijks op gebak wordt getrakteerd en je in het weekend van het ene feestje naar het andere hobbelt, dan heb je misschien gewoon geen zin om wéér iets ongezonds in je mond te stoppen. Of misschien sla je die traktaties liever af, omdat je je beter voelt als je ze niet eet.

Eten en drinken is in onze samenleving een sociaal gebeuren. Als je anders eet dan je omgeving kan dat je het gevoel geven dat je jezelf buiten de groep plaatst. Als je naar je werk een zelfgemaakte salade meeneemt voor de lunch terwijl je collega’s eten in de kantine halen, dan krijg je vast wel eens opmerkingen over de inhoud van je Tupperware bakje. Op zo’n moment denk je misschien iets als: ik zeg er toch ook niets over dat jullie alweer kroketten eten? Bedenk dan dat de opmerkingen meer zeggen over degene die ze maakt dan over jou. Jouw keuze en inspanning om zelf voor een gezonde maaltijd te zorgen kan bijvoorbeeld confronterend zijn voor mensen die weten dat ze gezonder zouden kunnen eten. Je kunt dan iets zeggen als ‘Laat mij nou lekker genieten van mijn heerlijke maaltijd’ en vervolgens een flinke hap nemen.

De Dolle Mina’s riepen in de jaren ’70 ‘Baas in eigen buik’. Dat ging natuurlijk over iets heel anders maar geldt ook voor het eten dat in je buik belandt. Je bepaalt zelf wat je in je mond stopt. Oké, hoe doe je dat, nee zeggen tegen ongezond eten? Vijf tips:

  1. Nee bedankt. ‘Nee dank je’ met een glimlach is genoeg. Als je gaat uitleggen waarom je iets afslaat dan geeft dit een opening voor een discussie en daar zit je vast niet op te wachten.
  2. Wees eerlijk. Volstaat een simpel ‘nee dank je’ toch niet, dan kun je uitleggen waarom je iets afslaat. Je kunt het beste eerlijk zijn en zeggen dat je probeert gezond te eten, merkt dat je je beter voelt als je minder snoept, ergens niet van houdt, ergens niet goed tegen kunt, etc. Ben je allergisch voor een bepaald voedingsmiddel dan heb je natuurlijk een goede reden om iets niet te eten. Een voedselallergie veinzen lijkt misschien een goed idee, maar bedenk dan wel dat je de volgende keer dat je dat koekje wél in je mond stopt wellicht moet uitleggen hoe het nou zit met je ‘glutenallergie’.
  3. Een smoesje, alleen als het echt niet anders kan. Gebruik je toch liever een smoesje om een discussie te vermijden? Zeg dan bijvoorbeeld dat je net hebt gegeten, genoeg hebt gehad of al zoveel hebt gesnoept dat je het mooi vindt geweest. Zeg je ‘misschien straks’ dan is de kans groot dat degene die je iets aanbiedt er even later niet meer aan denkt.
  4. Oefening baart kunst. Hoe vaker je iets afslaat, hoe makkelijker het wordt.
  5. Maak je niet dik. Ben je bang dat mensen je lastig vinden of een food ninja noemen? Bedenk dan:

deepak choprah
Heb jij nog een goede tip?

Gerelateerde artikelen:
 8 tips om gezonder te eten
Gezond eten met je gezin
Gezond eten in Amerika: 12 tips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Afbeelding header: soreyfitness.com

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *