Waar let je op als je nieuwe hardloopschoenen koopt?

Hardloopschoenen, ze zijn er in alle soorten, kleuren en maten. Als je als doorgewinterde loper eenmaal een fijn model gevonden hebt, wijk je er vaak niet meer vanaf. Maar hoe zit dat als je net begint? Of als jouw favo model ineens uit de handel is, of wordt veranderd? Precies, dan moet je op zoek naar een nieuw model en begin je eigenlijk (weer) bij nul. Maar waar let je dan op als je nieuwe hardloopschoenen koopt?

#1 Maat
Ja duh, open deurtje Madelon! Toch niet helemaal want veel mensen kopen hun hardloopschoenen nog steeds te klein. Ja echt! Vaak wordt geadviseerd de schoen 1 maat groter te kopen dan je ‘gewone’ schoen, maar heel eerlijk? Vaak is dat nog te klein. Sportschoenen vallen kleiner en je hebt bovendien in hardloopschoenen veel meer ruimte nodig dan in gewone schoenen en tijdens het lopen zetten je voeten uit. Je wilt tenslotte graag je tenen heel en pijnloos houden. Ik heb maat 38,5 en mijn hardloopschoenen zijn zelfs 40,5. Maar voor iedereen is dat een klein beetje anders. Dus hoe bepaal je nu of de maat goed is? Houd als stelregel de dikte van je duim aan. Kun je tussen de punt van je schoen en jouw grote teen een duim (overdwars) plaatsen? Dan heb je doorgaans voldoende ruimte om lekker en pijnloos te blijven lopen!

#2 Breedte
Behalve de lengtemaat is ook de breedte van de schoen nogal belangrijk! Toch staan veel lopers hier niet direct bij stil. De breedte van de hardloopschoen varieert enorm per merk. Dit betekent dus dat het behoorlijk merkgebonden kan zijn welke schoenen bij jouw voeten passen. Heb je heel smalle voeten (zoals ik!) of juist heel brede voeten dan kan het behoorlijk uitdagend zijn om fijne hardloopschoenen te vinden. Ik kies met mijn smalle voeten vaak voor een extra smal model, maar die keuze is niet groot. Daarom ben ik helemaal happy met de Brooks Glycerin Narrow die die speciaal voor smalle voeten zijn gemaakt. Ik ben er inmiddels achter dat Brooks sowieso wat smaller valt dan de andere merken. Want ook de nieuwe Brooks Levitate sluiten helemaal perfect om mijn smalle stappers! Ga dus op zoek naar een pasvorm die qua breedte helemaal goed bij jouw voeten past.

#3 Demping
Loop je vooral op asfalt? Of schiet jij bij je favo route zo het bos in? Demping is belangrijk, maar niet alleen maar vanwege de ondergrond waarop je loopt. Het mag duidelijk zijn dat asfalt veel harder is dan natuurlijke grond en daardoor schoenen met een betere demping vereist. Maar ook andere aspecten spelen een belangrijke rol. Wat weeg je? Heb je sterke gewrichten of juist wat zwakker? loop je vooral (snelle) wedstrijden of zijn je schoenen vooral voor de training? Allemaal dingen die een belangrijke rol spelen. Een goede demping zorgt ervoor dat de schokken van het lopen beter worden opgevangen en je minder snel last krijgt van pijntjes. Daarentegen zijn schoenen met een flinke demping wel zwaarder dan schoenen met minder demping. Maar het is ook heel erg persoonlijk. Mijn zwemmersvoeten en -enkels kunnen nu eenmaal niet zo goed tegen schoenen met weinig demping. Hoe leuk en mooi al die lichte wedstrijdschoenen of minimalistische (‘barefoot’) schoenen ook, voor mij is het bijvoorbeeld geen optie, zelfs niet in een wedstrijd! Maar voor jou misschien wel?

#4 Pronatie
Dan heb je vast wel eens gehoord van pronatie. Proneren is het naar binnen zakken van de voet tijdens het lopen. Een natuurlijk beweging die echter bij iedereen anders is. Een beetje naar binnen zakken is goed, dit heb je juist nodig om de schokken tijdens het lopen goed op te vangen. De meeste mensen lopen dan ook op een neurale hardloopschoen. Maar wanneer je te veel naar binnen zakt, kun je wel wat extra steun gebruiken. In dat geval kun je kiezen voor een anti-pronatieschoen of een zooltje. Weet jij dat in meer of mindere mate ‘platvoeten’ hebt, dan is het verstandig om goed naar je voeten en je looptechniek te laten kijken voordat je een hardloopschoen aanschaft. Toch kun je ook met een goede hardlooptechniek een hoop blessureleed voorkomen. Vergeet dus vooral niet om daar aandacht aan te besteden!

#5 Gevoel
Tsja, een gevoel krijg je pas als je de schoenen daadwerkelijk even aan hebt. Probeer dus altijd je schoenen aan en houd ze even aan in huis. Loop er heen en weer op, maar houd ze ook gewoon even een uurtje of 2 aan je voeten. Een eerste gevoel bij het aantrekken, maar ook het gevoel als je de schoenen even aan hebt is zó belangrijk op schoenen waarop je lekker wilt gaan rennen! Zitten ze nog steeds lekker? Knellen ze niet? Krijg je geen slapende voeten? Zitten de veters fijn op je wreef? Allemaal aspecten waaraan we vaak voorbij gaan. En geloof me, je bent echt de enige niet die een (paar) paar ongebruikte hardloopschoenen in de kast hebt staan…

#6 Tijdstip
Wanneer pas jij je hardloopschoenen? Huh, maakt dat uit dan? Ja! Aan het einde van de dag zijn je voeten wat opgezet en verder uitgezakt. Dat scheelt misschien niet veel maar kan soms net het verschil in maat maken. Het is dus belangrijk dat je jouw nieuwe hardloopschoenen altijd even aan het einde van de dag past. Pas beide schoenen en doe dat staand en niet alleen zittend. Zitten de schoenen aan het einde van de dag goed? Dikke kans dat jij het juiste paar te pakken hebt!

Zijn jij en je volgende paar hardloopschoenen ook de juiste match?

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met sportshowroom.nl
Beelden: Vivienne Magalie Photography

Meer running:
5 redenen om te rennen
Zo zorg je goed voor je hardloopschoenen
Waarom je wél moet gaan hardlopen als het regent
Rustig hardlopen? 6 tips
Weinig tijd? Doe een 15 minuten run
Sneller hardlopen? Pas je training aan

Blijf up-to-date en volg Glow op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.